Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Liiku ja voi hyvin

Maitohappo on sittenkin hyödyksi lihaksissa


20.08.2004 YLEn Tiedeuutiset/ YLE Terveys

Lihasten väsyminen ja maitohappo lihaksissa liittyvät yhteen, mutta ilmeisesti toisinpäin kuin yleisesti uskotaan. Tanskalaistutkimuksessa mitattiin laboratoriossa erillisen rotan lihaksen toimintaa ja lihaksen ympäristön tekeminen happameksi maitohapolla paransi lihaksen supistumisvoimaa.

Kuva: Timo J Malmi
Lihasten väsyminen liitettiin maitohapon muodostumiseen 1929 tehdyissä kokeissa, joissa havaittiin maitohappoa kertyvän lihakseen rasituksen aikana ja samalla lihaksen supistumisvoima heikkeni.

Lihakset saatiin supistumaan uudelleen tehokkaammin poistamalla maitohappo kemiallisesti lihaksista. Tästä tehtiin virheellinen johtopäätös, että maitohappo johti väsymiseen. Samalla tavalla tehdyissä kokeissa vahvistettiin havaintoa ja vasta vuosikymmeniä myöhemmin havaittiin, että asia ei ole välttämättä näin.

Maitohappo syntyy lihaksessa olevasta glykogeenista, joka hajoaa anaerobisessa eli hapettomassa rasituksessa maitohapoksi. 80-luvun lopulla havaittiin, että lihakset väsyivät ja jopa nopeammin ihmisillä, joilta puuttuu glykogeenia hajottava entsyymi. Heillä ei lihaksiin muodostu maitohappoa lainkaan. Uudemmat kokeet yksittäisillä lihassäikeillä ovat osoittaneet, että ympäristön muuttaminen happamaksi ei vaikuta lihasten väsymiseen mitään.

Kolme vuotta sitten toisessa tanskalaistutkimuksessa osoitettiin, että maitohappo on oikeasti hyödyksi lihaksen väsyessä. Lihassolujen aktiivinen toiminta tuottaa solujen ulkopuolelle runsaasti kalium-ioneja. Kun kaliumioneja lisättiin tarkoituksellisesti, koeputkessa olevan lihaksen supistumisvoima heikkeni. Tekemällä ympäristöstä hapan supistumisvoima parani ja voima kasvoi.

Uusimmassa tutkimuksessa lihassäikeitä ärsytettiin sähköisesti ja tutkittiin taas happaman ympäristön vaikutusta lihasten supistumisvoiman muutoksiin. Maitohapon lisääminen paransi jo rasitetun lihassäikeen supistumista. Mekanismi on monimutkainen eikä sitä kokonaisuudessaan vielä ymmärretä.

Maitohappo poistuu aikanaan lihassoluista ja samalla happamuus solun ulkopuolella lisääntyy. Tästä aiheutuu todennäköisesti tuskallinen tuntemus, jonka jokainen lihaksiaan käyttänyt väsymykseen liittää. Elimistössä maitohappo aine päätyy verenkiertoon ja hajoaa. Sillä on kuitenkin todennäköisesti vaikutuksia muualla elimistössä.

Todennäköisesti se vaikuttaa verenkierron ja hengityksen säätelyyn.
Ennen kuin maitohaposta ryhdytään tekemään pillereitä lihasten väsymyksen korjaamiseen on selvitettävä väsymisen mekanismi perusteellisesti. Lihasten aineenvaihduntaan kuuluu monta osatekijää kuten maitohappo, glykogeeni, fosfokreatiini, epäorgaaninen fosfaatti, ATP sekä kalsium-, natrium- ja kalium-ionit. Niiden pitoisuudet muuttuvat lihasta käytettäessä ja kaikkiin liittyy erilaisten solun tuottamien proteiinien toiminta.


Sivukartta

Kaikki joukolla kuntotalkoisiin!
Rasvaa polttaakseen kannattaa pitää taukoja harjoituksessa
Murrosikäiset laiskoja liikkumaan
Liikuntariemu pintaan
Retkeile kesällä
Kuinka vähän liikuntaa on tarpeeksi?
Vesijumppa sopii ihan jokaiselle
Liikunta auttaa vaihdevuosi-ikäisiä naisten terveyden kohentamisessa
Petankki vaatii rauhallisuutta ja tarkkuutta
Liikunnan harrastaminen keski-iässä estää dementiaa
Liikunta ehkäisee tulevien vuosien rasvakertymää
Lataa tehokas sauvajumppaohje
Pilates tekee keskivartalosta voimapesän
Lihaksisto kaipaa säännöllistä huoltoa
Kuuletko lumikenkien kutsun?
Kypärä suojaa laskettelijoita päävammoilta
Suomalaisten liikunta liian kevyttä
Talvisen sauvakävelyn vinkit
Koko perhe yhdessä liikkeelle
Kävely yhtä tehokasta kuin sauvakävely
Jokainen liikuntasuoritus ei vaadi urheilujuomaa
Lääkäreiltä toivotaan lisää liikuntaneuvontaa
Lipposen mielestä uimataidossa selviä puutteita
Kuinka tarttua liikkumattomuuden ytimeen?
Haukkaa puolet liikuntapiirakasta
Tekniikalla lisää tehoa sauvakävelyyn
Fyysisesti raskas työ ei ylläpidä kuntoa
Aktiiviset iäkkäät voivat psyykkisesti paremmin
Alokkaiden kunto ennätyksellisen huono
Maitohappo on sittenkin hyödyksi lihaksissa
Kunnossa kaiken ikää -ohjelmalle jatkoa
Uusi menetelmä osteoporoosin ehkäisyyn
Liikunta suojaa tyypin 2 diabetekselta myös pienenä syntyneillä
Iän ei tarvitse olla tanssijan kahle
Jumppaa kotikuntoilijoille TV2
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi