Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Kaalimaalta kajahtaa


25.6.2007 Rita Trötschkes

Edulliset ja vitamiinipitoiset raaka-aineet kuten kaali, nauris ja lanttu tekevät tuloaan maailmalla. Kaalista voi valmistaa vähäenergistä ruokaa, mutta sitä voi käyttää myös parantavan yrtin tavoin. Kaalinlehtien käyttö kehon hoitokeinona on ikivanhaa kansanperinnettä. Terveysvaikutteinen hapankaali puolestaan tekee suolistoon otolliset olosuhteet hyville bakteereille eli probiooteille.



kuva: Rita Trötschkes
Ravitsemusasiantuntija MMM Pia Rautio on käyttänyt kaalikääreitä jo pitkään kivun ja turvotuksen hoidossa. Hän on myös vannoutunut hapankaalin ystävä ja syö sitä lähes päivittäin.



Kansanparantajien mukaan kaali auttaa ruuansulatusongelmissa ja kaalinlehdet keuhkojen sairauksissa sekä erilaisissa säryissä.

Kokemukseen perustuvina kotikonsteina lukijat neuvovat kaalinlehtien auttavan erityisesti rintatulehdukseen, kolottaviin polviin ja mahakipuun.

C-vitamiinipitoinen vihannes



kuva: Arja Lento
Pia Rautio sanoo, että kaali ei ole helpoiten sulavia ruokia monellekaan, mutta hapatetussa eli fermentoidussa muodossa se sopii useimmille.

-Pastöroimattomassa muodossa hapankaalin C-vitamiini on hyvin tallessa. Kaalin pastörointi eli kuumennus sen sijaan tuhoaa C-vitamiinia.

Pia Rautio on toiminut luontaistuotealan neuvontakeskuksen keskusliitossa ja kirjoittanut kirjan Uusi luontaistuoteopas, jossa neuvotaan miten maitohappoisia kasvisäilykkeitä voi valmistaa itse.


Hapatettua vai pastöroitua kaalia?



kuva: Rita Trötschkes
- Usein kuulen sanottavan, että on hyvä syödä hapankaalia, koska siinä on niin paljon maitohappobakteereita. Tämä on vain osa totuutta.

- Terveysvaikutteinen tekijä hapankaalissa on oikeastaan maitohappo, joka pienentää vatsan ph-arvoa, estää patogeenisten bakteerien lisääntymistä ja tasoittaa haponpuutetta mahassa, valistaa Pia Rautio.

- Maitohappo auttaa bakteereita pysymään elävänä ja maitohappoiset tuotteet taas vaikuttavat edullisesti suoliston toimintaan ja aineenvaihduntaan ja parantavat kivennäisaineiden ja erityisesti raudan imeytymistä.



Termit menevät sekaisin



kuva: Banana Stock Ltd.
- Termit maitohappopitoisuus ja maitohappobakteeripitoisuus ovat kaksi eri asiaa, vaikka pastöroimattomana hapankaalin pienikin käyttö kompensoi tarpeen ottaa maitohappobakteerikapseleita.

- Probiootit ovat sellaisia maitohappobakteereita, joilla tiedetään olevan terveysvaikutuksia. Hapanvihannekset voivat myös sisältää niitä.

- Kaupoissa myydään sekä tölkitettyä, pastöroitua hapankaalia että
hapankaalia muovirasioissa, jota ei ole kuumennettu (pastöroitu). Tässä hapankaalissa on merkittävä määrä maitohappobakteereita, sanoo Pia Rautio.



Ikivanha hapate on nykyajan hi-tec -tuote



kuva: Tero Kyllönen/Akuutti
Kasvisten säilöminen maitohappokäymismenetelmällä on ikivanha ja terveellinen tapa tehdä ”vihannessäilykkeitä” esim. porkkanasta, nauriista, kesäkurpitsasta, punajuuresta, kurkusta, retikasta, palsternakasta, selleristä, sipulista tai vaikkapa omenasta. Mausteitakin voi vaihdella maun mukaan.

- Kaali on ainoa kasvi, josta voi hapattaa ilman että lisää siihen
mitään herätettä kuten hapankorppupaloja tai vanhaa hapankaalilientä, sanoo Pia Rautio.

- Maitohappokäyminen käyminen alkaa itsestään, jos käytät kaalin
uloimpia vihreitä lehtiä. Porkkanan, parsakaalin ja papujen hapatuksessa joutuu käyttämään startteria, neuvoo Pia Rautio.

kuva: Tero Kyllönen/Akuutti
- Teen itse hapankaalia aina monta kiloa kerralla ja pakastan sitä.
Pakastimessa hapankaalin käyminen eli hapatusprosessi pysähtyy eikä
hapankaali ole liian hapanta syötäväksi, innostaa Pia Rautio. Pakastaminen ei tuhoa maitohappobakteereita.

- Valmistuksessa on hyvä käyttää hapatusruukkua, mutta myös saviruukku, teräsastia tai laajasuinen lasitölkki sopivat tarkoitukseen. - Lisäksi tarvitset terävän veitsen, leikkurin, ja raastimen. Painoksi tarvittavat kivet, koivulastu ja puunuija on hyvä keittää, neuvoo Pia Rautio.


» Pia Raution hapankaalin valmistusohje
» Hapankaalista voimaa ja vitamiineja (Akuutin sivuille)

Hapankaali sopii monelle



kuva: Juha-Pekka Inkinen
- Hapankaali on vielä terveellisempää kuin tuore kaali. Hapatusprosessissa kaalin kuituaines pehmenee, jolloin se on ikään kuin esisulatettuna muotona, sanoo Pia Rautio. Kaali voi ärsyttää herkempien vatsaa, mutta hapankaali sopinee sellaisille, joilta on esimerkiksi sappirakko poistettu tai joilla on allergiaa.

- Hapankaalia voi syödä joka päivä. Jos hapankaalin maku on liian vahva, voi sipulilla ja kermaviilillä pehmentää makua. Hapankaalia voi lisätä lämpimiin ja pataruokiin, salaatteihin ja esim. Borsch-keittoon, jolloin ei tarvitse lisätä etikkaa.

Energiapitoisuus hapatetuissa kasvistuotteissa on alhainen, joten ne soveltuvat hyvin kevyeen ruokavalioon.

Tallinnassa käydessään voi kokeilla Kuldse Notsu Korts-nimistä ravintolaa, jonka erikoisuuksia ovat hapankaalimuhennos ja –keitto.

Kaalin käyttö luontaislääkehoitona



kuva: Eila Haikarainen
- En osaa sanoa mihin kaalinlehtien vaikutus perustuu. Ehkä tietoa on Venäjällä, missä luontaislääkintä on voimissaan. Hoidin ex-mieheni polvia kaalinlehdillä. Ällistyttävää, että ne auttavat kuulema myös nilkkamurtumaan. Kaalinlehdet imevät ilmeisesti kuona-aineita, tulevat aivan ruskeiksi ja alkavat haista, sanoo Pia Rautio.

- Polvien turvotus laski ja kipu hävisi aina käsittelyn jälkeen. Kaalilehdistä valmistettavat ihokääreet sopivat monenlaiseen ensiapuun: nyrjähdyksiin, venähdyksiin, ruhjevammoihin, turvotukseen, kuumotukseen, vesipolveen, rintatulehdukseen ja korvatulehdukseen kuten kokemukseen perustuvissa kotinikseissä ehdotetaan, luettelee Pia Rautio.

- En ole lämmittänyt enkä viilentänyt lehtiä etukäteen, vaikka näin kotinikseissä ehdotetaan. Kaali vie esimerkiksi kuumotusta, vaikka se ei olisi kylmääkään. Parhaimmillaan kaalinlehdet auttavat siinä, että voi välttää antibiootin.

- Uloimmat, vihreät lehdet ovat tehokkaimmat. Otan kovan kannan pois, laitan leikkuulaudan päälle muovikelmun, etteivät hyvät nesteet imeydy puulautaan, pistelen haarukalla reikiä, jotta nesteet pääsevät pois ja pyörittelen lehtiä hieman juomalasilla, jotta ne pehmenevät.

- Asetan kaalinlehdet paljaalle polvelle, sitten muovikelmua ja lopuksi vanhasta lakanasta vedän suikaleita, joilla sidon kaalinlehdet polven ympäri. Kääreitä pidetään joitakin tunteja, muttei yön yli.

Kotikonsteissa ehdotetaan raparperilehtiä, mutta niiden käyttöä Pia Rautio ei ole kokeillut. Mestariparantaja tunnettu Hannes Karppinen sen sijaan taitaa raparperilehtien käytön hoitokääreinä.

- Raparperinjuuri on toki lääkeluettelorohdos ja voimakas laksatiivi, Pia Rautio muistuttaa.

Pia Rautio sanoo vannovansa luomukaaliin, koska siinä ei ole torjunta-ainejäämiä. Käärehoidoiksi hänen mielestä sopivat sekä valko- että punakaali.


» Lukijoiden vinkkejä kaalin käyttöön
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Lisätietoja hapankaalin terveysvaikutuksista
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Isoäidin perinteinen luomuhapankaali ja ruokaohjeita
» Ehdota kokemukseen perustuvaa kotikonstia

Sivukartta

Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
Joogin nopeasti valmistuva lounas
Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
Miten ravintolisät auttavat?
Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
Oletko sokerista?
Vaihtoehto valmisleikkeleelle
Kaalimaalta kajahtaa
Ravintolisistä on moneksi
Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
Hyvä, paha sokeri
Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
Paprika Vuoden Vihannes 2005
Omena päivässä pitää lääkärin poissa
Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
Koulumaito entistä rasvattomampaa
Tiivistä tietoa lisäaineista
Miltä keliaakikon elämä maistuu?
Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
Miten epäterveellistä grillaus on?
Kala maistuu ohjeista huolimatta
Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
Kihti ja ruokavalio
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
Työpaikkaruokailu on terveellistä
Suklaata, suklaata
Ruoka lataa tunteita
WHO vaatii hallituksia edistämään
terveellistä ruokaa
Lisäaineet - selvitä mitä syöt
Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
Hiilihydraatit eivät lihota
Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
Kananmunan luteiini suojaa silmiä
Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
Näköaisti apuun painonhallinnassa
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
Vegaanit laihoja mutta terveitä
Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
Hampurilaisruokavalio lihottaa
Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
Vähän nukkuvat lihovat helpommin
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
Punaviini suojaa keuhkosyövältä
Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
Lihavuus tappaa yhä useammin
E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
Tyrnimarjasta apu ihottumaan
Omenasta suojaa moniin sairauksiin
Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
Kaurapuuro terästää muistia
Kohumargariini sittenkin vaaratonta
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi