Terveystiedon opetus on parantanut nuorten seksitietoutta. Etenkin pojat ovat kehittäneet opetuksen avulla seksitietouttaan, vaikka tytöt ovatkin tiedoissaan yhä edellä.
Nuoret tietävät kuitenkin vielä huonosti seksuaalisesta kanssakäymisestä ja sukupuolitaudeista. Lähes puolet 8. luokkalaisista vastasi näitä koskeviin kysymyksiin väärin Väestöliiton tutkimuksessa.
Terveystiedon oppiaineen ansiosta koulun seksuaalikasvatus on aikaistunut ja opetuksen tuntimäärä on kasvanut. Terveystiedon opetus käynnistyi uutena oppiaineena useimmissa kouluissa lukuvuonna 2004-2005.
Peruskoulun seksuaalikasvatus on sen myötä siirtynyt 7. ja 8. luokalle aiemman 9. luokan sijaan. Samalla seksuaalikasvatukseen on käytetty 7.-9. luokilla yhteensä 17 tuntia, kun kymmenen vuotta sitten tuntimäärä oli yhdeksän tuntia. Seksuaalikasvatuksen opetussisällöt ovat myös monipuolistuneet kymmenessä vuodessa, , mutta vain vähän. Eniten lisäopetusta saatiin lasten seksuaalisuudesta, seksuaalisesta ahdistelusta ja seksistä mediassa.
Väestöliitto on tutkimuksessaan ensimmäistä kertaa selvittänyt koulujen seksuaalikasvatusta. Tutkimuksessa seurattiin, miten opetuksen sisällöt ovat muuttuneet ja miten se on vaikuttanut nuorten seksitietoihin.
Kaksiosainen tutkimus koostui terveystiedon opettajille tehdystä kyselystä ja 8. luokkalaisille järjestetystä seksuaaliterveystieto-kilpailusta. Kilpailuun osallistui yli 33 000 koululaista.