Screening Gender

Introduktion till utbildningsmaterialet


Varför?

Mål: Att utveckla ett nytt tänkande om en rättvisande framställning av könen. Många studier, däribland den forskning som bedrivits inom det här projektet, visar att bilderna av män och kvinnor på tv är mer stereotypa än verkligheten låter antyda. Men eftersom tv-publiken blivit allt mer fragmenterad och därför mer krävande är ett icke-stereotypt sätt att skildra könen en väsentlig del av ett högkvalitativt programutbud. Public service tv-bolagens roll är att rättvist betjäna bredast möjliga publik, och en mångfacetterad och rättvisande framställning av män och kvinnor innebär mer lockande program för tittarna. Det är därför det är lönsamt!

“I genomsnitt talar nästan tre gånger så många män som kvinnor på tv“.
– Who Speaks Research

Historik: 1996 beslöt sig fem public service tv-bolag – YLE/Finland, SVT/Sverige, NOS/Nederländerna, DR/Danmark, och NRK/ Norge för att lägga samman resurser för att främja en ökad mångfald i programutbudet. Detta nätverk (GPN) utökades senare med ZDF/Tyskland. Tillsammans har bolagen sjösatt “Screening Gender“- projektet. Från 1997 till år 2000 fick projektet finansiellt stöd från EU-kommissionens Fjärde gemenskapshandlingsprogram för främjande av jämställdhet mellan kvinnor och män.

“Det finns inte en enda genre där kvinnor är bättre representerade än män“
– Who Speaks Research

Vad?

“Screening Gender är lönsamt!“

Hur?