Tuotevalvontakeskus selvittää useita kanteluja tupakkanäytteiden jakamisesta ilmaiseksi, kertoo Taloussanomat.
Räikeimmässä tapauksessa osa tupakkayhtiön kauppakeskuksissa jakamista näytteistä meni alaikäisille. Yhtiön mukaan vastaanottajat kertoivat sille väärän iän.
Kampanjan suunnitteluun osallistui mainostoimisto, joka organisoi kuluttajakyselyn kauppakeskuksessa.
Kyselyn toteuttaneen tutkimushenkilön edustajat keräsivät ihmisten yhteystietoja esimerkiksi parkkipaikoilla. Yhteystietonsa antaneet ihmiset saivat myöhemmin postissa tupakkalähetyksen. Tapaus tuli ilmi, kun Tuotevalvontakeskus sai yhteydenottoja alaikäisten vanhemmilta. He hämmästelivät, kun posti toi heidän lapsilleen tupakkaa.
Tänä keväänä on kanneltu muun muassa tupakan jakamisesta ilmaiseksi ravintoloissa ja elokuvien kutsuvierasnäytännöissä.
Tuotevalvontakeskuksen mielestä tupakan ilmaisjakelu on vakava rikkomus, koska tupakkatuotteiden markkinointi on Suomessa kokonaan kielletty.