Don Quijote: ohjaaja Anna-Kaarina Kiviniemi VIERAANA musiikkitoimittaja, tuottaja ja ohjaaja Anna-Kaarina Kiviniemi

DON QUIJOTE, baletti Kotikatsomossa
Ma 4.1.1999 klo 21.00 Huom. aika!

Anna-Kaarina Kiviniemi valmistui ensin luokanopettajaksi, sitten musiikinopettajaksi Sibelius - Akatemiasta, tuli kesätoimittajaksi Yleisradioon 1971 ja tarttui kuin vahingossa kesätyön päätteeksi avoimeen uuteen Kouluradion musiikkitoimittajan tehtävään. 10 vuotta opetusohjelmia ja sitten TV1:n musiikkitoimittajaksi ja klassisen musiikin tuottajaksi:

"Olen todella pitkälti pedagogi - kaikkien pitäisi mielestäni päästä näkemään ja kokemaan musiikin ja baletin elämyksiä. Ihminen oppii elämyksiensä kautta. Suuri yleisö tuntee lopultakin vähän balettia. Televisiossa sitä pitäisi esittää enemmän. Baletin maailmaan ei pääse sisälle, jos sitä näkee vain harvoin."

Voiko baletin taltioinnilla tavoittaa elämyksen, jonka katsoja kokee paikan päällä Kansallisoopperassa?

"Minusta taltiointi on kiinnostava vain jos sillä voi antaa television katsojalle jotain enemmän kuin mitä hän näkisi tai kuulisi paikan päällä. Ohjaajalle tärkeää on tarinan syvällinen ymmärtäminen ja sen välittäminen katsojalle kiinnostavalla tavalla. Lavataltioinnissa on ongelmia, jotka pitää kyetä ratkaisemaan. Ellei sitten alusta alkaen ole lähdetty television ehdoilla."

Millaisia ongelmia taltioinnista tulee ohjaajalle?

"Suurin ongelma on valo. Teatteriyleisöä varten valot rakennetaan eri tavalla. Kameran silmä näkee toisin. Ongelmia aiheuttavat myös esimerkiksi baletin pitkät alku- ja välisoitot. Tähän taltiointiin otimme varta vasten ylimääräistä kuvamateriaalia, varjokuvia Don Quijotesta, lähikuvia Dulcineasta, silkkihuivin kuljetusta yli näyttämön…Sen kaiken Yleisradion tietokoneanimaattori Pentti Kakkori rakensi taidolla kuvakollaaseiksi."

Miten valmistauduit selvästikin erittäin vaativaan tv-ohjaukseen?

"Ooppera videoi kaikki esityksensä. Ensi parven edessä seisovalla yhdellä kameralla. Don Quijoten ensi-illasta oli kulunut kolme vuotta. Olin kyllä nähnyt esityksen. Kesälomien jälkeen baletti lämmitettiin, harjoiteltiin uudelleen. Katsoin videon. Baletin pääharjoittaja kertoi minulle, kuka oli kuka kaukaa otetussa laajassa kuvassa.

Kuvasuunnitelma tehtiin kuvaaja Kari Hoffrénin kanssa videon pohjalta. Taltiointiin halusin useita lähikuvia. Patrice Bartin ohjaus on sillä tavalla rikas, että siinä joka hetki iso joukko elää, tanssijat eivät seisoskele tumput suorina - juttu kestää lähikuvat."

"On elämys nähdä kuinka koreografia on tehty täydellisesti kulloiseenkin musiikkiin. Kun on tanssista kysymys, on ymmärrettävä liikkeen kieltä -mistä liike alkaa, mihin se päättyy, mistä päin liike näyttää parhaalta. Liikekielessä on yhtä rikas kirjo nyansseja kuin musiikissa. Kertakatsomalta kaikkia vivahteita ei edes huomaa …Näin koreografia kestää useamman katsomisen ja elää vuosikymmenestä toiseen - ja tanssija luo teoksen omalta osaltaan aina uudelleen…"

Miten te harjoittelitte kuvauksiin?

"Oopperan tiukka aikataulu teki sen, että pääsimme katsomaan vain kahdet harjoitukset ennen nauhoituksia. Pari päivää ennen nauhoitusta saimme vielä tietää että pääpari on jouduttu loukkaantumisten takia vaihtamaan berliiniläisiin tanssijoihin!

Yritetään siis tehdä koko juttu kuin suorana lähetyksenä! Ei auta hermostua - ohjaaja viimeksi voi näyttää hermostumistaan! Kameramiestemme ammattitaitoa ihailen -musiikki, joka vaikuttaa ohi ihmisen tahdon- virittää ihmisen sielua mahdottomalta tuntuvaan herkkyyshetkeen - ei voi olla vaikuttamatta kameramiesten tunteisiin! Mutta niin vain panorointi sujui juuri niin kuin piti, tasaisesti ja varmasti!

Taltioimme Don Quijoten kahdesta esityksestä. Meillä oli kahdeksan kameraa."

Lähikuvat tuovat ohjaukseesi sitä jotain mikä on enemmän kuin paikan päällä…

"Tein taltiointiin leikkauksia kuin elokuvaan. Halusin kertoa baletin yksinkertaisen tarinan mahdollisimman selvästi. Kun Basilio tulee ensimmäisen kerran lavalle, leikataan lähikuviin - kuoron tyttöjen ihastuneisiin ilmeisiin .. Toisaalta tiesin että joka ainoa leikkaus voi viedä huomion epäolennaiseen. Toisen näytöksen alkua, hienoa pas de deux´ta en leikannut juuri ollenkaan. Haastavinta tässä työssä olivat Don Quijoten hourailut. Tuulimyllykohtauksessa on pysäytettyjä Don Quijoten kuvia."

Äänessäkin on jotain erikoista?

"Yleensähän taltioinneissa on puhdas orkesterisoundi. Kari Tamminen lisäsi sinne tänne mm. balettitossujen ääniä, tehosteenomaisesti. Samaa olimme kokeilleet Arktisessa lumouksessa, jonka musiikkiin lisäsimme luistinten ääniä."

Mitä odotat tulevalta vuodelta?

"Luistelijoiden kanssa tehtävää työtä haluaisin mielelläni jatkaa. Saimme Arktisesta lumouksesta valtavasti kokemusta, joka olisi syytä hyödyntää. Haaveilen salaa, että voisin ohjata musiikkidraamaa. Nyt kuitenkin työn alla on ohjelma Lappeenrannan valtakunnallisista laulukilpailuista. Se tulee TV1:n ruutuun 6.1."

___________________________________________________________________________________

Anna-Kaarina Kiviniemen töitä Yleisradiossa:

Dokumentteja:

  • Olli Mustosesta -pianistista, säveltäjästä 1987
  • Ulrika Hallbergin taiteesta 1990
  • Suomalaisen baletin vaiheet 1-2 1990
  • Jäähyväisiksi Giselle - viimeinen suuri baletti Vanhassa oopperatalossa 1993

Mestarikursseja:

  • Jorma Panulan kapellimestarikurssi 1-8 1992
  • Murray Perahian mestarikurssi 1-3 1998
  • Maija Plisetskajan mestarikurssi 1998

Televisiolle luotuja teoksia:

  • Liekki vedessä, tv-baletti 1993, Venla-kunniamaininta
  • Särkyneet unet, musiikillinen tv-fantasia 1995
  • Arktinen lumous, tv-satu taitoluistelun keinoin 1997

Ohjauksia

  • Silkkirumpu, Paavo Heinisen ooppera 1990, Prix Italia-kunniamaininta
  • Joutsenlampi, ensimmäinen balettiensi-ilta uudessa oopperatalossa 1993
  • Don Quijote 1998