Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Miten ravintolisät auttavat?


19.2.2008 YLE Terveys/Rita Trötschkes

Terveyden perusta ovat terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ja sopiva liikunta, mutta ravintolisistä voi olla hyötyä flunssakautena. Niillä voi myös varmistaa kehon toimintaa, jos ruoka ei anna tarpeeksi hivenaineita, vitamiineja, rasva- ja aminohappoja.


kuva: PR-studio Pasi Haaranen
Ravintolisistä ollaan montaa mieltä. Niihin liittyy voimakas mainostus ja ristiriitaistakin tutkimustietoa. Poikkeavia tutkimustuloksia saadaan riippuen siitä, millä valmisteilla ja pitoisuuksilla mittaukset tehdään.

Elintarvikebiokemisti ja immunologi (FT) Timo Lehto on perehtynyt erityisesti ravitsemukseen, lisäravinteisiin ja laboratoriotesteihin, jotka mittaavat elimistön ravitsemuksellista tilaa.

Hän vakuuttaa, että olosuhteisiin pystyy vaikuttamaan paljon syömällä monipuolisesti ja käyttämällä ravintolisiä lähinnä elimistön eli koneiston toiminnan varmistajina.

» Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?

kuva: Comstock
- Joillakin saattaa olla se käsitys, että kasvisten syönti tarkoittaa yhtä porkkanaa päivässä, vaikka kasviksia pitäisi syödä vähintään ½ kiloa päivittäin, hän muistuttaa.

Timo Lehto ei itse suostu syömään espanjalaisia tai hollantilaisia vihanneksia, koska niissä on hänen mukaan liikaa torjunta-ainejäämiä. Hän suosiikin kotimaisia vihanneksia ja luomutuotteita.

Timo Lehdon mielestä mainostus näkyy myös kokemukseen perustuvien kotikonstien lähettäjien vinkeissä, sillä ihmiset hakevat turhan usein ratkaisua yhdestä aineesta.


Lukijoiden lähettämät flunssaniksit



kuva: Comstock Production Department
Jotta välttää talviset sairaudet, kannattaa vastustuskykyyn vaikuttaa juuri ravinnolla, elämäntavoilla ja stressin välttämisellä, sanoo Timo Lehto. Toki lisäravinteista voi olla flunssakautena hyötyä, jos ruuasta ei saa riittävästi tiettyjä ravinteita tai ne eivät imeydy kunnolla.

- Monivitamiini ja D-vitamiini riittävät perusterveelle ihmiselle, joka syö muutoin monipuolisesti ja terveellisesti. Tosin tutkimusten mukaan vain harva suomalainen syö virallisten ravitsemussuositusten mukaisesti.

Timo Lehdon omat flunssan karkottajat ovat C-vitamiini, auringonhattu-uute, sinkki, seleeni ja oliivilehtiuute.

Auringonhattu- ja oliivinlehtiuutteilla on antibakteerisia vaikutuksia. Timo Lehto vannoo myös maitohappobakteereihin, sillä niistä on paljon tutkimusta ja niiden on todettu vahvistavan kehon puolustuskykyä.


Kokemukseen perustuvina flunssanikseinä ehdotettiin näin:



kuva: Ludovic di Orio
  • Syön joka päivä 500 mg C-vitamiinia, niin pysyt terveenä ja karkotan flunssan.

  • Tuplaan päivittäisen C-vitamiiniannokseni flunssaoireiden ilmaantuessa.

  • Käytä auringonhattu-uutetta ennalta ehkäisevästi.

  • Kun on sellainen olo, että nuha on tulossa, ota heti Carmolis-yrttitippoja. Uskon, että tipat ovat joskus jopa estäneet nuhan tai ainakin helpottaneet oireita.

  • Otan Acerola-mustaherukka-kirsikkapuristeita 4-kertaisen annoksen heti flunssan ensioireiden tultua. Ne tappavat flunssan.

  • Sinkkitablettien imeskely lyhentää flunssan kestoa.

  • Vogelin Po-Ho-öljyä höyryhengityksenä flunssan oireisiin.

  • Juo tyrnimehua päivittäin, mehulasilliseen voi lisätä hunajaa.

  • Tyrniä läpi talven, marjoina ja jauhona, joka päivä, ei iske flunssa.

  • Ota 15 tyrninmarjaa pakkasesta joka aamu ja pureskele hyvin. Marjat pitävät taudin loitolla.

  • Tee tyrnimehua pari litraa kerralla ja valuta se suppilon avulla jääpalapusseihin. Ota aamulla pari palaa pakkasesta, pane lasiin haaleaa vettä ja tyrnimehupala ja juo. Virtaa riittää koko päiväksi.



    » Muita flunssan karkottajia (aikaisemat lukijoiden vinkit)

    Asiantuntija kommentoi lukijoiden lähettämiä vinkkejä



    kuva: Ludovic di Orio
    - Ihmiset kuvittelevat, että pelkkä C-vitamiini tai sinkki on pelastus, vaikka kaikki lähtee ruokavaliosta. Mielialakin vaikuttaa myös siihen, iskeekö flunssa helpommin, sanoo Timo Lehto.

    - C-vitamiinia tutkitaan paljon. Sitä on hyvä ottaa purkista lisää talvisaikaan, etenkin jos tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ei ole riittävästi tarjolla, hän sanoo.

    Uusin tutkimus kertoo, että C-vitamiini ei suojaisikaan vilustumiselta, mutta C-vitamiini saattaa tuoda helpotusta vilustumisoireisiin ja lyhentää sairauden kestoa.

    - Sinkin on todettu helpottavan flunssan oireita, se täydentää C-vitamiinia. Tilapäisesti voi syödä päivässä parikin sinkkiannosta, ehdottaa Timo Lehto.

    Kirsikkauutteiden käyttäjä uskoo voimakkaasti tuotteeseen, mutta flunssan tappajiksi niistä ei hänen mielestä ole.

    - Auringonhattu-uutetta on tutkittu paljon, mutta laajoja, lääketasoisia ihmisillä tehtyjä, satunnaistettuja kaksoissokkotutkimuksia ei ole vielä riittävästi. Auringonhatulla on kuitenkin pitkä positiivinen käyttöhistoria perinnerohdosvalmisteena, sanoo Timo Lehto.

    -Sitä on syytä ottaa heti flunssan ensioireiden ilmaantuessa. Elimistö tottuu aika nopeasti siihen, joten se tehoaa parhaiten kuuriluonteisesti käytettynä, vakuuttaa Timo Lehto.

    - Auringonhattu-uutetta myydään kapseleina ja tippoina. Yrttivalmisteissa vaikuttavien aineiden määrä vaihtelee eri valmistajilla ja tuoreesta yrtistä tehdyt uutteet näyttäisivät olevan tehokkaimpia. Auringonhattu-uute lievittää oireita ja lyhentää flunssan kestoa, hän sanoo.



    Eteeriset öljyt



    kuva: Banana Stock Ltd.
    - Carmolis-tippoja en tunne kovin hyvin, mutta ne sisältävät erilaisia aromaatttisia öljyjä kuten anis-, piparminttu- ja timjamiöljyä, joilla on tulehduksia hillitsevä ja antimikrobiaalinen vaikutus. Sen sisältämät öljyt avaavat tukkeutuneita limakalvoja.

    - Po-Ho Vogelin aromaattinen öljy on vähän samanlainen kuin Carmolis-tipat. Uskoisin, että molemmat ovat ihan hyviä valmisteita, sanoo Timo Lehto.

    Tarinan mukaan karmeliittamunkit löysivät vuonna 1611 huolella valituista yrteistä yhdistelmän, joista syntyivät rohdosvalmiste Carmolis-tipat.

    Eräs lukija ehdottaa japanilaista piparminttuöljyä kovaan päänsärkyyn niskaan hierottuna. Öljy on kokemuksen mukaan myös hyvä apu matkapahoinvointiin, ruuansulatusvaivoihin ja flunssan tullessa sillä voi desinfioida nielun. Piparminttuöljyä ehdotettiin myös nuhaa potevan tyynyliinaan helpottamaan tukkoista oloa.

    Timo Lehto vahvistaa, että juuri luontaistuotetavarana tunnettu japanilainen piparminttuöljy on ainoa piparminttuöljyvalmiste, jota voi ottaa suun kautta, koska se on tarpeeksi puhdistettu.

    Hän varoittaa, että se on erittäin voimakas öljy, eikä sitä saa mennä silmiin. Sillä on viilentävä vaikutus. Pahoinvointiin sitä voi käyttää siten, että sekoittaa muutaman tipan öljyä lasilliseen vettä.

    Kaksi kotikonstin lähettäjää ehdottaa näin: Poskiontelotulehduksen yllättäessä huuhtele nenäontelot suolavedellä. Et tarvitse antibioottia ollenkaan. Toinen vinkin lähettäjä ehdottaa kamferi-tippoja sydämen muljahteluun. Hän kirjoittaa, että niiden tuoksusta tulee lapsuus mieleen, kun mummi kaatoi sitä sokeripalaan ja käytti sitä sydämen vahvistamiseen.


    D-vitamiinisuositukset noussevat



    kuva: Mika Kanerva
    Vitamiinien tarve vaihtelee toki perimän, iän ja perusterveyden tilan mukaan. Timo Lehdon vastaanotolle tullaan yleisimmin uupumuksen ja suolistovaivojen vuoksi.

    Hänen mielestä suomalaisilla esiintyy erityisesti D-vitamiinin puutosta. Tärkeä D-vitamiini lähde on auringon ultravioletti-B-säteily, joka synnyttää kesällä iholla D-vitamiinin esiastetta. Erityisesti talvisaikaan sitä ei saa yleensä riittävästi ravinnosta ja D-vitamiineilla täydennetyistä elintarvikkeista.

    - Valtaosalla suomalaisista on D-vitamiinin vajausta ainakin talvella, jolloin on syytä käyttää D-vitamiinin lisiä tippoina tai kapseleina. Myös sieniä kannattaa suosia, sillä niissä on D-vitamiinia.

    - Olen huolissani D-vitamiinin alhaisista saantisuosituksista. Minusta se on suorastaan kansanterveydellinen riski. Uskon, että ravitsemussuosituksiin on tulossa muutoksia. Pari viikkoa etelässä täyttää D-vitamiinin tarpeen muutamaksi kuukaudeksi, sanoo Timo Lehto.


    Kaiken väriset marjat hyväksi keholle



    kuva: Juha Silander
    Uutta ravintolisätrendiä edustavat erilaiset pakatut marjavalmisteet. Myös omega-rasvahappoja mainostetaan paljon, joten niidenkin suosio näkyy aikaisemmissa kokemukseen perustuvissa kotikonsteissa.

    Eräs vinkin lähettäjä kertoo kärsineensä pitkään psoriasiksesta, johon eivät mitkään voiteet auttaneet. Tyrnimarjajauhe on sen sijaan tuonut tulosta, sillä läiskät hävisivät jo viikon käytön jälkeen. Toinen vinkin lähettäjä sanoo käyttävänsä tyrnimarjoja läpi talven, koska niissä on paljon C-vitamiinia. Kolmas vannoo kuivatun ruusumarjajauheen auttavan nivelkipuihin.

    Timo Lehto vahvistaa, että tyrnimarjassa on hyviä rasvoja; Omega-3, -6, -7, ja -9 rasvahappoja ja erilaisia flavonoideja kuten kaikissa värikkäissä marjoissa.

    -Psoriasis on tulehduksellinen sairaus, jonka tukihoitona voidaan käyttää D-vitamiinia muun ravitsemushoidon ja mahdollisen lääkehoidon lisäksi, hän sanoo.

    - Kylmäkuivausmenetelmällä valmistettu tyrnijauhe on yhtä tehokasta kuin pakastettu ja kuivattu tyrni. Tyrni kannattaa säilyttää pimeässä, mutta ei jääkaapissa, missä jauhe kerää kosteutta. Tyrni lisää elimistön vastustuskykyä ja elinvoimaa ja saattaa sitä kautta estää flunssan puhkeamista.

    - Psoriasiksen ja yleensäkin suoliston kunto näyttäisi olevan yhteydessä toisiinsa. Siksi probiooteilla ja kalaöljyllä voi olla edullinen vaikutus tässä taudissa.


    kuva: AP Graphics Bank
    - Eräissä alustavissa tutkimuksissa mustikoilla ja niiden sisältämillä antosyaani-aineilla on todettu olevan edullinen vaikutus diabeetikkojen retinopatiassa (verkkokalvosairaus), kaihin ja hämäränäön hoidossa.

    - Mustikoissa on myös runsaasti magnesiumia ja ne lopettavat suonenvedon kuten eräs kokemukseen perustuva kotikonstin lähettäjä tietää, sanoo Timo Lehto.

    - Lääkäritkin alkavat hyväksyä sen, että magnesium auttaa, jos lihakset ovat jumissa tai kipeät. Näyttää siltä, että useimmat meistä eivät saa riittävästi magnesiumia ravinnosta optimaalisen terveyden ylläpitämiseksi.

    - Hiuksista tai punasoluista tehty magnesiumin määritys antaa vinkkejä siitä miten hyvät magnesiumvarastot meillä on elimistössä. Jos katsoo asiaa ihmisen kehityshistorian kannalta, esi-isämme paleoliittisellä kaudella saivat ravinnosta vähintäänkin tuplasti enemmän magnesiumia, sanoo Timo Lehto.

    » Kokemukseen perustuvat kotikonstit
    » Ravintolisistä on moneksi

  • Sivukartta

    Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
    Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
    Joogin nopeasti valmistuva lounas
    Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
    Miten ravintolisät auttavat?
    Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
    Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
    Oletko sokerista?
    Vaihtoehto valmisleikkeleelle
    Kaalimaalta kajahtaa
    Ravintolisistä on moneksi
    Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
    Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
    Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
    Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
    Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
    Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
    Hyvä, paha sokeri
    Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
    Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
    Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
    Paprika Vuoden Vihannes 2005
    Omena päivässä pitää lääkärin poissa
    Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
    Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
    Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
    Koulumaito entistä rasvattomampaa
    Tiivistä tietoa lisäaineista
    Miltä keliaakikon elämä maistuu?
    Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
    Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
    Miten epäterveellistä grillaus on?
    Kala maistuu ohjeista huolimatta
    Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
    Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
    Kihti ja ruokavalio
    Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
    Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
    Työpaikkaruokailu on terveellistä
    Suklaata, suklaata
    Ruoka lataa tunteita
    WHO vaatii hallituksia edistämään
    terveellistä ruokaa
    Lisäaineet - selvitä mitä syöt
    Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

    TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

    Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
    Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
    Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
    Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
    Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
    Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
    Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
    Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
    Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
    Hiilihydraatit eivät lihota
    Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
    Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
    Kananmunan luteiini suojaa silmiä
    Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
    Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
    Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
    Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
    Näköaisti apuun painonhallinnassa
    Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
    Vegaanit laihoja mutta terveitä
    Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
    Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
    Hampurilaisruokavalio lihottaa
    Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
    Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
    Vähän nukkuvat lihovat helpommin
    Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
    Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
    Punaviini suojaa keuhkosyövältä
    Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
    Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
    Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
    C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
    Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
    Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
    Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
    Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
    Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
    Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
    Lihavuus tappaa yhä useammin
    E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
    Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
    Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
    Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
    Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
    Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
    Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
    Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
    Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
    Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
    Tyrnimarjasta apu ihottumaan
    Omenasta suojaa moniin sairauksiin
    Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
    Kaurapuuro terästää muistia
    Kohumargariini sittenkin vaaratonta
    Lähetä linkki
    Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

    Vastaava ohjelmatoimittaja.

    Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi