Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Luonto hoitaa

Keltainen toukokuu, mikset sä jo tuu


26.4.2006 Rita Trötschkes

Auringonvalo vaikuttaa monin tavoin ihmisten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, mm. auringon tuottama D-vitamiini on korvaamaton asia. Toisin kuin uskotaan, aurinko on myös pieninä annoksina hyväksi iholle.


kuva: Arja Lento
- Aika pian keskipäivän aurinko alkaa jo tuottaa D-vitamiinia, sanoo professori Pentti Tuohimaa Tampereen yliopiston lääketieteen laitokselta. Hän on tutkinut mm. D-vitamiinin vaikutuksia solujen erilaistumiseen ja uusiutumiseen.

- Selvää D-vitamiinin tuottoa on toukokuussa, samoin kesä- ja heinäkuussa, mutta elokuun lopulla auringon D-vitamiinin tuotto päättyy, hän sanoo.

- Keskikesällä aurinko on riittävän korkealla, jolloin UVB-säteet kulkevat lyhyemmän matkan ilmakehän lävitse eivätkä suodatu. Ainoastaan auringon UVB-säteet tuottavat D-vitamiinia, kun taas UVA-säteet ruskettavat, mutta eivät tuota D-vitamiinia.



Kun D-vitamiinin saanti on niukkaa



kuva: Erkki Suonio
Valtaosalla suomalaisia on D-vitamiinin vajausta talvella, jolloin on syytä käyttää ravintorasvoja, kalaa, D-vitamiinia tabletteina ja/tai vitaminoituja maitovalmisteita.

- Syömällä vitaminoituja elintarvikkeita, D-vitamiinin oikeaa määrää on vaikea kontrolloida, kun taas auringon D-vitamiinia ei saa koskaan yliannostusta. Suun kautta D-vitamiinia saa sitä enemmän, mitä syö, sanoo professori Pentti Tuohimaa.

D-vitamiini on hormoni, jota on tietty optimaalinen määrä veressä. Liian suuri tai liian pieni pitoisuus on haitallista. Liika D-vitamiini saattaa aiheuttaa hyperkalsemiaa, jolloin veren kalsiumpitoisuus nousee liikaa. Yleensä ottaen äkillisiä haitallisesta määrästä D-vitamiinia johtuvia myrkytyksiä ei tänä päivänä enää tule vastaan, sanoo professori Tuohimaa.

Auringon tuottama D-vitamiini varastoituu taas useiksi kuukausiksi.



Pitkään auringossa oleskelua vältettävä



kuva: Mika Kanerva
- Virallinen auringon otto-ohje on 10-15 minuuttia päivää kohti, mutta ehkä se vähän alimitoitettu.

Sopiva määrä on puoli tuntia keskipäivän aikaan - ei kovin varhain aamulla tai illalla - koska silloin auringonotto on D-vitamiinin kannalta haitallista. Silloin UVA-säteily tuhoaa D-vitamiinia, sanoo professori Pentti Tuohimaa. Auringolla on hyvä D-vitamiinin säätelyvaikutus, esimerkiksi ruskettuminen vähentää D-vitamiinin tuotantoa.

- Asiaa kuvaa hyvin se, että tummaihoisilla D-vitamiinin tuotto saattaa olla 1/50 osa kalpeaihoisten suomalaisten D-vitamiinin tuotosta. Rusketus ei ole välttämätön merkki siitä, että on saanut D-vitamiinia.

- Jos D-vitamiinia haluaa, kannattaa aurinkoa ottaa koko vartalolle. Lopun osan päivästä kannattaa olla suojautuneena. Palaminen on ilman muuta merkki siitä, että on saanut liikaa aurinkoa, muistuttaa professori Pentti Tuohimaa.

- Käytännössä aurinkosuojavoiteet veivät kokonaan D-vitamiinin tuoton. Sen minkä ottaa aurinkoa, pitää olla ilman suojavoiteita. Vaikka aurinko on hyvä D-vitamiinin kannalta, se ei poista sitä seikkaa, että aurinko on edelleen merkittävä ihosyövän aiheuttaja, muistuttaa professori Tuohimaa.

Sisältö

Valmista kosmetiikkasi itse
Kaupunkien lähiluontokin vähentää stressiä
Syö pakastimen marjoja – nyt!
Kasvata omat yrttisi
Kokemukseen perustuvia kotikonsteja
Flunssalle kyytiä kotikonstein
Keltainen toukokuu, mikset sä jo tuu
Luonto kutsui - mielimaisemakuvilla
Valokuvakilpailun satoa
Sokeria haavan hoitoon
Hunajaa flunssaan, kittivahaa tulehduksiin
Kotimaiset yrtit selvästi puhtaampia
Kotimaiset yrtit selvästi puhtaampia
Luonto ja taide parantavat
Yrtit, luontoäidin lahja!
Kiinalainen lääketiede, infektioiden ennaltaehkäisijä?
Kiinalainen apteekki
Auringonhattu elättää
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi