Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Mielenterveys

Vinkkejä kaamoksen torjuntaan



Lukijat lähettivät vinkkejä, joilla voi torjua kaamosmasennusta, ja joilla jaksaa pimeänä vuoden aikana. Hyvä valaisu, ruoka ja toiminnallisuus tuntuvat piristävän monia. Minkä vinkin Sinä koet omaksesi?

Rauhallinen uinti auttaa



kuva: Mika Kanerva
  • Kaamosmasennusta voi torjua liikunnnalla ja ennen kaikkea uimisella. Korvatulpat korviin, jotta uimahallin häly ei häiritse. Laita uinnin jälkeen kotona paljon kynttilöitä palamaan, soita klassista musiikkia ja venyttele samalla. Ei voi olla kuin itseensä tyytyväinen! Kaamoksestakin voi oppia pitämään...ihan totta.



  • Avantouinti poistaa kaiken kaamosmasennuksen, ärsytyksen, väsymyksen, unihäiriöt. Avantoon vaan kaikki!


  • Ruoka ja hemmottelu auttavat



    Arja Lento
  • Värikkäät hedelmät ja vihannekset (porkkanat, paprikat, appelsiinit)antavat pirteyttä. Kirkasvalolamppu on hyvä. Parin viikon loma etelään tekee myös hyvää. Molkosan maitohera piristää kummasti.



  • Syön D-vitamiinia ja kalkkitabletteja, ihan lääkärin määräyksellä, koska minulla on osteoporoosi. Lisäksi syön monivitamiinitabletteja. Pimeänä aikana meillä Suomessa ei saa auringosta tarpeeksi D-vitamiinia ja toisaalta, kun tuoreita kasviksia ei talvella saa kesäiseen malliin, niin lisäravinteet ovat lääkärini mielestä tarpeen.


  • Parhaiten kaamosmasennus pysyy loitolla pitämällä itsestään huolta: ulkoilemalla, liikunnalla ja syömällä kunnolla. Joskus hemmottelu on paikallaan. Parasta on se, kun pääsee hetkeksi irti arjesta viettämällä päivän kylpylässä tai ihan vaan kotona löhöillen hyvän kirjan ja ison suklaalevyn kanssa.


  • Syön kalanmaksakapseleita pimeänä vuodenaikana. Flunssa on ainakin toistaiseksi pysynyt loitolla. Terveenä jaksaa kestää ankean työn rasituksiakin paremmin. Kun lumi peittää maan, tuntuu jo paljon jouluisemmalta.



  • Partneri hellii ja hoivaa



    kuva: AP Graphics Bank Ltd.
    Ehdottomasti paras lääke kaamosmasennukseen - kuten miltei kaikkeen muuhunkin - on ihana, kiltti mies, joka hellii ja pitää hyvänä! Jos piristyspilleri ei ole paikalla, on tyydyttävä toissijaiseen lääkkeeseen eli kissan rapsuttamiseen ja energian keräämiseen kehräyksestä.


    Kirjat vievät toiseen maailmaan



    Mielenkiintoinen kirja on hyvä keino torjua kaamosmasennusta. Kirjan maailmaan syventyessä arkinen pimeys ja ankeus unohtuu. Toinen tapa on kirjoittaa kesämuistoja, vaikkapa edellisestä lämpimästä kesästä.


    Toiminta pitää virkeänä



  • Liikunnan ja ystävien avulla saa pidettyä mielen virkeänä pahimmassa pimeydessä. Reipas kävelylenkki ja kahvitteluhetki rupatteluineen saavat ihmeitä aikaan! Kaikenlaiset iloiset tapahtumat ja itsensä hemmottelu piristävät arkea kummasti.
    Kannattaa myös suunnata ajatukset tulevaan. Enää yksi kuukausi ja päivät alkavat taas pidentyä!



  • Joka aamu viideltä ylös ja lenkille! Sitten pienet voimistelut ja jaksaa. Aikaisin nukkumaan että jaksaa herätä.



  • Olen laiska lähtemään liikkeelle, mikä taas johtaa kaikenlaiseen vireyden hiipumiseen. Siispä olen hyvällä menestyksellä jo vuosia noudattanut tätä reseptiä: Nouse aamulla hyvissä ajoin ylös. Vältä kiusausta liikkua autolla! Ota reppu selkääsi ja kävele mukava työmatka (minulla 1km). Työn jälkeen jatkat lenkkeilyä reppu selässä: pankki-posti-kauppa-asiat. Kanna kaupasta se, minkä kohtuudella jaksat kantaa. Minulla matkaa kertyy 5 km päivässä. Suosittelen!




  • Mielikuvilla hyvää oloa



    Touko Yrttimaa
  • Sytytän kynttilän ja tanssin gospel-musiikin tahdissa eläytyen kuvitelmaan siitä, millaista olisi elämä taivaan kodissa.


  • Ajatus huolien tullessa: Miten pientä maailmankaikkeuden rinnalla.



  • Kaamosmasennukseen auttaa pimeästä nauttiminen - pimeisiin iltoihin ja hämäriin aamuihin kannattaa suhtautua positiivisesti. Ne ovat oivaa aikaa kynttilöiden polttamiselle, illan hämärtyessä on mukava nauttia kiireetön tee kupillinen rauhoittavan musiikin soidessa - tuoksukynttilän valossa.


  • Joogaa kerran viikossa.


  • Luota valon voimaan



    Tuula Rajavaara
  • Laita aamuisin lehdenlukuhetkeksi luonnonvalolamppu palamaan.
    Työpaikalla katossa vain luonnovalolamput.


  • Minun konstini on aina herääminen samaan aikaan. Kylpyhuoneen ja keittiön kirkkaat valot herättävät ja pitävät hereillä. Reipas lähtö päivään on tärkeintä. Jos jää loikoilemaan sänkyyn niin voi sanoa että päivä on vähänkuin pilalla. Iloiset/kirkkaat värit sisustuksessa tuovat mieleen kesän värit ja miksei myös tuoksut.
    Linnunlaulu CD-levyltä on mukava pyhäaamun luoja.


  • Kun aurinko nousee, helli itseäsi sen tuomalla valolla. Katsele kirkasta taivasta ja kerää itseesi auringon säteistä tulevat vitamiinit. Älä anna kirkkauden häiritä, vaan nauti jokaisesta minuutista, jonka pystyt viettämää ENERGISEN auringon kanssa. Palvo siis aurinkoa kaamosaikaan aina kun on mahdollista.

  • Olen valaissut koko kotini ja työpaikkani päivänvalon kaltaisella, välkkymättömällä valolla jo yli 15 vuoden ajan. Jaksan paremmin, minulle riittää aikaisempaa lyhyempi yöuni. Valo ei saa olla liian sinistä, sen tulee olla keskipäivän päivänvaloa muistuttavaa. Tässä valossa nähdään hyvin eivätkä silmät väsy. Tästä valosta voi myös nauttia. Se perinteinen kellertävä valo on huonoin vaihtoehto, jos haluaa jaksaa enemmän pimeänä vuodenaikana. Jopa monissa kirkasvalolaitteissa valon laatu on luvattoman keltaista, vaikka myyjä on uskotellut valon olevan päivänvaloa.

    Kaiken kukkuraksi herään joka aamu sarastusvalaisimen valoon, kuuntelen kaikessa rauhassa silmät kiinni Ylen uutiset. Stressi ja väsymys eivät haittaa, vaikka työskentelen jopa 15 tuntia päivässä.



  • Pidän valoja päällä sisällä. Käyn sen pienen valoisan hetken aikana ulkona. Liikun. Syön terveellisesti ja hemmottelen itseäni. Pidän rutiineista kiinni, vaikka väsyttäisikin.



  • :: Takaisin ::




    Sisältö

    Mielen taukopaikkoja luonnon helmassa
    Psykoottiset sairaudet oletettua yleisempiä
    Mielenterveys suuri haaste Euroopalle
    Lisääntyykö kaappisyöppöjen määrä?
    Sururyhmät lasten tukena
    Kirkasvalolamppu auttaa heräämisessä
    Päivittäinen luontoyhteys hoitaa mieltä
    Vinkkejä kaamoksen torjuntaan
    Lapset herkempiä stressin haittavaikutuksille
    Tukea järkyttävään kokemukseen
    Koulu-uupumus vakava ongelma
    Lastenpsykiatrian hoitojonot ovat iso ongelma
    Vanhemmat herkistyneet lasten mielenterveysongelmille
    Seksuaalisesti hyväksikäytettyjen vaikea saada apua
    Mielenterveysongelmat asepalveluksen esteenä
    Miten nuori joutuu huonoon seuraan?
    Nuorten masentuvuus on vakava ongelma
    Perheiltä puuttuu erotilanteessa tuki
    Kaltoin kohdeltuja lapsia ja nuoria kymmeniätuhansia
    Enkö mä kelpaa?
    Itsemurhan ehkäisyyn tarvitaan välittämistä
    Kiusaaja keskellämme: Luonnehäiriöinen perhepiirissä
    Nykyaika suosii psykopaatteja
    Anorektikon päiväkirja
    Surun kauniit kasvot
    Lasten masennuslääkitys lisääntynyt
    Itsemurha on julma teko itselle ja läheisille
    Nuorisopsykiatria laahaa tavoitteista jäljessä
    Terveys ja työ stressaavat eniten
    Paniikkihäiriön tutkimukseen miljoonatestamentti
    Lasten psykiatrinen laitoshoito lisääntyi
    Mielenterveysongelmien määrä kasvaa yhä
    Akupunktio voi auttaa myös masennukseen
    Työuupumus ei juoksemalla parane
    Myönteisyys parantaa
    Kun uni pakenee. Unettomuus ajan ilmiönä
    Välillä työ saa väsyttää - jokainen on heikko vuorollaan
    Uusiutuuko masennus helposti?

    TUTKITTUA ARKISTO: Mielenterveys

    Mielenterveysongelmaiset ovat suurentuneessa sydänperäisen kuoleman vaarassa
    Aivokuvaus voi paljastaa skitsofrenialle alttiit
    Irtisanomiset lisäävät mielenterveysongelmia
    Matala verenpaine voi olla altistaa masennukseen
    Masennus lisää luukatoa
    Masennuksen hoito riittämätöntä
    Masennus heikentää työtehoa vielä toipumisen jälkeenkin
    Psyykkinen kuormitus altistaa selkäsairaudelle
    Kirkasvalohoito yhtä tehokasta kuin lääke
    Valohoito vaikuttaa lisämunuaisten kautta
    Skitsofrenian ja dopamiinimäärän yhteys vahvistuu
    Naisten ja miesten elimistö reagoi eri tavoin masennukseen ja stressiin
    Terveyskeskuksen lääkärit kokevat lastenpsykiatrian tíetonsa rittämättömäksi
    Skitsofreniapotilailla huonommat rasva-arvot
    Masennuksen hoitomuotojen tehokkuudesta tutkimus
    Kognitiivinen terapia ja lääkitys yhtä tehokkaita masennuksen hoidossa
    Suomalaisten onni piilee arjessa, mutta työssä on liian kiire
    B-vitamiinipuutos lisää riskiä masentua
    Masennuslääkkeet ja itsemurhariski
    Mäkikuismauute yhtä tehokasta kuin paroksetiini masennuksen hoidossa
    Masennuksen hoitoon ei panosteta kuten muihin kansantauteihin
    Älykkyys vähentää itsemurhariskiä
    Väitös: Autismi luultua yleisempää
    Nuoret aikuiset tyytymättömiä vartaloonsa
    B-vitamiinien puute altistaa masennukselle
    Optimistit vanhukset elävät pitempään
    Lääkkeitä entistä enemmän nuorten psykiatrisessa hoidossa
    Vanhusten psyykelääkkeiden käyttö yleistä
    Masennuslääke voi olla riski lapselle
    Korkea verenpaine laimentaa psyykkisiä kokemuksia
    Moittiminen tuottaa mielihyvää
    Psykoterapiasta apua masennukseen
    Keliakialla yhteys masennukseen ja käytöshäiriöihin
    Aivojen kuvantamista saatetaan käyttää jatkossa masennuksen toteamiseen
    Itsemurhan tehneillä nuorilla mielialaan vaikuttavaa entsyymiä vähemmän
    Vapaaehtoistyö ei paranna tekijän oloa
    Hyväksytty lapsi on terveempi aikuinen
    Masennus ja kohonnut verenpaine liittyvät toisiinsa
    Depressiolla yhteys suun terveydentilaan
    Masennus altistaa sepelvaltimotaudille
    Estrogeeni lisää stressin vaikutuksia
    Lumelääke vaikuttaa aivojen toimintaan
    Skitsofrenia-potilaiden aivokudos tuhoutuu aaltona
    Skitsofrenian riskitekijät Suomessa laskussa
    Viagrasta apua myös aivoille
    Kalasta apu myös masennukseen?
    Tietokoneen käyttö masentaa
    Kissasta stressitilanteessa enemmän apua kuin aviopuolisosta
    Geenivika altistaa aivotaudille
    Lähetä linkki
    Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

    Vastaava ohjelmatoimittaja.

    Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi