VIERAANA ohjaaja Erkki Tiihonen ja näyttelijä Lars Svedberg

KORKEIN OIKEUS

kirjoittanut Paavo Haavikko
ohjaus ja dramaturgia Erkki Tiihonen
pääosassa Lars Svedberg

Ma 5.10.1998 klo 21.20

Erkki Tiihonen ja Lars Svedberg

Marjo Wilska haastatteli työparia kuvausten aikana Turussa keväällä -98

YHTEISTYÖSTÄ KIRJAILIJAN KANSSA

Erkki Tiihonen

"Pekka Holopainen, esimieheni 80-luvulla, toi minulle Paavo Haavikon kirjoittaman Wärtsilän historiikin. Minua pyydettiin tutkimaan miten tästä aiheesta, raskaasta metallista, saisi tarinan. Haavikko kirjoittaisi tekstin. Mietin aihetta muutaman viikon ja löysin sitten mielestäni tällaisen muodon, että yksi mies elää yhdessä huoneessa sata vuotta, kukaan ei tule eikä lähde siitä huoneesta, vaan kaikki tarvittavat henkilöt ovat aina läsnä. Esitin mallin Haavikolle. Hän hyväksyi mallin ja alkoi kirjoittaa. Näin syntyi sarja Ääni ja Mies, jota jatkettiin muutamalla osalla vielä 90-luvulla."

"Haavikko on antanut minulle vapaat kädet teksteihinsä. Hän kirjoittaa tekstin. Minä mietin miten se voitaisiin toteuttaa. Kun olen tehnyt tv-käsikirjoituksen, lähetän sen hänelle hyväksyttäväksi. Hän tekee siihen omat huomautuksensa ja palauttaa — ja siitä se lähtee…"

"Pidän itse tällaisista pienimuotoisista toteutuksista joissa on tiukka sanottava asia, hyvin taloudellinen sanottava asia, mutta itse asian tärkeys on sitten suuri. Yritän ohjaajana toteuttaa niin pienillä keinoilla kuin mahdollista niin näyttävää kuin mahdollista. Päivittäisohjelmatyössä olen oppinut käyttämään hirveän vähän rahaa. Jos minulla ei olisi tätä taustaa, rakentaisin ehkä mittavia lavasteita tällaiseen näytelmään. Tärkeintä on että kaiken mitä ohjaajana tuon näytelmään, pitää tukea Haavikon tekstiä."

HAAVIKON NÄYTTELEMISESTÄ

Lars Svedberg

"Roolini on Gregorius Teitti, joka on kirkkoherra, tuomiokapitulin jäsen, maisteri, mies jolla on — niin kuin Haavikko sanoo — kolme virkaa mutta ei hevosta. Näytelmä kertoo siitä miten hän saa hevosen. Hevonenhan on symboli. Onko se sitten vallan symboli — vallantavoittelun symboli — näytelmässähän pelataan koko ajan poliittista peliä. Tavoitellaan valtaa. Korkein oikeus on hyvin nykyaikainen teksti niin kuin Haavikon tekstit yleensä ovat, vaikka ne olisikin puettu historiaan."

"Näyttelijälle Haavikon teksti on haastavaa siksi tietysti että se on runoutta . Se on runoutta siinä mielessä että se on erittäin tiivistä ja että tekstiin on mahdutettu hyvin paljon asiaa tiiviiseen, hyvin tarkkaan muotoon .Tekstissä on ajatus tietysti, mutta tämä muoto millä ajatus on kerrottu on myös ajatusta! Sen tähden teksti on esitettävä hyvin tarkkaan. Sitä ei voi "luontevoittaa" turhaan, ei oikeastaan ollenkaan. Se täytyy esittää juuri niin kuin se on kirjoitettu."

"Onko Haavikon tekstin esittäminen tulkintaa enemmän kuin näyttelemistä? Pitäisi tietää miten tulkinta ja miten näytteleminen määritellään? Jos puhutaan tekstin esittämisestä, niin esimerkiksi runoa ei koskaan lausuta vaan minusta runoa puhutaan -ajatusta ihmiseltä toiselle. Näyttelemisessähän on yleensäkin niin — ettei pidä näytellä! Haavikon tekstin esittäminen on tulkintaa mutta ei mielivaltaista, vaan tulkintaa joka lähtee mahdollisimman pitkälle tekstin ymmärtämisestä ja sitä kautta tekstin esittämisestä niin, että teksti kulkee aivojen kautta ennen kuin se tulee suusta ulos!"

NÄYTTELIJÄN JA OHJAAJAN YHTEISTYÖSTÄ

Erkki Tiihonen

"Dokumentaristina minulla ei ollut kokemusta henkilöohjauksesta. Olen oppinut näyttelijöiltä paljon. Minulla on ollut suuri etuoikeus tehdä työtä sellaisten näyttelijöiden kuin Lars Svedbergin, Kalle Holmbergin, Edvin Laineen, Ritva Ahosen, Veikko Honkasen ja Gustav Wiklundin kanssa. Katson älyttömät määrät televisiota, sitä miten näyttelijä tekee — miten syntyy intensiivinen kohtaus."

Lars Svedberg

" Hän on erittäin kannustava, erittäin osaava, erittäin varma ja erittäin konkreettinen ohjaaja. Hän on siitä ihmeellinen että en muista ainuttakaan konfliktitilannetta, en muista ainuttakaan riitatilannetta, vaan päinvastoin — Erkki Tiihonen lähtee asioihin niin että hänen mielestään jonkun asian voi tehdä hyvin ja sitten sen voi tehdä vielä paremmin. Hän tulee joskus aamulla kuvauspaikalle kun kaikki muut ovat vielä aamutokkerossa, juuri sängystä nousseina, tulee innostuneena ja sanoo että nyt hän on keksinyt miten sen voi tehdä vielä paremmin! Hän on siinä mielessä hyvin harvinainen ohjaaja."

Erkki Tiihonen

"Ohjaaminen on vaistonvaraista — näyttelijää ei pidä ahdistaa… esimerkiksi Lassen kanssa sovittiin alun perin, että hän saa tehdä kohtauksen uudelleen katsottuaan otoksen. Kun teimme Kalle Holmbergin kanssa Kirkasta iltaa, jossa hän esitti hienosti vanhaa presidentti Kekkosta, kysyin häneltä mikä merkitys henkilöohjauksella on, niin Kalle vastasi että se on pelkkä myytti! En tiedä, mitä olisi tullut, jos olisin lähtenyt häntä "ohjaamaan"!

Lars Svedberg

"Tiihonen antaa näyttelijälle suuren vapauden tehdä ja hän kuuntelee näyttelijöitä. Hän lähtee hyvin pitkälle siitä että näyttelijä osaa ammattinsa, mutta hänellä on itsellään myös hyvin voimakas mielikuva ja tahto sen suhteen mitä pitäisi esittää. Ja siitä miten esitetään hän hyvin paljon neuvottelee näyttelijän kanssa. Ja sanoo myös, jos näyttelijän työ ei tuo esille sitä ajatusta mitä hän ajaa takaa."

Erkki Tiihonen

"Oikeastaan — en minä ohjaa Lars Svedbergiä. Hän on niin loistava näyttelijä — ja ohjaaja, itse, ettei häntä voi ohjata. Gusse Wiklund antoi minulle aikanaan hyvän neuvon: sinun täytyy ohjaajana pystyä kertomaan mihin tarinalla pyrit. Edvin Laine taas neuvoi että pidä suuret linjat käsissäsi, kyllä näyttelijät osaavat näytellä! Nämä ovat olleet tärkeimmät ohjeet työssäni."

_________________________________________

Erkki Tiihonen on Yleisradion toimittaja ja ohjaaja vuodesta 1964,

  • tehnyt lukuisia tv-ohjelmia laidasta laitaan, viittomakielisistä uutisista suurimuotoisiin dokumentteihin ja tv-draamaan.
  • päätyö tällä hetkellä Sunnuntaivekkari.
  • suunnitelmissa ohjaus Paavo Haavikon uuteen tv-näytelmään "Suuri peli — korkeat panokset". Tarton rauhanneuvotteluista kertova tarina kuvataan ensi kesänä aidoilla paikoilla Suomessa ja Virossa.
  • draamaohjauksia: Kyösti Skytän kirjoittama 4-osainen tv-sarja Presidentti (1981),

Paavo Haavikon teoksia: sarja Ääni ja Mies (1985-1994), sikermä mininäytelmiä Seitsemän minuuttia viheriöllä(1993-1994), tv-näytelmät Kirkas ilta (1995) ja Korkein oikeus (1998)

Korkein oikeus on Paavo Haavikon ja Erkki Tiihosen 24. yhteinen työ TV1:ssä.

Lars Svedberg on ollut useimmissa töissä mukana pääroolissa.

KUVA: Seppo Sarkkinen