Jumalainen lahja: ohjaaja Kari Heiskanen VIERAANA ohjaaja Kari Heiskanen

JUMALAINEN LAHJA
Ma 19.10.1998 klo 21.20

Haastattelija Marjo Wilska.

Olet kirjoittanut ja ohjannut näytelmän Jumalainen lahja. Mistä näytelmäsi kertoo?

- Tuottaja Kari Kyrönseppä ehdotti alaotsikkoa ’kaikki miehestä’ eli kyllä tässä näytelmässä yritetään sanoa jotakin miehen elämästä. Kaikenlaista. Niistä paineista ja vaatimuksista mitä ympäristö tai menneisyys miehelle asettaa ja mitä miehet itse itselleen asettavat.

Kirjoitit Jumalaisen lahjan alun perin Ryhmäteatterille. Ensi-ilta oli syksyllä 1996. Miten syntyi ajatus sovittaa se myös televisiolle?

- Ryhmäteatterissa näytelmä oli aikamoinen menestys. Se tietysti rohkaisi. Oli aika luontevaa ajatella sen taltioimista televisiolle: tällainen kompakti juttu joka tapahtuu yhdessä huoneessa, vaikka siinä tehdäänkin aikasiirtymiä joihinkin toisiin tiloihin. Itse asiassa en enää muista, kuka ajatuksen tv-versiosta ensimmäiseksi esitti. Tämä näytelmä kuului Ryhmäteatterin ’halpatuotantoihin’. Rahat olivat vähissä, oli tehtävä pienellä porukalla. Talossa oli sellaiset näyttelijät kuin Vierikko ja Sveholm. Alun perin mukana oli myös Maija Leino, mutta hänen tilalleen tuli myöhemmin Heli Takala. Vierikolla oli alun perin ajatus näytelmästä, joka kertoo näyttelijästä ja hänen pukijastaan. Siitä lähdimme liikkeelle. Ensimmäisestä kirjoittamastani 89 liuskan tekstistä totesimme yhdessä, ettei siitä ollut mihinkään, joten ryhdyin kirjoittamaan lisää päivittäin kovalla kyydillä. Tv-versio on puoli tuntia lyhyempi kuin Ryhmäteatterissa esittämämme näytelmä.

Oliko alusta asti selvää, että ohjaat itse myös tv-version?

- Sekin tuntui luontevalta ja innostavalta. Täytyy myöntää, että sokea pistekin oli lähellä. Kun on itse kirjoittanut ja ohjannut ja muuttaa sitä sitten kuviksi toiselle foorumille, niin välillä se tuntui pirun hankalalta. Joku ulkopuolinen silmä olisi varmasti ollut kovasti avuksi.

Sinulla on ohjaajana vahva näyttelijätausta. Onko mielestäsi näyttelijä-ohjaajan helpompi ohjata draamaa kuin sellaisen ohjaajan joka ei ole näytellyt?

- Olen aina sanonut että modernin näyttelijän täytyy olla sellainen kuin minä olen (ironista naurua).Näyttelijä-ohjaajalla on sekä hyötyä että haittaa taustastaan. Haitta se on sikäli, että mä edellytän itseäni nuoremmilta ja kokemattomammilta näyttelijöiltä: näytelkää näin. Määrittelen hirveän paljon sitä tulkintaa – se on mun virheeni. Toisaalta taustasta on hyötyä tilanteissa joissa on joku kimurantti mutka. Tajuaa että noin se nyt ainakin voisi mennä. Tai näkee näyttelijästä, että nyt se hakee tota ja tota, että antaa mennä vaan. Saattaa sitten keskustelussa kyetä avaamaan tilannetta ikään kuin sisäkautta. Kyllä siitä ilmeisesti hyötyä ja haittaa aina on.

Mitä kuuluu Kari Heiskasen syksyyn?

- Olen tehnyt pitkään Timo Bergholmin ohjaamaa ja Mauno Saaren tekstiin perustuvaa kolmiosaista tv-draamaa Presidentin mies, joka esitetään myöhemmin tänä syksynä Kotikatsomossa (23.11, 30.11. ja 7.12.). Se on tulkinta vallan kuvioista. Tarkoitukseni on sitten kirjoittaa näytelmää Kreikassa vuodenvaihteeseen saakka ja saada samalla vähän irtiottoa suomalaiseen todellisuuteen