Levylautakunta 11.1.2014
Vibrafonivirtuoosi, kapellimestari, säveltäjä ja sovittaja Arttu Takalo paneutuu levyuutuuksiin yhdessä YLEn Kalevi Pollarin ja Juha-Pekka Sillanpään kanssa
OHJELMASSA KUULTIIN NÄITÄ ARTISTEJA
Ari Viitala on Kemistä kotoisin oleva laulaja/lauluntekjiä, joka on vihdoin toteuttamassa pitkäaikaista haavettaan omasta levystä. Rekkakuskina leipäänsä ansaitseva Viitala on keikkaillut pohjoisessa Duo Espelinin riveissä jo vuosia. Viitala kumartaa lauluntekijänä J.Karjalaisen suuntaan ja tekee kappaleita henkilökohtaisista asioista ja koetusta elämästä. Pitkäsoitto on valmistumassa tämän vuoden aikana.
Yasmine Hamdan on arabimaissa nuorison tuntema ja arvostama underground -artisti, joka nyt tekee tulemistaan maailmanlaajuisille markkinoille. Hamdan on 35-vuotias muusikko, kotoisin Libanoniasta, mutta on asunut useissa maissa, nykyisin Ranskassa. Hänen ensimmäinen bändinsä oli 1997 perustettu Soapbills, jonka musiikki kuvasti sodasta toipuvan maan nuorison intoa rakentaa uutta raunioille. Hamdan haluaa tehdä laulunsa arabiaksi kielen runollisuuden ja rytmin takia. Hänen ensimmäinen varsinainen soololevynsä julkaistiin 2012, ja viime vuonna sitä täydennettiin usealla raidalla ja julkaistiin kansainvälisesti nimellä Ya Nass. > Yasmine Hamdanin kotisivu
Mitra Kaislaranta on tuorein Idols-voittaja. Hän on parikymppinen ja kotoisin Oulusta. Musiikkitaustaa Mitralla on mm. jo 15-vuotiaana perustetusta duo Lissuista, joka on levyttänytkin. Heti voittonsa jälkeen Mitra ilmoitti haluavansa tehdä 'Luomumusiikkia', joten odotellaan, mitä ensialbumille tulee. > Mitra Kaislaranta netissä
Florent Pagny on ollut yksi Ranskan suosituimpia laulajia viimeiset 25 vuotta. Hän aloitti uransa näyttelijänä ja siirtyi sitten musiikin pariin -80 -luvun lopulla. Läpilyöntikappale oli 1997 Savoir Aimer ja tähän mennessä hänen albumeitaan on myyty yli 10 miljoonaa. Pagnyn tuorein albumi meni heti ilmestyessään Ranskassa listaykköseksi. Nykyisin Pagny asuu vaimonsa kotimaassa Argentiinassa ja osan vuotta USAssa Miamissa. > Florent Pagny kotisivu
Happoradio on 2000-luvun menestyneimpiä rokkibändejä. Aki Tykki ihaili pikkupoikana Joensuussa Neljää Ruusua ja perusti siellä ensimmäisen bändinsä. Happoradion tarina alkoi Helsingissä 2001, ja nyt on takana useita suuria hittejä (Pois Kalliosta, Che Guevara, Puhu äänellä jonka kuulen. Happoradion seuraava albumi julkaistaan helmikuussa ja maaliskuussa bändi palaa keikoille tauon jälkeen. > Happoradio kotisivu
Heinäsirkka eli Anne Taskinen on suomalaisten naisrokkareiden pioneeri, joka on heilunut mm. Sleepy Sleepersin ja Leningrad Cowboysien riveissä. Hän oli ihan ensimmäisiä naisia, joka levytti omia rokkikappaleitaan. Heinäsirkka on ollut aktiivinen muusikoiden järjestövaikuttaja sekä toiminut naisrokkareiden asiaa ajavassa Rokin korkeat korot -projektissa. Hän on valmistelemassa pitkästä aikaa omaa levyä. > Heinäsirkka kotisivu
ÄÄNESTYKSEN TULOS JA KOMMENTIT
1. Yasmine Hamdan: Deny (sä sa Hamdan) 24
A:Hienoa kitarointia, upea kappale joka kasvoi kerroksittain, oli kolme
vahvaa elementtiä: instrumentit kitara ja rummut, synamatto ja hieno laulaja
K: Alun kauniin kitaran pohjalle koottiin hieno kudelma, herkkää laulua,
tunnelmat jostain Pohjois-Afrikasta, mutta kun en ymmärtänyt kieltä, jäi
tunnelma jotenkin vajaaksi
J-P: Yksinkertaiseen kitarariffiin perustuva tehokas kappale, tehty pienistä
aineksista, hienon kuuloinen blues-tyyppinen laulaja. Vaikea yhdistää
mihinkään, kun ei ymmärrä kappaleen tekstin sisältöä
2. Mitra Kaislaranta: Äkkisyvää (sä J.Immonen – A.Riihimäki sa S.Törmä –
A.Rannila) 23
A:Elävää ohjelmointia tuottajalta, tuli jännästi elementtejä sieltä täältä.
Harmonia oli suoraan Shakiralta, mutta sitähän saa jo lainata :-). Tekstin
ja melodian välillä hyvä synkka
K:Laulaja toi tekstin sanoman esiin heinoilla nyansseilla, ei ollut
väkinäistä ahkyä. Jännästi dancebaet ei yhtään ahdistanut, koska siinä oli
vaihtelua ja ilmavuutta
J-P:Aika selkeä Shakira-pastissi, kivasti tehty niin että ei pelkkää
perusdiscojyystöä, vaan rakennetta rikottiin reippaasti. Paljon ahnaasti
ammennettua lainaa ja silti jotain hyvin fressiä
3. Happoradio: Sinä ja hän (sa A.Tykki sä Tykki – Haapasalo) 22
A:Heti tuli Ismo Alanko mieleen, tämä oli vähän filosofisempaa rokkia
yliopistonuorisolle, sovituksessa kiva että kertosäkeessä ei ollut rumpuja,
muutekin sovituksessa paljon hyvää yritystä
K:Shamaanimeininki, jota alussa rakennettiin, vai ajatuksen Sielun Veljiin,
mutta sitten tuli vähän tylsää tarinaa. Laulakaa joskus jostain muusta, kuin
aina minä-sinä-hän! Komeasti tämä kuitenkin kasvoi loppua kohti.
J-P:Varmaan loistava keikkabiisi, hyvää kasvatusta ja idioottimaisen
yksinkertainen hokema, tältä bändiltä olen kuitenkin kuullut parempiakin
kappaleita
4. Ari Viitala: Pieni ullakkohuone (A.Viitala) 18
A:Tässä oli paljon J.Karjalaista ja Kuustosta, laulajalla hyvä soundi ja
muutenkin soundit hyvät, muuten sovitus tylsä, rytminen käsittely saisi olla
rennompaa ja elävämpää
K:Komppi oli tasainen ja vakaa ja se vei kappaleen huomaamatta ohi,
kitarasoolo oli kuitenkin kiva, tekstissä luettavissa aidon tuntuinen
elämäntarina
J-P:Pakotetun rentoa, myös stemmalaulut liian vaatimattomia tähän
tyylilajiin, kappaleessa ei ollut vikoja, mutta taikuus jäi puuttumaan,
vertautuu mestarilliseen J. Karjalaisen Telepatiaan
5.Heinäsirkka: Lyijyä ja lasia (A.Taskinen) 16
A:Huonosti soitettu, soundit viittasi 70-luvulle, oliko tämä todella uusi
levytys! Voisihan sitä tehdä uudenlaisen biisin vanhoilla soundeilla tai
päinvastoin.
K:Heinäsirkkaa on mahdoton arvioida yleisillä kriteereillä. Kappale oli selkeä
ja kunnon kertsi. Kyllä vanhanaikaisella musallakin on paikkansa.
J-P:Bändi kuulosti Juicen vanhoilta nauhoilta kaivetulta. Tässä 'vanhan
liiton tyypit' kuulosti aika väsyneiltä. Kappaleesta olis saanut enemmän
irti, jos olis tehty tämän päivän soundeilla.
6. Florent Pagny: Vieillir avec toi (sa M.Bastide sä Calogero) 15
A:Tyypillinen ranskalainen pop-hitti, tyypillinen ranskalainen harmonia,
orkesteriosuus hieno mutta valitettavasti koneilla tehty, laulajalla
kieltämättä karismaattinen ääni
K:Paisuteltiin melkein heti alusta lähtien, isoa iskelmää siinä rekennettiin,
sovituksessa paljon tavaraa, mutta melodia melko tylsä ja yksinkertainen
J-P:Jotenkin väsähtänyt, ei tullut missään kohdassa ahaa-elämystä,
mahtipontinen mutta tunkkainen