Takaisin | |
In English
CINÉMA VÈRITÉ - HETKESTÄ KIINNI"Ensi alkuun ihmisten oli vaikea tottua katselemaan sitä, koska kuva ei ollut vakaata. Se oli vähän tärisevää tai vähän pimeämpää kuin mihin oli totuttu. Jotkut ajattelivatkin cinéma vèritén tarkoittavan juuri tärisevää elokuvaa."Näin lausahtaa ohjaaja Hope Ryden, joka teki dokumentin mm. Jane Fondasta ennen kuin tästä tuuli suuri tähti. Mustavalkoisessa otoksessa näemme, miten Jane Fonda reagoi, kun näytelmä, jossa hän oli mukana, saa murska-arvostelut. Yksi cinéma vèritén historian merkkipaaluista ajoittuu vuoteen 1919, kun venäläinen filmintekijä Dziga Vertov tekee uraauurtavaa työtä alkaessaan tallentaa elämää sellaisena kuin se eletään, ilman näyttelemistä. Ideasta ja kuvasta kesti vielä useita kymmeniä vuosia ennen kuin äänitys ylsi samalle tasolle. Cinéma vèritén viimeisin riemuvoitto on ollut taskurahoilla toteutettu elokuva The Blair Witch Project, joka on tuottanut yli sataa miljoonaa dollaria. Elokuvan tekijät tokaisevat, että cinéma vèrité on perusta kaikelle elokuvan tekemiselle, joissakin selvemmin, joissakin vain taustalla. Cinéma vèrité - hetkessä kiinni on kattava dokumentti cinéma vèritén historiasta, sen persoonallisista tekijöistä ja kehittäjistä tämän päivän musiikkivideoihin. Vuosikymmeniä sitten filmintekijät pystyivät vain haaveilemaan tämän päivän kuvauskalustosta, sillä cinéma vèritén tekemisessä lähtökohta on kuvausjoukon minimointi, jotta päästäisiin mahdollisimman lähelle kuvattavia, kuitenkin dokumentin keinoin: kukaan ei näyttele. Dokumentissa onkin eloisien haastattelujen lomassa runsaasti otteita kaikkien aikojen merkittävimmistä dokumenttielokuvista. Näemme, miten kamera seuraa henkivartijan tavoin nuoren senaattorin vaalitaistelua presidentiksi ja myöhemmin hänen keskusteluaan veljensä, Robertin kanssa. Elokuvan nimi on Primary, eikä sen ohjaaja Bob Drew voinut aavistakaan, miten ainutlaatuista elokuvaa hän oli John Kennedystä tekemässä. Näemme myös, miten syvällä dokumentintekijät ovat aiheessaan. Yksi otto on dokumentista The Harlan County, joka voitti 1976 Oscarin ensimmäisenä elokuvan mittaisena dokumenttina. Dokumentti kertoo epätoivoisista ihmisistä tuhoontuomitulla kaivosseudulla. Ohjaaja Barbara Kopple kertoo, miten hänen oma äänensä huutaa "älä ammu", kun hän on kuvaamassa yöllä, ja koko kameraryhmä on hengenvaarassa tilanteen kiristyessä äärimmilleen. Minkä totuuden cinéma vèrité sitten kertoo, onkin jo toinen juttu. "Idea objektiivisesta elokuvasta on minulle täydellinen harhakuva. Joten alkuperäinen ajatus, että cinéma vèrité on kuin olisi kärpäsenä seinällä seuraamassa tapahtumia itse niihin vaikuttamatta… Emmeköhän jo tiedä, ettei se ole totta", kertoo oman näkökulmansa ohjaaja Jennifer Fox, joka seurasi yhden amerikkalaisen perheen elämää kameransa kanssa 18 kuukautta tallentaen iloja ja suruja yli 1000 tuntia. Näistä aineksista syntyi elokuvasarja American Love Story. Ohjaaja Peter Wintonick lähti pienen ryhmänsä kanssa etsimään dokumenttiinsa totuutta, mitä todella tapahtui 50-60 -lukujen taitteessa, kun cinéma vèritén vallankumous oli kuumimmillaan. "Mitäpä jos ihmisillä olisi ollut mukana sellainen pieni kamera, kun Jeesus ristiinnaulittiin. Minkähänlainen vaikutus sillä olisi ollut", naureskelee elokuvan loppupuolella ohjaaja Richard Leacock. Dokumentintekijät kehottavatkin ihmisiä käyttämään kameroitaan, ja silloin tällöin lomamatkalla onkin tapahtunut jotain, josta koko maailma on kiinnostunut.
| |
Back | |
Päivitys: 25.1.2000 U.E. |