Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan


25.6. STT/ YLE Terveys

Korkea kolesteroli, liikakilot ja kohonnut verenpaine ovat kasvava kansanterveydellinen ongelma kaikissa teollisuusmaissa. Tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan usean ravintotekijän yhtäaikaisella muutoksella voidaan kuitenkin vaikuttaa tehokkaasti riskitekijöihin.

-Kivennäisaineiden ja kasvisterolien yhdistelmä tehostaa sydäntautien torjuntaa. Se on lupaava keino myös lihavuuden hoitoon, keskiviikkona aiheesta Helsingin yliopistossa väittelevä lääketieteen lisensiaatti Timo Vaskonen sanoo.

Vaskosen mukaan nykyiset lääkkeelliset hoitomenetelmät ovat sekä kalliita että tuloksiltaan usein epätyydyttäviä. Muutoksia voidaan saada aikaan myös liikunta- ja ruokatapoja muuttamalla, mutta pysyvien tulosten saavuttaminen on Vaskosen mukaan usein käytännössä hankalaa.

Tulevaisuuden ”laihdutusruokaa”

-Perinteisesti lääkärit ja ravitsemustieteilijät ovat yrittäneet saada ihmiset noudattamaan suosituksia. Enemmän sitä ja vähemmän tätä... Näyttää hyvältä paperilla, muttei onnistu käytännössä. Ihmiset syövät joka tapauksessa ihan mitä haluavat.

Vaskonen tietää kokemuksesta, että useimpien mielestä ruokatottumusten täydellinen muuttaminen on aivan liian vaivalloinen projekti. Terveellisen elämän aloittamisen täytyy olla helppoa.

Tulevaisuudessa kivennäisaineita ja kasvisteroleja onkin tarkoitus lisätä teollisesti tavallisiin elintarvikkeisiin.

-Haitallisista ruoista voidaan saada vähemmän haitallisia lisäämällä niihin hyödyllisiä yhdisteitä. Struumasta päästiin aikanaan eroon lisäämällä jodia ruokasuolaan ja karjanrehuun - ihmiset saivat sitä halusivatpa tai eivät. Tällä tapaa on siis ennenkin kitketty merkittäviä kansantauteja, Vaskonen valistaa.

Yhteisvaikutus edullinen

Kasvisterolien myönteisistä vaikutuksista rasva-arvoihin ja veren kolesterolipitoisuuteen on tehty Vaskosen mukaan suhteellisen paljon tutkimuksia.

-.Sen sijaan kivennäisaineiden rasvavaikutuksista ja siitä, miten usean ravintotekijän samanaikainen muutos vaikuttaa sydäntautien riskitekijöihin, on ollut saatavissa verrattain vähän tieteellistä tietoa.

Vaskosen mielestä merkittävää on, että kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä voi olla tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan.

Vaskosen väitöskirjaansa varten tekemät rottakokeet osoittivat, että kun kalsiumia, magnesiumia, kaliumia ja kasvisteroleja lisättiin ruokaan samanaikaisesti, paranivat koe-eläinten rasva-arvot huomattavasti. Koerotat voivat paremmin ja niillä oli vähemmän sydän- ja munuaisvaurioita.

-Yhdistelmän tehoa kuvaa myös, että sitä saaneet koe-eläimet elivät puolet pidempään kuin tavallista ruokaa syöneet rotat.

Kalsiumin lisääminen ruokaan alensi haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta ja lisäsi hyödyllisen HDL-kolesterolin pitoisuutta. Kalsium myös tehosti kasvisterolien kolesterolia alentavaa vaikutusta.

Perinteinen resepti

Vaskosen väitöstutkimus tukee pitkälti perinteisiä käsityksiä terveelliseksi julistetusta ruoasta. Resepti kuulostaa perin tutulta: paljon kasviksia ja hedelmiä, vähän rasvaa ja korkeintaan himpun verran suolaa.

-Kasvisteroleita saa kaikista kasviksista, erityisen paljon esimerkiksi soijasta. Kalsiumin lähteenä maitotuotteet ovat tietysti keskeisiä. Magnesiumia ja kaliumia saa hedelmistä, vihanneksista ja täysviljatuotteista, Vaskonen listaa.

Tavallinen suola olisi hänen mukaansa syytä korvata mineraalisuolalla, jossa haitallinen natrium on korvattu kaliumilla ja magnesiumilla.

Kasvisteroleita hyödyntäviä tuotteita on ollut markkinoilla jo vuosien ajan runsaasti. -Suurin osa niistä on kuitenkin varsin rasvaisia kuten margariineja tai kevytlevitteitä. Tekemässämme tutkimuksessa käytetyn tekniikan avulla kivennäisaineiden ja kasvisterolien yhdistelmää voitaisiin lisätä miltei mihin tahansa, vaikkapa leipään, puuroon tai aamiaismuroihin.

Vaskonen paljastaa, että jo lähitulevaisuudessa kauppojen hyllyiltä saattaa löytyä ainakin leipiä ja makkaroita, joihin on lisätty kivennäisaineita ja kasvisteroleja.


Sivukartta

Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
Joogin nopeasti valmistuva lounas
Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
Miten ravintolisät auttavat?
Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
Oletko sokerista?
Vaihtoehto valmisleikkeleelle
Kaalimaalta kajahtaa
Ravintolisistä on moneksi
Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
Hyvä, paha sokeri
Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
Paprika Vuoden Vihannes 2005
Omena päivässä pitää lääkärin poissa
Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
Koulumaito entistä rasvattomampaa
Tiivistä tietoa lisäaineista
Miltä keliaakikon elämä maistuu?
Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
Miten epäterveellistä grillaus on?
Kala maistuu ohjeista huolimatta
Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
Kihti ja ruokavalio
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
Työpaikkaruokailu on terveellistä
Suklaata, suklaata
Ruoka lataa tunteita
WHO vaatii hallituksia edistämään
terveellistä ruokaa
Lisäaineet - selvitä mitä syöt
Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
Hiilihydraatit eivät lihota
Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
Kananmunan luteiini suojaa silmiä
Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
Näköaisti apuun painonhallinnassa
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
Vegaanit laihoja mutta terveitä
Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
Hampurilaisruokavalio lihottaa
Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
Vähän nukkuvat lihovat helpommin
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
Punaviini suojaa keuhkosyövältä
Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
Lihavuus tappaa yhä useammin
E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
Tyrnimarjasta apu ihottumaan
Omenasta suojaa moniin sairauksiin
Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
Kaurapuuro terästää muistia
Kohumargariini sittenkin vaaratonta
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi