[Takaisin]


Pavlovin koirat

Arto Halosen elokuva venäläisestä psykologista, josta tuli rikkaiden huvimestari

Sergei Knjazeviä ei huolittu pioneereihin ja hankaluudet miliisin kanssa veivät nuorukaisen ongelmanuorten sisäoppilaitokseen. Nyt hänellä on menestyvä ohjelmatoimisto, tilava asunto Moskovassa ja kulkupelinä Lexus. Sergein ura on edennyt viihdyttävistä torakka- ja sikajuoksukilpailuista rikkaiden roolileikkien kautta suurten ihmisten manipulointiin ja Putinin lähipiiriin.

Sergeillä olisi ollut hieno tulevaisuus koulujärjestelmien ja oppimismetodien kehittäjänä, sillä taitavana pedagogina hän kehitti pelejä, jotka nopeuttivat lasten oppimista, mutta hän päätti toisin,

Arto Halonen kuvasi Sergeitä kaksi vuotta:" Sergein nousu show-maailman huipulle ja vallan lähipiiriin oli kiinnostavaa, mutta myös pelottavaa." Elokuvaprojektin aikana Vladimis Putin huomasi Sergein taidot ja sittemmin Putin onkin käyttänyt hänen manipulatiivisia kykyjään yhä aktiivisemmin myös omiin tarpeisiinsa. "Elokuva on myös kehityskertomus siitä, miten poliittisen manipulaation huipulle edetään", jatkaa Halonen.

Halonen jakaa elokuvan kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa Eläimet lähdetään Sergein ja hänen liikekumppaninsa Vladimirin matkassa torakka- ja sikajuoksukilpailuihin, joiden taustatyöhön uppoaa valtavasti energiaa. Sergei eteni kilpailuista strippariklubin omistajaksi, myi menestyksekkään klubin ja perusti ohjelmatoimiston.

Toisessa osassa Rikkaat nähdään, miten venäläiset uusrikkaat ovat valmiit maksamaan 3000 dollaria, että heidät meikataan ja puetaan köyhiksi. Tehtävänä on kerätä mahdollisimman paljon rahaa rehellisin keinoin: taskuilla saa käydä, mutta lapsiin ei kosketa. Kaasubisnesmogulle matka metrolla oli lähes kirjaimellisesti veret seisauttava kokemus. Yksi villitys on myös kaksintaistelut.

Kolmannessa osassa Massat Sergei johdattelee tuhansien ihmisten käyttäytymistä. Yleisön joukossa on valeosallistuja, joiden tarkoitus on nostattaa tunnelmaa. "Eräs opettajani sanoi, että on helpompi saada 1000 ihmistä avantoon kuin myydä yhdelle ruosteinen naula", kertoo Sergei, joka selvästi nauttii massojen liikuttelusta.

Sergei päästää kuvaajat lähelleen, kotiinsa ja herkkiin tunnelmiin, kun perheeseen on tulossa isoja muutoksia: vaimo muuttaa Sveitsistä Moskovaan ja pariskunnalle on tulossa ensimmäinen vauva.

Sergei onkin moninainen kuvaelma nykyvenäjästä, jossa arvostetaan kunnianhimoa, innovatiivisuutta, energisyyttä ja aikaansaavuutta.

Elokuvan nimi viittaa kuuluisaan nobelistiin, fysiologi Ivan Pavloviin, jonka kokeet koirien ehdollisista reflekseistä ovat Sergein liiketoiminnan teoreettisena pohjana. "Kun asiakas on kerran kokenut olevansa sankari Knajzevin pelissä, hän soittaa uudelleen, koska tietää, että teemme hänestä sankarin uudelleen", tiivistää Sergei toimintansa.

"Mielenkiintoista on kuitenkin myös se, että kun Sergei ja hänen kaltaisensa ovat ihmisten johdattajia, samalla he ovat myös yhteisönsä tuotteita. Pavlovin koira löytyy lopulta meistä kaikista", väittää Arto Halonen, jonka ohjaama, palkittu elokuva on nähty 20 elokuvafestivaalin lisäksi tämän vuoden puolella myös New Yorkin Modernin taiteen museon Documentary Fortnight -festivaaleilla.

Dokumentin on tuottanut Art Films Production, Suomi, 2005.
www.pavlovinkoirat.com
www.artfilmsproduction.com

Kuva: Arto Halonen



[Takaisin]