Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Ravintolisistä on moneksi


30.4.2007 YLE Terveys/Rita Trötschkes

Ravitsemustutkijat varoittavat ravintolisien käytöstä, sillä väärinkäytettynä ne voivat aiheuttaa jopa vastakkaisia vaikutuksia. Oikein käytettynä ravintolisät voivat ehkäistä tauteja, lisätä vastustuskykyä ja täydentää köyhää ruokavaliota varsinkin talviaikaan. Esimerkiksi kalaöljyllä voidaan vaikuttaa ihon kuntoon ja jopa ylivilkkauteen.



Monet lukijat kertoivat käyttävänsä ravintolisiä terveytensä vaalimiseksi. Kokemukseen perustuvia kotivinkkejä on tullut eniten kalaöljystä. Sen tehoon vannotaan.



kuva: Rita Trötschkes
Fytonomi *), diplomiterapeutti Aija Alhonen on itse oiva esimerkki siitä, miten ravintolisät ja kalaöljy vaikuttavat oikein käytettynä. Aikaisemmin hänen ihonsa oli psoriasiksen peitossa ja hän painoi 25 kiloa enemmän. Nyt hän on energinen ja iho on upea kuin 30-vuotiaalla.

Varsin usein kalaöljytuotteita suositteleva henkilö myy tietyn luontaistuoteketjun kalaöljyvalmisteita. Aija Alhosta on pyydetty moneen luontaistuotealan yritykseen jälleenmyyjäksi ja konsultiksi, mutta hän haluaa pysyä riippumattomana yrittäjänä.

- Käytän vain niitä tuotteita, jotka katson parhaaksi. Haluan voida katsoa asiakkaitani 2 vuoden kuluttua silmiin.




Asiantuntija auttaa oikean linjan löytämisessä



kuva: Albumi Ky
Diplomiterapeutti Aija Alhonen sanoo, että ravintolisiä tulee ostaa tarpeen eikä mainosten mukaan. Hän on erikoistunut suoliston hyvinvointiin ja ottaa asiakkaita vastaan Huittisissa. Vastaanotolla hän kartoittaa aluksi asiakkaansa ruokavalion. Lääkkeisiin hän ei ota kantaa, vaan ohjaa tarvittaessa lääkärille.

- Olen tavannut hoitosuunnitelmaa aloittaessani asiakkaita, joilla on käytössä 50 erilaista luontaistuotetta. Tarpeettomia ja rinnakkaisia tuotteita käytetään yhtä aikaa, kun mainoksen uhri ei tunne purkin sisältöjä. Harmillista, että esimerkiksi kalkkivalmisteita on eri nimillä eikä asiakkaita ole neuvottu, että lisäkalkki yliannoksina ei ole kenellekkään hyväksi, hän ihmettelee.




Kun kasviöljy ei riitä



kuva: Arja Lento
Kasvi- ja kalaperäiset rasvahapot jaetaan eri omega-perheisiin, joita merkitään numerotunnuksin 3, 6, 7 ja 9.

- Monet suomalaiset eivät saa tarpeeksi omega-3-rasvahappoja, koska suomalaiset syövät liian vähän kalaa. Jos taas syö usein rasvaista kalaa, ei kalaöljyä tarvita. Ylipäätään kalapäivinä voi unohtaa kalaöljykapselit, Aija Alhonen ehdottaa.

- Omega 6 -rasvahappoa suomalaiset saavat jopa liikaa, sillä sitä on ruuanvalmistuksessa käytetyissä öljyissä.
-
Aija Alhonen suosittelee kokonaisvaltaista omega-3-kalaöljyä, jossa on sekä DHA- että E-EPA -rasvahappoa. Normaalisti elimistössä on sekä E-EPA:a että DHA:ta, mutta ei riittävästi.

- E-EPA:a saadaan myös pellava- ja rypsiöljystä ja DHA:ta soijasta ja vähän pähkinöistä. Jos syö paljon pähkinöitä ja käyttää muita öljyjä, voi ruokavalionsa koostaa ilman kalaöljyjäkin.



Uusimman Lancetissa (eng. lääketieteen aikakausilehti) julkaistun tutkimuksen mukaan E-EPA näyttää joissakin tapauksisa ehkäisevän sydänkohtauksia. Aikaisempien tutkimusten mukaan omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä aivoille, sydämelle ja verenkierrolle. Omega-3-rasvahappojen vähäistä saantia ravinnosta on todettu liittyvän masentuneisuuteen.

- DHA ja E-EPA vaikuttavat yhdessä. E-EPA vaikuttaa enemmän mielialaan ja DHA vaikuttaa mm. näkökykyyn. Myös masennustaipumukseen E-EPA-DHA –yhdistelmää hän neuvoo asiakkailleen.

- Turhia lupauksia kuten sellaista, että kalaöljy parantaa syöpää tai reumaa, ei kalaöljyistä ei saa missään nimessä antaa, muistuttaa Aija Alhonen.




Kalaöljy auttaa moneen vaivaan



kuva: Banana Stock Ltd.
- Hoidan paljon ylivilkkaita koululaisia. Todella hyviä tuloksia olen saanut aikaiseksi vahvalla omega-3-rasvahapoilla ja sinkkitableteilla, sillä omega-3-rasvahappo on vähentänyt kokemukseni mukaan ADHD-häiriötä ja lukihäiriötä, kertoo Aija Alhonen.

- Niille, joilla aivot toimivat normaalisti ja mieliala on kutakuinkin kohdalla, riittää yksi kuorilo päivässä eli 650 mikrogrammaa E-EPAA:a ja DHA:ta yhdessä.

- Itse otan kalaöljykapselin aamulla. Jos kalaöljystä tulee huono olo, voi sen ottaa päivällä tai illalla, mutta mieluiten tyhjään vatsaan kevyen aterian kera. Pääaterialla kalaöljystä tulee kalanmakuisia röyhtäisyjä.

- Miesten eturauhasvaivoihin kannattaa myös kokeilla sellaista kalaöljyvalmistetta, jossa on DHA:ta. Kokemukset kertovat, että se on auttanut eturauhasvaivoihin, joista todella monet miehet kärsivät.

Omakohtainen kokemus kalaöljystä



- Oma nyrkkisääntöni on se, että pimeänä talviaikana käytän lisäravinteita, koska ruoka kasvatetaan keinovalossa ja se joudutaan kuljettamaan pitkiä matkoja. Kesällä olen ilman niitä, kun tarjolla on hyvää lähiruokaa. Syksyllä huomaan, että on aika taas käyttää kalaöljykapseleita.

-Entisenä psoriaatikkona olen hoitanut kuivan ihoni kuntoon, joten en ihmettele, että lukijoiden vinkeissä on samoja huomioita. Siihen on auttanut juuri omega–3 -tyyppiset rasvahapot paremmin kuin 6, 7 tai 9. En ole kaivannut virallisia tutkimustuloksia, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että psoriläiskät tulevat takaisin, jos jätän kuorilon ottamatta, sanoo Aija Alhonen.

- Kuivasta ihosta kärsivän kannattaa aloittaa pienellä määrällä ja nostaa annosta pikku hiljaa kahteen kuoriloon päivässä, kunnes iho on saanut riittävästi kosteutta ja kiinteyttä.

Kun kalaöljy ei sovi



kuva: Juha Silander
- Kala-allergiselle en heti neuvo kalaöljyä, sillä siitä voi seurata pahojakin reaktioita. Kalaöljykapselin voi rikkoa ja öljyä voi sivellä kyynärtaipeisiin, suupieliin tai suun sisälle ja kokeilla saako siitä oireita. Kuoriloa ei kannata ensin nielaista ja sitten ihmetellä, kun nielu turpoaa.

- E-EPA-DHA –yhdistelmä on molekyylitasolla puhdistettu eikä siinä ei ole kalan proteiinijäämiä. Kalan proteiinijäämille allerginenkin voi yleensä käyttää tätä.

- Jos kalaöljy ei kerta kaikkiaan sovi, voi ottaa tyrni- ja herukkasydänöljyä sen asemesta. Jos käyttää veren ohennuslääkettä, täytyy olla varovainen kalaöljykapseleiden kanssa, sillä kalaöljykin ohentaa verta, muistuttaa Aija Alhonen.

Vatsan ja suoliston hoitokeinoja



Monet lukijat ehdottivat ikivanhaa ja turvallista konstia – luumua - kovan vatsan hoitoon.

- Krooniseen ummetukseen sopii kuitulisänä viiden aineen yhdistelmävalmiste, jossa on mukana mm. lakritsinjuurta. Se lisää suolen peristaltiikkaa. Magnesiumoksidi on myös hyvä ulostemassan kosteuttaja. Sitä saa nykyään hyvänmakuisina tabletteina tai magenisum-maitona, ehdottaa Aija Alhonen.

Myös pellavansiemeniä, yrttiteetä ja luontaistuotteita ehdotettiin ummetuksen hoitoon. Aija Alhonen vaihtaisi pellavansiemenet pellavasiemenrouheeseen.

– Jos laitat pari siementä suuhusi, et meinaa saada niitä poskesta irti. Ne tarttuvat suolistoonkin liiaksi.

- Yrttivalmisteita suositellaan nykyään käytettävän 2 viikon jaksoissa. Sen jälkeen yrttiä on syytä vaihtaa, koska muutoin ne rasittavat elimistöä liikaa. Lihalientä en neuvo missään nimessä vatsaongelmaiselle, sillä ne sisältävä liikaa lisäaineita.




Maidon monet vaikutukset



kuva: Juha Silander
- Turpoava kaasutteleva suolisto on jo merkki siitä, että jotain pielessä, sanoo Aija Alhonen. Ruokavalio kertoo aina sen, miten suolistoa rasitetaan. Jos suoliston bakteerikanta on huonossa kunnossa, tulee ihottumiakin, muistuttaa Aija Alhonen.

Pahinta suolistolle on käsitelty maito, sillä homogenointi pilkkoo valkuaismolekyylit eikä elimistö pysty käsittelemään niitä. Kun suolisto ei toimi kunnolla, käsitelty maito menee raakoina partikkeleina lävitse ja tulee ihosta ulos allergiana. Käsitellyn maidon vuoksi on paljon laktoosi-intoleranssiakin.

- Huonoa ravintoa ovat myös virvoitusjuomat ja valkoiset sokerit, valkoiset jauhot, joissa ei ole ravinteita, vain energiaa.

- Maidon tilalle suosittelen hapanmaitotuotteita kuten piimää ja maustamattomia jogurtteja. Ne eivät maistu niin makealle, mutta ovat paljon turvallisempia suolistolle.

Ehdotan jokaiselle asiakkaalleni aina probiootteja, kun suolistoa remontoidaan toimivaksi. Maitohappobakteerit ovat lisäksi hyödyllisiä kuten vinkeissäkin ehdotetaan.

- Ravintolisiä kannattaa käyttää vasta, kun suolisto alkaa rauhoittua. Tällöin ravintolisistä saa parhaan tehon irti, muistuttaa Aija Alhonen.

Mustikka ja Väinönputki-tipat vatsavaivojen hoidossa



- Kuivattu mustikka hoitaa ripulia, kun taas tuore mustikka lisää ulostusta. Perinteisesti mustikkaa on käytetty ripuliin, ummetukseen, mahahaavoihin, suolistovaivoihin ja suoliston käymistiloihin sen sisältämien erilaisten vaikuttavien aineiden vuoksi, tietää Aija Alhonen.

- Väinönputki-tippoja on perinteisesti käytetty vatsan kouristeluun ja tätä kautta myös stressivatsaan. Sen käyttöä on syytä välttää auringon ottamisen ja solariumin yhteydessä, sillä ne saattavat aiheuttaa valoherkkyyttä, varoittaa Aija Alhonen.

» Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
» Kalan syöminen pitää älyn kunnossa
» Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
» Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)N-3-rasvahapot alentavat verenpainetta
» Omega-3-rasvahapot eivät vähennä syövän riskiä
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)E-EPA lisää statiinien tehoa ja ehkäisee sydänkohtauksia (julkaistu Lancet-lehdessä 31.3.2007)
» Lukijoiden kokemuksia ravintolisien käytöstä

*) fytonomi = luontaistuoteneuvojan koulutus, joka voidaan suorittaa esim. ammattikorkeakoulussa tai Helsingin Yliopistossa. Yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia on järjestänyt ko. koulutusta jo 15 vuotta. Fytonomeja on valmistunut hieman yli 200 ja heillä on oma yhdistys Fytonomit ry.




:: Takaisin ::



» Kokemukseen perustuvat kotikonstit

Sivukartta

Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
Joogin nopeasti valmistuva lounas
Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
Miten ravintolisät auttavat?
Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
Oletko sokerista?
Vaihtoehto valmisleikkeleelle
Kaalimaalta kajahtaa
Ravintolisistä on moneksi
Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
Hyvä, paha sokeri
Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
Paprika Vuoden Vihannes 2005
Omena päivässä pitää lääkärin poissa
Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
Koulumaito entistä rasvattomampaa
Tiivistä tietoa lisäaineista
Miltä keliaakikon elämä maistuu?
Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
Miten epäterveellistä grillaus on?
Kala maistuu ohjeista huolimatta
Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
Kihti ja ruokavalio
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
Työpaikkaruokailu on terveellistä
Suklaata, suklaata
Ruoka lataa tunteita
WHO vaatii hallituksia edistämään
terveellistä ruokaa
Lisäaineet - selvitä mitä syöt
Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
Hiilihydraatit eivät lihota
Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
Kananmunan luteiini suojaa silmiä
Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
Näköaisti apuun painonhallinnassa
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
Vegaanit laihoja mutta terveitä
Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
Hampurilaisruokavalio lihottaa
Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
Vähän nukkuvat lihovat helpommin
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
Punaviini suojaa keuhkosyövältä
Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
Lihavuus tappaa yhä useammin
E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
Tyrnimarjasta apu ihottumaan
Omenasta suojaa moniin sairauksiin
Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
Kaurapuuro terästää muistia
Kohumargariini sittenkin vaaratonta
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi