Aikakauslehtien lukijat maksavat hyvästä sisällöstä
Artikkeliin liittyvä ääni- ja kuvamateriaali:
Aikakauslehtien tulevaisuudesta keskustelevat päätoimittajat Anna-Liisa Hämäläinen Omasta Ajasta ja Johanna Lahti Me Naisista.
Oi niitä aikoja, kun pitkälle junamatkalle napattiin matkaevääksi oman lempilehden tuorein numero! Nykyään junassa näplätään vain kännykkää tai tablettia eikä lehtiä lue enää kuin murto-osa junalla kulkijoista. Sama ilmiö näkyy muuallakin ja ennen kaikkea se näkyy ja tuntuu lehtitaloissa: aikakauslehtien levikit ovat laskussa eivätkä irtonumerotkaan enää käy kaupaksi entiseen malliin.
Jokin taika lehdissä kuitenkin on, sillä uusia yrittäjiä ilmestyy markkinoille säännöllisesti ja ne vanhat tututkin kopsahtavat tuhansista ja taas tuhansista postiluukuista joka viikko. Yksi tuoreista tulokkaista on Oma aika -lehti, jonka ensimmäinen numero ilmestyi vajaa vuosi sitten. Lehden päätoimittaja Anna-Liisa Hämäläinen uskoo, että jos lehti on tarpeeksi hyvä, lukijoitakin riittää.
Johanna Lahti puolestaan luotsaa perinteistä Me Naiset - lehteä ja korostaa, että aikakauslehtien tekijät eivät myy paperia, vaan he myyvät sisältöjä: elämyksiä, kokemuksia, tunteita ja tietoa. Siksi oleellista ei hänen mielestään ole se, miten sisältö lukijalle tarjotaan, vaan se, että sisältö on niin laadukasta, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä.
Toimittajana Sanna Pirkkalainen.