Vaarallisia aineita kuljetetaan luvatta maalla ja merellä

Ollaan Loviisassa. Kyseessä on poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen ratsia. Iskussa jää kiinni kuljettaja, jolla on väärennetty vaarallisten aineiden kuljetuslupa.

Hengenvaarallisia aineita kuljetetaan siis Suomessa ilman asianmukaisia lupia ja valmiuksia niiden käsittelemiseen. Jotkin kuljetusyhtiöt säästävät aikaa ja rahaa jättämällä turvamääräyksiä huomioimatta.

Miltei 40 vuotta alalla ollut AKT:n ulkomaankuljettajat ry:n puheenjohtaja Jorma Luukkanen pitää nykymenoa huolestuttavana.

- Kyllä sitä tapahtuu koko ajan. Täällä Suomen teillä liikkuu sen verran paljon yhdistelmiä, että on hyvin vaikea seurata kenellä on kaikki asiat kunnossa, Luukkanen sanoo.

Vuonna 2006 Suomen maanteillä kuljetettiin14,3 miljoonaa tonnia vaarallisia aineita. Se vastaa miltei 400 000 täyttä rekkaa.

Väärennettyjen lupien lisäksi löytyy muitakin väärinkäytöksiä. Jorma Luukkanen on itse nähnyt kuinka kuski on repinyt tullista päästyään vaarallisista aineista kertovat varoituskyltit pois.

Riskit eivät ole pienet. Tien päällä kulkee vaarallisia kaasuja, palavia nesteitä, itse syttyviä nesteitä, happoja ja niin edelleen. Väärässä paikassa kaatuessaan tällaiset lastit voivat aiheuttaa suur-onnettomuuksia, jotka ovat tuhoisia niin ihmisille kuin luonnollekin.

Valvonta heikkoa

AKT:n mielestä raskaan liikenteen valvonta on Suomessa nykyisin liian heikkoa.

- Ei ole valvontaa, yksinkertaisesti ei ole valvontaa. Luotetaan siihen, että teillä päästään kulkemaan oli vaarallisten aineiden kuljetuslupa tai ei. Poliisi valvoo sen minkä pystyy, mutta heilläkin on resurssit heikot, Luukkanen puuskahtaa.

Poliisissa ongelma tiedostetaan. Liikkuva poliisi tekee parhaansa, mutta järjestelmä ei aina toimi.

- Asiakirjapuolella on puutteita, varustepuolella on puutteita, merkinnöissäkin on yllättävän paljon puutteita, ja nyt on alkanut näkymään jo sellaistakin, että kappaletavarapuolella ei kiinnitetä niitä merkkejä kuljetusyksikköön, eli kuljetetaan vaarallisia aineita niin, että ulkopuoliset eivät tiedä asiasta mitään. Tämä kaikki kuvastaa hyvin pitkälle koko kuljetusketjun asennetta, puhumattakaan kuljettajan asenteesta, summaa ylikonstaapeli Erkki Vikman liikkuvasta poliisista. Vikmanin mukaan asenneongelmaa on erityisesti ulkomaalaisten kuljettajien kohdalla.

Raskaan liikenteen valvontayksikkö ratkaisu?

AKT on pitkään toivonut, että Suomeen perustettaisiin erityinen raskaan liikenteen valvontayksikkö. Sellainen toimii jo Ruotsissa ja Saksassa.

- Poliisit saattavat saada kesken valvontatilanteen hälytyksen johonkin muuhun tehtävään. Kyläpoliisit saattavat pysäyttää raskaan kaluston auton mutta monella heistä ei ole tietoakaan siitä, mikä on piirturin kiekko, eikä heillä ole mahdollisesti edes valvontalaitteita piirturin tarkistamiseen. Erillinen valvontayksikkö omaisi riittävän koulutuksen, riittävän kaluston ja riittävät resurssit homman hoitamiseksi, Luukkanen perustelee.

Liikkuvassa poliisissa asiasta ei innostuta. Erityisen valvontayksikön organisaation olisi oltava riittävän suuri toimiakseen ja siksi sellainen olisi nykytilanteessa liian kallis.

- Liikkuvassa poliisissa on tällä hetkellä noin 600 poliisimiestä, joista noin 200 valvoo myös raskasta liikennettä. Erillisen yksikön pitäisi olla todella suuri, koska sen täytyisi olla hajautettuna koko valtakunnan alueelle, Wikman huomauttaa.

Koko järjestelmä perustuu kaikkien toimijoiden keskinäiseen luottamukseen. Poliisin mukaan systeemiä pitäisi kehittää siten, että rikkeisiin toistuvasti syyllistyvät yhtiöt saataisiin paremmin päivänvaloon.

Luvatta jopa matkustajalaivoilla

Järkyttävää on se, että vaarallisia aineita kuljetetaan luvatta myös matkustajalaivoilla. Vaarallisista aineista kertovat kyltit käännetään nurin ja ajetaan laivaan. Rahtikirjoista ei aina selviä, että kyseessä on vaarallinen aine.

- Lähtevissä satamissa vastaavien henkilöiden pitäisi aukaista riittävän usein ja sattumanvaraisesti tavaratiloja. Tällä tavalla voidaan saada kiinni niitä kuljetusyrityksiä ja kuljettajia, jotka tällaista harrastavat, Wikman sanoo.

Wikmanin mukaan merelle avun saaminen ja ihmisten pelastaminen mahdollisessa onnettomuustilanteessa on hankalaa ja aikaa vievää. Tällaisessa tilanteessa voi olla suuronnettomuus lähellä.

Espanjassa Euroopan tuhoisin VAK-onnettomuus

Espanjassa tapahtui vuonna 1978 Euroopan tähän mennessä tuhoisin rekkaonnettomuus. Propaanikaasua kuljettanut säiliöauto räjähti leirintäalueen lähellä ja palava kaasu surmasi yli 200 ihmistä.

Wikmanin mukaan huonolla tuurilla sama on mahdollista myös tämän päivän Suomessa.

- Ei se mahdotonta ole kun ajatellaan kuinka tiheätä ja nopeatempoista nykypäivän liikenne on. Paljolti asia riippuu onnettomuuden ajasta ja paikasta, Wikman pohtii.

Lähetä linkki

Esitysaika

Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.

YLE Areena

YLE Areena


Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan



Muualla Yle.fi:ssä