Liikehdintää Liettuasta

Jämsän poliisiasemalta otettiin yhteyttä Poliisi-tv:n toimitukseen joskus lokakuussa. Jämsän, Keuruun ja Virtain alueella oli käynyt varkaita tavallista useammin. Hämärämiehet olivat suosineet kaikenlaista rautakauppatavaraa. Poliisi-tv:n oli tarkoitus tehdä juttua varkaussarjasta ja hakea murtoihin vihjeitä. Ennen kuin pääsimme sanoista tekoihin, oli joukko liettualaisia herroja pysäytetty Turussa, matkalla autolautalle ilmeisenä tarkoituksenaan poistua maasta.

Turussa kiinni jääneet liettualaiset vangittiin epäiltyinä ainakin osaan Keski-Suomessa kesän ja syksyn aikana tehdyistä liikemurroista. Joitakin keikkoja oli tehty myös Turun lähellä Paraisilla. Juttusarjan esitutkinta on yhä kesken Keski-Suomen poliisilaitoksella. Voi olla, että tutkinta paisuu, jos epäillyille saadaan sovitettua muitakin selvittämättömiä murtoja viime vuodelta.

Baltian maiden liittyminen Schengenin sopimusvaltioksi on tuonut Suomeen muun muassa nopealiikkeiset liettualaisvarkaat. He kulkevat yleensä muutaman miehen ryhmissä pakettiautoillaan. Nopein ja halvin tapa päästä Suomeen on autolautta Tallinnasta. Ammattimaisesti toimivat varkaat tietävät viranomaisten seuraavan liikennevirtoja. Tämän takia he käyttävät välillä myös Ruotsinlauttoja ja saattavat ajaa pois Suomesta myös pohjoisen kautta.

Viranomaisia harhauttaakseen liettualaiset ryhmät ovat myös jakaneet tehtäviä. Osa porukasta kokoaa tavaroita maakunnista, kun toinen porukka keskittyy niiden kuljettamiseen maasta pois. Toimialueena on Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomi. Jämsän seudultakin karauttaa pakettiautolla kolmessa tunnissa Helsingin satamaan.

KRP:n tilannekuva

Keskusrikospoliisi kokosi viime lokakuussa laaja-alaisen yhteistyön tuloksena tilannekuvaraportin, jossa analysoidaan yrityksiin kohdistuvia rikosriskejä. Sen mukaan liettualaiset, virolaiset ja puolalaiset rikolliset tekevät tilaustyöperiaatteella tiettyjen, usein saksalaisten arvoautojen varusteisiin kohdistuvia keikkoja Suomessa.

Tiedustelutiedot Liettuasta vahvistavat edellä kirjoitettua. Liettuassa on autoja lähes yhtä monta kuin on asukastakin. Tämä ei tarkoita sitä, että pikkuvauvoillakin on Liettuassa oma auto. Selitys löytyy korjaamoilta: maahan tuodaan Keski-Euroopasta kolariautoja, jotka korjataan myyntiä varten. Näihin kolariautoihin uppoaa hurjat määrät muun muassa katalysaattoreita ja airbagejä, joita siis kannattaa anastaa vaikkapa Suomesta.

Myös Baltiasta tulevat varaskoplat osaavat tiedustella. He tutustuvat kohteisiinsa gps-paikannuslaitteiden avulla. Toki he voivat käydä tutustumassa tuotteisiin ennen keikkaa - omilla silmillään. On epäilyksiä, että liettualaisilla olisi joissakin murroissa ollut yhteistyötä logistiikkaketjun kanssa. On joko seurattu, milloin iso tavaraerä toimitetaan yrityksen pihalle tai sitten on saatu siitä tieto kuljetusfirmalta.

Jämsässä on pitkin syksyä tehtailtu varkauksia kuparikaapelista kuorma-auton renkaisiin, mutta tutkintavankeudessa istuvan liettualaiskoplan tekemiksi on sarjoitettu Oro Oy:n pihavarastosta viedyt 35 työnnettävää Viking-merkkistä ruohonleikkuria. Oron pihalle varkaat menivät alumiiniaidan läpi lokakuun loppupuolella, vähän ennen kuin jäivät kiinni Turussa.

Keuruun Saha ja Erä Oy:n tiloissa liettualaiskoplan epäillään vierailleen viime syyskuussa kahteen eri kertaan, peräkkäisinä viikonloppuina. Ensin vietiin kaksi päältä ajettavaa Husqvarnan etuleikkuria, siis ruohonleikkuria. Seuraavan kerran pihakontista osattiin hakea 45 000 euron arvosta Husqvarnan moottori- ja raivaussahoja, siimaleikkureita ja lehtipuhaltimia.

Jämsän tapauksen tutkintavankeudessa istuvat liettualaiset ovat tunnustaneetkin tehneensä. Heillä oli tosin poliisille myös Suomen matkoistaan hyvä selitys. Matkan alkuperäisenä tarkoituksena oli kerätä yritysten lavoilta käytettyjä autonrenkaita. Niille on maassa kuulemma kova kysyntä.

Viranomaisten yhteistyö
tuo tulosta

Viron pohjoisen alueen tulli- ja verolaitoksen osastopäällikkö Tönis Kuuse kertoi Tallinnan satamassa, että varastetun tavaran liikkeitä pyritään seuraamaan Viron rajoilla. Neljästä viimeksi tehdystä isosta takavarikosta kahdessa varastettua tavaraa oli tuotu Suomesta ja kahdessa Ruotsista. Yleisimpiä tuotteita ovat gps-laitteet ja perämoottorit. Myös työkoneet ovat haluttua tavaraa Baltiassa.

Neljä vuotta Suomen poliisiyhdysmiehenä Tallinnassa on antanut Ari Lahtelalle kuvan, että rikolliset liikkuvat Suomen ja Baltian välillä entistä enemmän. Syitä vilkastuneeseen liikehdintään kaksi: Schengen-sopimus on helpottanut ja nopeuttanut myös rikollisten matkustelua, kun rajatarkastuksista on luovuttu. Suomea syvempi talousahdinko myös ajaa varkaita keikoille kauemmaskin.

Toisaalta Ari Lahtela uskoo Suomen ja Baltianmaiden välisen poliisiyhteistyön tuovan pintaan tapauksia enemmän kuin ennen. Rikolliset liikkuvat rajojen yli entistä enemmän, mutta yhä useammin he jäävät myös viranomaisten haaviin.

Tuoreena esimerkkinä tiivistyneestä yhteistyöstä Baltian maiden poliisien kanssa voi mainita Suomen ja Liettuan poliisiylijohtajien allekirjoittaman sopimuksen joulukuulta 2009. Sen tarkoituksena on päästä vertailemaan ja vaihtamaan rikospaikoilta talteen otettuja DNA-näytteitä. Viron kanssa DNA-rekisterien ristiinajo toi mukavasti hittejä selvittämästtömistä rikoksista. Nähtäväksi jää, mitkä jutut saavat ratkaisunsa, kun rekisteritietoja ajetaan ristiin Liettuan poliisin kanssa?

Lähetä linkki

Esitysaika

Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.

YLE Areena

YLE Areena


Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan



Muualla Yle.fi:ssä