SCREENING GENDER
koulutuspaketti television nais- ja mieskuvasta
Miksi?Tavoite: herättää keskustelua television ihmiskuvasta ohjelmanteon ja erityisesti julkisen palvelun laatukriteerinä. Tutkimukset osoittavat, että television nais- ja mieskuva on ympäröivää todellisuutta perinteisempi. Tämän ovat huomanneet myös yleisöt, jotka ovat yhä hajanaisempia, kriittisempiä ja valikoivampia. Yleisradioyhtiöiden rooli on palvella tasapuolisesti mahdollisimman monia yleisöryhmiä. Siksi moniarvoinen ja -puolinen ihmiskuva merkitsee yleisöjen entistä parempaa palvelua.
Eurooppalaisen prime-time -television ihmiskuva: 68% miehiä, 32% naisia.
Who Speaks -selvitysHistoria: NOS, NRK, SVT, ZDF ja YLE aloittivat yhteistyön, nk. Gender Portrayal -verkoston, jo vuonna 1996 kokemusten ja tutkimustiedon vaihdolla. Vuonna 1997 päätettiin yhdistää voimat laajempaan hankkeeseen, johon saatiin tukea Euroopan Unionin DGV:n neljännestä tasa-arvo-ohjelmasta. Näin syntyi pilottiprojekti, joka on suunnitellut, testannut ja tuottanut Screening Gender -koulutuspaketin.
Naisia ei löydy miehiä enemmän ainoastakaan ohjelmatyypistä.
Who Speaks -selvitysMitä?
- Video Whos in the Picture: Miltä media näyttää ajankohtaisia esimerkkejä Euroopasta
- Video The Wider Picture: Kuinka nais- ja mieskuvan huomioiminen voi edistää ohjelmien laatua
- Video This is My Picture: ohjelmantekijöiden kokemuksia ja näkökulmia moniarvoiseen nais- ja mieskuvaan
- Kirjallinen materiaali tukemaan kouluttajia ja innostamaan koulutettavia
- Who Speaks on Television: projektin vertaileva selvitys pohjoiseurooppalaisen television nais- ja mieskuvasta.
Screening Gender on hyvää bisnestä!
Gender Portrayal -verkostoMiten?
Lähestymistapa: Koulutuspaketti tarjoaa tutkimuksiin perustuvia esimerkkejä median nais- ja mieskuvasta sekä esittelee vaihtoehtoja ohjelmanteon rutiineille. Materiaali havainnollistaa, miten moniarvoinen ja -muotoinen ihmiskuva voi olla yksi ohjelmanteon laatukriteeri.
Kohderyhmät: Koulutuspaketti on tehty ensisijaisesti ohjelmantekijöiden käyttöön koulutus- ja ohjelmakehitystyöhön. Materiaali soveltuu myös journalismin ja viestinnän opiskelijoiden, kansalaisjärjestöjen sekä kaikkien muiden median nais- ja mieskuvasta kiinnostuneiden käyttöön.