Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Keho ja mieli

Viisi tiibetiläistä liikettä


Merja Turunen

Ensimmäinen rituaali



Pyöri vasemmalta oikealle, kunnes tunnet lievää huimausta.

Toinen rituaali



Makaa lattialla selälläsi.
Kätesi lepäävät suorina lantion vieressä. Sormenpääsi ovat tiukasti yhdessä siten, että sormenpäät kääntyvät aavistuksen verran toisiaan kohden.

Nosta jalat suoraan ylös. Hengitä samalla sisäänpäin. Voit viedä sääret hiukan lähemmäksi päätä, mutta polvia ei saa taivuttaa.
Laske jalat hitaasti takaisin lattiaan. Hengitä samalla ulospäin. Anna lihasten rentoutua hetken. Sen jälkeen voit aloittaa liikkeen alusta.

Kolmas rituaali



Asetu lattialle polviesi varaan vartalo suorana ja kädet suorina lantion vieressä ja nojaudu lievästi eteenpäin. Paina leuka rintaa vasten. Nosta hitaasti leukaa ylös, nojaudu taaksepäin.
Hengitä sisään.

Taivuta hartiat taakse ja selkä kaarelle. Tue käsillä reisien takaosasta ja taivuta päätä taaksepäin. Palaa alkuasentoon uloshengityksen aikana.

Neljäs rituaali



Istu lattialla jalat eteen ojennettuina. Aseta kätesi vartalon sivuille. Pidä alkuvaiheessa leukaa rinnan päällä. Taivuta päätä vapaasti taaksepäin. Hengitä sisään.

Neljäs rituaali



Istu lattialla jalat eteen ojennettuina. Aseta kätesi vartalon sivuille. Pidä alkuvaiheessa leukaa rinnan päällä. Taivuta päätä vapaasti taaksepäin. Hengitä sisään.
Kohota lantiosi ylöspäin taivuttaen samalla polvia kunnes sääresi ovat pystysuorassa asennossa. Kehosi on olkapäistä polviin saakka vaakatasossa.
Jännitä jokaista lihasta ja taivuta pääsi taaksepäin. Palaa takaisin istuma-asentoon jälleen uloshengityksen aikana.
Rentoudu ennen liikkeen toistamista.

Tämä liike voi aluksi tuntua vaikealta, mutta edistystä tapahtuu jo muutamassa viikossa!



Viides rituaali



Asetu vatsallesi kädet suorina lattiassa rinnan kohdalla noin kuudenkymmenen sentin päässä toisistaan. Ojenna jalat suoriksi reilun puolen metrin etäisyydelle toisistaan. Nouse käsiesi ja varpaittesi varaan.

Kohota keskivartalosi mahdollisimman korkealle siten, että lantio työntyy ylimmäiseksi. Hengitä jälleen sisään. Samalla anna pääsi laskeutua niin alas, että leuka on rintaa vasten. Vartalosi on kolmion muodossa.
Laskeudu takaisin ja samalla taivuta niskaa taaksepäin. Hengitä samalla rauhallisesti ulos.
Muutaman viikon päästä, tehtyäsi liikkeitä säännöllisesti, voit antaa kehon laskeutua korkeimmasta asennosta aivan lattian tuntumaan, kuitenkin irti lattiasta.

Kun keho on yläasennossa, jännitä hetki lihaksia ja toisen kerran laskeutumisen jälkeen.

Varoitus!

Jos sinulla on selkävaivoja, tee liikkeet oman kuntosi ja tuntemuksesi mukaan. Tarvittaessa kysy neuvoa asiantuntijalta, fysioterapeutilta tai lääkäriltä.




Lisää aiheesta
  »  Viisi tiibetiläistä liikettä


Keho ja mieli

Kadonneen tarkoituksen metsästys
Fibromyalgian hoito kehittyy
Mineraalihoitoa saunassa
Helpottaako kosketus mielen kireyttä?
Älä rasita silmiäsi turhaan
Rentouttavan päähieronnan itsehoito-ohjeet
Kun kipu on aina läsnä
Intialainen elämäntapa vaalii terveyttä
Manipulaatiohoito on nikamakäsittelyä
Shindo – tie itsensä löytämiseen
Kehon ja mielen matka Japaniin
Mikä on temperamenttisi väri?
Valo ja värit ohjelmoivat aivoja
Värit hoitavat sairaalassa
Vesipelko on julkinen salaisuus
Kilojen kuningatar
Värien voima löytyy värianalyysillä
Neljä päivää nesteessä
Afrikkalainen rummutus: löytömatka elämän perusenergian lähteelle
Annos naurua antaa voimaa
Tiibettiläinen voimistelu - Nuoruudenlähde on löytynyt!
Hiljentymällä löydät rytmisi
Avanto - tie ihanuuden tunteeseen
Susanna Ehdín opastaa vahvistamaan elinvoimaa
Minun aamuni
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi