Jerusalem VIERAANA Bille August, Ulf Friberg ja Maria Bonnevie

Jerusalem
Ma 22.12.1997 klo 21.00

Tanskalainen käsikirjoittaja ja ohjaaja Bille August

August kouluttautui 60-luvulla kameramieheksi Ruotsissa, aloitti uransa elokuvaajana, kunnes siirtyi ohjaajaksi. Hänen tanskalaisia lasten- ja nuortenelokuviaan on nähty tänä syksynä myös TV 1:n ohjelmistossa. Augustin kansainvälinen läpimurto oli vuonna 1987 valmistunut "Pelle Valloittaja", joka voitti parhaan ulkomaisen elokuvan Oscar-palkinnon sekä Cannesin Kultaisen Palmun. Hänen uusin työnsä "Fröken Smillas känsla för snö", kulttiromaaniin Lumen taju pohjautuva elokuva, on äskettäin valmistunut.

Ulf Friberg Ingmarin roolissa

Ulf Friberg syntyi vuonna 1962 ja varttui Göteborgissa. Valmistuttuaan Malmön Scenskolanista hän on ollut kiinnitettynä Tukholman kaupunginteatteriin vuodesta 1990. Hän on esittänyt mm. Kustaa Vaasaa ja Parsifalia, tehnyt useita tv- ja elokuvarooleja sekä ollut Tukholman Orion-teatterissa Mats Ekin tanssiteatteriesityksessä "På Malta".
"Jerusalem–elokuvan päähenkilö Ingmar on hiljainen ja rauhallinen nuori ihminen, jonka sisällä tapahtuu paljon. Hänen uskonsa on maanläheinen: Jumala haluaa meidän viljelevän maata. Ingmar joutuu mahdottoman valinnan eteen: rakkaus vai sukutila. Hän pyrkii tekemään oikeita ratkaisuja, olemaan hyvä ihminen ja varoo loukkaamasta muita. Hänen suvullaan on aina ollut johtava asema kotiseudulla, ja Ingmar tietää että kerran hänenkin on otettava paikkansa."

Maria Bonnevie Gertrudin roolissa

Norjassa varttunut 22-vuotias Maria Bonnevie opiskelee viimeistä vuotta Tukholman Scenskolanissa. Gertrudin rooli on hänen ensiesiintymisensä ruotsalaisessa elokuvassa. Jo aiemmin hänellä kuitenkin oli päärooli TV 1:ssä nähdyssä islantilaiselokuvassa Valkoinen viikinki. Bille Augustin elokuvan Pelle Valloittaja Maria Bonnevie näki viisi kertaa ja oli täysin myyty. Pääseminen Jerusalem–elokuvan koekuvauksiin oli siis hänelle jo sinänsä iso juttu.

"Gertrud on poikkeuksellisen herkkä, sekä vahva että heikko. Naiivi, tarmokas ja todella ristiriitainen nainen. Hän ei tiedä, mitä tehdä tunteilleen ja joutuu käymään sisäistä kamppailua. Lähtiessään pois kotiseudultaan hän jättää taakseen jotain, mikä on tuottanut valtavasti tuskaa. Jeesuksesta tulee rakastetun, Ingmarin korvike. Rakkaudessa pettyminen on niin raastavaa, että hän tarvitsee jonkin uuden kiinnekohdan."

Jerusalem Selma Lagerlöfin Jerusalem

Selma Lagerlöf kirjoitti vuosisadan vaihteessa kaksiosaisen kohtalotarinan Jerusalem, joka ilmestyi suomeksi jo vuonna 1903. Ruotsalaisromaani herätti Suomessa suurta huomiota, ovathan sen tapahtumat kuin suoraan vuosisadan vaihteen Pohjanmaalta. Suuri uskonnollinen murrosliike pyyhkäisi tuohon aikaan yli Pohjolan. Ingmarien talonpoikaissuvun sukulaisuus suomalaisiin ahrolan paavoihin on ilmeinen, tuttuja ovat myös kesäiset luonnontunnelmat ja pohjoinen kylämiljöö. Lähtijöitä on Suomestakin riittänyt, ja lähdöt ovat erottaneet sukuja, perheitä ja rakastavaisia.

Lagerlöfiä ei kiinnostanut vain totuus Taalainmaan Nåsin kylän köyhistä talonpojista, jotka jättivät kotiseutunsa ja matkustivat Antwerpenin kautta Jerusalemiin perustettuun uskonnolliseen siirtokuntaan, islaminuskoisten, juutalaisten ja kristittyjen asuttamien kurjalistokortteleiden keskelle. Kirjailijan tarkka tutkimustyö, mm. matka Palestiinaan, lähti alun alkaen liikkeelle lehtiuutisesta. Romaanin idea ei kuitenkaan ollut dokumentointi. Lagerlöfiä kiehtoi "villin romanttinen yritys" psykologisesti arvoituksellisena ilmiönä.

Matkallaan Jerusalemiin Lagerlöf koki uskonnon suorastaan väreilevän ilmassa: "Mitä rauhallisimmista ihmisistä tulee fanaattisia, mielipuolisia eri lahkojen välisten taistelujen tuoksinassa. Kaupunki ei ole mitenkään miellyttävä, mutta on mielenkiintoista nähdä yhteiskunta, joka koostuu fanaatikoista" , kirjailija kirjoitti Georg Brandesille.

Selma Lagerlöf solmi romaanissaan yhteen aihepiirejä joita kohtaan hän oli pitkään tuntenut kiinnostusta: Ingmarien talonpoikaisen mahtisuvun traagisen perhetarinan, fundamentalistisen herätysliikkeen jakaman maakylän tarinan sekä lehtiuutisen kuvauksen nuorukaisesta joka noutaa vankilasta lapsenmurhasta tuomitun morsiamensa.

Jerusalem on lavea eepos, mutta samalla ytimeltään konfliktista toiseen jännittävästi etenevä draama kahtia revenneestä kylästä, josta osa jää entisille sijoilleen ja osa lähtee fanaattisen maallikkosaarnaajan johdolla Jerusalemiin elämään hurmahenkisessä uskonnollisessa yhteisössä.

Bille August näkee Lagerlöfin Jerusalemissa "nykyaikaisen ja ajankohtaisen tarinan, joka kertoo ihmisistä murrosvaiheessa, vuosisadan vaihtumisen mukanaan tuoman levottomuuden tuoksinassa; suuri unelmani on vihdoin toteutunut".