SCREENING GENDER

– koulutuspaketti television nais- ja mieskuvasta


Miksi?

Tavoite: herättää keskustelua television ihmiskuvasta ohjelmanteon ja erityisesti julkisen palvelun laatukriteerinä. Tutkimukset osoittavat, että television nais- ja mieskuva on ympäröivää todellisuutta perinteisempi. Tämän ovat huomanneet myös yleisöt, jotka ovat yhä hajanaisempia, kriittisempiä ja valikoivampia. Yleisradioyhtiöiden rooli on palvella tasapuolisesti mahdollisimman monia yleisöryhmiä. Siksi moniarvoinen ja -puolinen ihmiskuva merkitsee yleisöjen entistä parempaa palvelua.

“Eurooppalaisen prime-time -television ihmiskuva: 68% miehiä, 32% naisia.“
Who Speaks -selvitys

Historia: NOS, NRK, SVT, ZDF ja YLE aloittivat yhteistyön, nk. Gender Portrayal -verkoston, jo vuonna 1996 kokemusten ja tutkimustiedon vaihdolla. Vuonna 1997 päätettiin yhdistää voimat laajempaan hankkeeseen, johon saatiin tukea Euroopan Unionin DGV:n neljännestä tasa-arvo-ohjelmasta. Näin syntyi pilottiprojekti, joka on suunnitellut, testannut ja tuottanut Screening Gender -koulutuspaketin.

“Naisia ei löydy miehiä enemmän ainoastakaan ohjelmatyypistä.“
Who Speaks -selvitys

Mitä?

Screening Gender on hyvää bisnestä!“
Gender Portrayal -verkosto

Miten?

Lähestymistapa: Koulutuspaketti tarjoaa tutkimuksiin perustuvia esimerkkejä median nais- ja mieskuvasta sekä esittelee vaihtoehtoja ohjelmanteon rutiineille. Materiaali havainnollistaa, miten moniarvoinen ja -muotoinen ihmiskuva voi olla yksi ohjelmanteon laatukriteeri.

Kohderyhmät: Koulutuspaketti on tehty ensisijaisesti ohjelmantekijöiden käyttöön koulutus- ja ohjelmakehitystyöhön. Materiaali soveltuu myös journalismin ja viestinnän opiskelijoiden, kansalaisjärjestöjen sekä kaikkien muiden median nais- ja mieskuvasta kiinnostuneiden käyttöön.