Jussi Mälkiä - maailmanparantaja ja bisnesmies

Laivanvarustaja Jussi Mälkiä Taustapeilin vieraana 3.12.2013
Kuva: Yle
Artikkeliin liittyvä ääni- ja kuvamateriaali:
Laivaliikenteestä voi tulla junien kaltainen ympäristöystävällinen vaihtoehto tavarankuljetuksissa. Näin uskoo Meriaura -groupin konsernijohtaja, laivanvarustaja Jussi Mälkiä. Meriaura on kehitellyt jo useamman vuosikymmenen ajan keinoja karsia laivojensa päästöjä. Nyt myös päättäjät ovat samalla asialla tiukentaessaan merenkulun ympäristösäädöksiä.
Jussi Mälkiä sanoo, että paras keino laivaliikenteen päästöjen karsimiseksi on polttoaineen kulutuksen leikkaaminen. Siihen päästään esimerkiksi liikkumalla vähän hitaammin ja aina lastissa, sekä kehittämällä vaikkapa laivojen runkojen muotoa. Meriauran missiona on tuoda biotalous merenkulkuun. Se tarkoittaa bioöljyjen ja biokaasujen käyttämistä vaihtoehtoisena polttoaineena. Toistaiseksi yhtiö on ollut alallaan ainoa, nyt suuret varustamot esimerkiksi Tanskassa ovat kehittämässä vastaavaa.
Jussi Mälkiä on paitsi bisnesmies, myös aktiivinen maailmanparantaja. Mälkiä sanoo, että hänen ammattikoulunsa oli kehitysapulaiva Estelle ja korkeakoulunsa ympäristöjärjestö Greenpeace, jossa hän kipparoinnin lisäksi organisoi järjestön tavaramerkiksi muodostuneita näyttäviä iskuja.
Nyt Meriaura on ilmoittanut kiinnostuksensa jäänmurtoon, jota Liikennevirasto on avaamassa kilpailulle. Liikenneviraston on tarkoitus etsiä rakennettavalle uudelle murtajalle operoija tarjouskilpailulla.
Taustapeili tiistaina 3.12.2013 klo 17.30-18.00
>> Yle: Murtajatilaus muuttuikin neuvotteluksi - tarjousehtoja muotoillaan uusiksi
Toimittajana Paula Jokimies.