Sähköinen reseptikeskus korvaa paperiset lääkemääräykset. Sähköisen lääkemääräyksen mahdollistava laki astuu sunnuntaina voimaan. Uuden lain myötä lääkäri voi laatia reseptin sähköisesti ja lähettää sen suoraan valtakunnalliseen reseptikeskukseen.
Näin ollen potilas ei tarvitse paperista reseptiä ja hän voi noutaa lääkkeen apteekista suoraan reseptikeskuksen tietojen perusteella.
Kaikkien terveydenhuollon yksiköiden sekä apteekkien on otettava sähköinen resepti käyttöön. Määräys ei koske itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivia lääkäreitä.
Muutoksesta merkittäviä etuja potilaalle
Kun reseptit on tallennettu reseptikeskukseen, potilas voi aina halutessaan tarkistaa lääkemääräyksiensä voimassaolon ilman alkuperäisten reseptien säilyttämistä.
Jos kaikki potilaan lääkemääräykset on laadittu sähköisesti, lääkäri tai apteekin henkilökunta voivat potilaan suostumuksella tarkistaa reseptikeskuksesta hänen kokonaislääkityksensä sekä niiden keskinäiset vaikutukset.
Sähköisiä reseptejä on myös paperisiin resepteihin verrattuna huomattavasti vaikeampi väärentää. Lääkemääräyksiä valvotaan sähköisillä varmenteilla ja sähköisillä allekirjoituksilla.
Reseptikeskusta ylläpitää Kansaneläkelaitos. Halutessaan potilaalla on mahdollisuus kieltäytyä sähköisestä reseptistä ja pyytää paperinen versio.