Automaattipoliisi tulee

Moni tekninen liikenteenvalvontakeino on jo käytössä täydellä teholla Euroopassa. Liikkuva poliisi haluaisi Suomen teille lisää teknistä valvontaa, koska se moninkertaistaisi nykyisen valvonnan tehon. Kun lihaa ja verta oleva poliisi korvataan koneella, muuttuu valvonnan luonne tyystin - sakkotulotkin kasvavat.

- Missään nimessä ei ole meidän tehtävä tuottaa yhteiskunnalle mahdollisimman paljon sakkotuloja. Mutta on tutkittu, että valvontaan käytetty euro tuo sen kolminkertaisena takaisin - säästyneinä ihmishenkinä ja loukkaantumisten välttämisinä, sanoo Liikkuvan poliisin ylikomisario Pasi Kemppainen.

Jotkut poliisin peräänkuuluttamista valvontakeinoista vaatisivat lakimuutoksia. Nykyisin esimerkiksi automaattisen liikennevalvonnan haaviin jääneitä autoilijoita ei voida automaattisesti sakottaa vain rekisterinumeron perusteella, vaan pitää varmistua ensin kuljettajan henkilöllisyydestä. Siirtyminen kuljettajavastuusta haltijavastuuseen nopeuttaisi sakkolapun matkaa siitä, kun kamera tolpassa on ylinopeuteen reagoinut - ja vapauttaisi poliisin käsiä muuhun työhön.

Hollanti on Euroopan kärkimaita, mitä tulee teknisen valvonnan ja sitä kautta myös liikenneturvallisuuden hallintaan. Kun hollantilainen peltipoliisi nappaa kuvan ylinopeutta ajavasta ajoneuvosta, ainoat ihmiskädet, jotka sakkolappuun koskevat, ovat sakon vastaanottajan.

Automaatio valtaa alaa poliisissa

Liikkuvan poliisin ylikomisario Pasi Kemppainen on seuraavan vuoden ajan eurooppalaisen liikennepoliisijärjestö TISPOLin presidentti. Hän ollut mukana järjestön toiminnassa jo vuosia ja sitä kautta hyvin perillä muun Euroopan liikenneturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Poliisilla on tällä hetkellä koekäytössä ja tarjouskilpailutuksen alla automaattinen rekisterikilvenlukulaite. Laitteeseen syötetään tieto esimerkiksi varastetuista tai muusta syystä etsittävistä ajoneuvoista. Järjestelmään kytketty kamera kuvaa liikennevirtaa tien sivusta ja huomaa liikennevirrasta myös autot, joilla on katsastus tai ajoneuvovero laiminlyöty.

- Laite on väsymätön. Se ei sano, että on selkä kipeä tai yö on nukuttu huonosti. Se pystyy monikymmenkertaistamaan ihmisen tekemät havainnot.

Järjestelmä on ollut käytössä Englannissa jo vuosia. Siellä kamerat ovat kiinteitä ja kuvat myös varastoidaan, toisin kuin mitä Suomessa on tarkoitus tehdä. Vuonna 2005 järjestelmään tallennettujen kuvien ja reaaliaikaisen seurannan avulla selvitettiin Pohjois-Englannissa tapahtunut konstaapelin murha.

- Oli menossa kaupparyöstö ja konstaapeli Sharon Beshenivsky oli ensimmäisenä paikalla. Englantilainen poliisi ei kanna asetta ja niin hänet ammuttiin kylmästi heti, kun hän sinne ilmaantui. Ja ryöstäjäjoukkio hävisi saaliin kanssa paikalta.

Tapahtuman silminnäkijä sai muistiinsa ryöstäjien auton rekisterinumeron. Tieto syötettiin valtakunnalliseen rekisterikilpienlukujärjestelmään. Englanti on yksi kameravalvotuimmista Euroopan maista. Poliisi pystyi selvittämään ajoneuvon liikkeet tarkasti. He olivat ryöstäjiä vastassa, kun nämä olivat poistumassa maasta.

Vihivaunu

VTT rakentaa Euroopan komission tuella Tampereella Vihivaunuksi kutsuttua monitoimivalvontalaitetta. Peräkärryyn sopivan laitteiston kamerat ja anturit mittaavat ohi ajavien autojen nopeuksia ja turvavälejä.

Hahmontunnistukseen perustuva turvavyön käytön valvonta ei ole tällä hetkellä vielä täydellistä, mutta järjestelmä pystyy tunnistamaan liikenteen seasta yli 70 prosenttia kuljettajista tai matkustajista, joilla ei ole turvavyö käytössä.

Vaunu valvoo autojen rekisteritunnuksien lisäksi myös tien pinnan liukkautta sekä liikenteen aiheuttamia ympäristöpäästöjä.

Lisää aiheesta:

Vihivaunu

Liikennekuolemat Euroopassa

Lähetä linkki

Esitysaika

Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.

YLE Areena

YLE Areena


Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan



Muualla Yle.fi:ssä