Screening Gender
Introduktion till utbildningsmaterialet
Varför?Mål: Att utveckla ett nytt tänkande om en rättvisande framställning av könen. Många studier, däribland den forskning som bedrivits inom det här projektet, visar att bilderna av män och kvinnor på tv är mer stereotypa än verkligheten låter antyda. Men eftersom tv-publiken blivit allt mer fragmenterad och därför mer krävande är ett icke-stereotypt sätt att skildra könen en väsentlig del av ett högkvalitativt programutbud. Public service tv-bolagens roll är att rättvist betjäna bredast möjliga publik, och en mångfacetterad och rättvisande framställning av män och kvinnor innebär mer lockande program för tittarna. Det är därför det är lönsamt!
I genomsnitt talar nästan tre gånger så många män som kvinnor på tv.
Who Speaks ResearchHistorik: 1996 beslöt sig fem public service tv-bolag YLE/Finland, SVT/Sverige, NOS/Nederländerna, DR/Danmark, och NRK/ Norge för att lägga samman resurser för att främja en ökad mångfald i programutbudet. Detta nätverk (GPN) utökades senare med ZDF/Tyskland. Tillsammans har bolagen sjösatt Screening Gender- projektet. Från 1997 till år 2000 fick projektet finansiellt stöd från EU-kommissionens Fjärde gemenskapshandlingsprogram för främjande av jämställdhet mellan kvinnor och män.
Det finns inte en enda genre där kvinnor är bättre representerade än män
Who Speaks ResearchVad?
- Video: Vem finns i rutan? Består av programexempel från deltagarbolagen för att belysa hur könsbilder konstrueras. Var beredd på att förvånas!
- Video: Den bredare bilden visar sekvenser - däribland sådana som framställts för det här materialet från drama till pratshower och nyheter, som belyser den kvalitetsförbättring som uppnås när könsskildringen tas i beaktande.
- Video: Det här är min bild innehåller egna berättelser från programmakare som tagit till sig den utmaning Screening Gender utgör.
- Forskning: Vem talar på tv? En europeisk studie av manlig och kvinnlig medverkan i tv-program.
- Skrivet material:Texter för varje videofilm, som föreslår flera olika övningsmetoder och diskussionsämnen; faktablad som förser deltagarna med ytterligare information och referenser att gå vidare med.
Screening Gender är lönsamt!
Hur?
- Ansats: Med projektets egen forskning som grund har vi valt ut programexempel för att belysa gemensamma mönster i sättet att framställa könen. Materialet visar också alternativa förhållningssätt till programproduktion.
- Målgrupper: Materialet är främst avsett för yrkesverksamma personer inom media, för att användas vid utbildning och även programutveckling och utvärdering. Materialet är också nyttigt för dem som studerar journalistik och kommunikation, konsumentsammanslutningar och andra grupper som är engagerade i hur media arbetar.