Veli-Pekka Nurmi: Vakavan merionnettomuuden uhka on realistinen
Artikkeliin liittyvä ääni- ja kuvamateriaali:
Suonmenlahden kasvava tavara- ja henkilöliikenne huolettaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmea. Hän vertaa Itämeren vilkasta alusliikennettä Helsingin Mannerheimintien ruuhka-aikaan.
Meriliikenneonnettomuudessa uhattuna voi olla tuhansien matkustajien turvallisuus, mutta myös ympäristö. Jos esimerkiksi öljytankkeri ajaa karille, painaa tuuli öljyt todennäköisimmin juuri Suomen syliin.
Eilen valmistunut Talvivaara-tutkinta on Veli-Pekka Nurmen arvion mukaan organisaation toistaiseksi haastavin. Talvivaaran kohdalla poikkeuksellista oli esimerkiksi se, että tutkintaan johtaneet tapahtumat olivat käynnissä myös koko tutkinnan ajan, joten jo pelkkä tutkinnan rajaaminen oli oman pohdintansa paikka.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkittavien tapausten kirjo on laaja
kouluampumisista tasoristeysonnettomuuksiin. Virastolla on vain 14
vakituista työntekijää, mutta kattava asiantuntijaverkosto ja vuoden aikana
se käyttää tutkinnassa apunaan noin sataa asiantuntijaa. Heitä käytetään
tarvittaessa virkamiesten apuna.
- Tämä on erittäin kustannustehokas tapa toimia - veronmaksaja kiittää.
Veli-Pekka Nurmen mielestä viraston tehtäviin kuuluu toimia unilukkarina. Niinpä hän on kipakasti ja onnistuneesti ottanut kantaa esimerkiksi myrskyjen aiheuttamien tuhojen korjaamiseen. Nyt lakia on jo uusittu rajaamaan sähkökatkojen kestoa. Myös esimerkiksi pelastuslaitosten ja energiayhtiöiden keskinäinen keskustelu on saatu käyntiin. Hän kuitenkin sanoo, että vielä ei olla sillä tasolla, mitä suomalainen nykyaikainen yhteiskunta edellyttäisi. Sen osoitti ennen joulua koetut myrskypäivät.
Taustapeili tiistaina 4.2.2014 klo 17.30-18.00
Toimittajana Paula Jokimies.
>>
Onnettomuustutkintakeskus
>>
Aluskartta - AIS-
Alusten liikenne ja sijainnit
>> Lentoliikenteen seurantaa -
www.flightradar24.com