Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta


4.4.2005 Nina Kurki

Tofu on soijapavuista valmistettua ja kotijuuston kaltaista, eikä se maistu oikein miltään. Terveellistäkin se on, tietäisi vain mitä siitä voi tehdä. Tammen julkaiseman Tofukeittokirjan toinen tekijä Sanna Miettunen osaa kertoa, että tofuruokien valmistuksen salaisuus piilee lähinnä mausteiden käytössä. Loppu on sitten kiinni omasta mielikuvituksesta, sillä tofu sopii melkein mihin ruokalajiin tahansa.

kuva: Pia Inberg
Tofun alkuperästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta legendan mukaan se syntyi vahingossa, kun muinaiset taolaiset mestarit yrittivät valmistaa ikuisen elämän eliksiiriä. Vaikka tofua syömällä ei aivan ikuista elämää saavutakaan, se on ravintoarvoiltaan ihanteellinen ja terveysvaikutteinen ruoka-aine, joka sopii myös maito- ja muna-allergikoille sekä keliaakikoille.

Tofu on valmistettu parintuhannen vuoden ajan samanlaisin menetelmin: Ensin soijapavut liotetaan yön yli vedessä, jonka jälkeen ne jauhetaan veden kanssa paksuksi massaksi. Massa keitetään ja suodatetaan, jolloin syntyy soijamaitoa. Kun soijamaitoon lisätään merisuolan valmistuksessa sivutuotteena syntyvää magnesiumkloridia, se juoksettuu. Juoksettunut massa puristetaan harsokankailla vuoratuissa muoteissa kiinteäksi, jonka jälkeen perustofu on valmista.

Tofun kotivalmistus ei ole vaikeaa, mutta se on varsin aikaa vievää. Valmista, kotimaista luomutofua on sitä paitsi saatavissa useimmista ruokakaupoista. Maustamattomasta perustofusta on moneksi, sillä sitä voi itse marinoida haluamallaan tavalla. Maustamattoman tofun lisäksi kaupoista saa valmiiksi marinoitua ja kylmäsavustettua tofua sekä niin sanottua silken tofua eli pehmeää tofua, joka on koostumukseltaan perustofua pehmeämpää ja rahkamaisempaa.

Tofusta on moneksi



Marianne Kiskola ja Sanna Miettunen kuva: Pia Inberg
Tofun käytön suurin ongelma on usein se, ettei tiedetä, mitä siitä voi valmistaa. Sanna Miettunen ja Marianne Kiskola haluavat tuoda uuden Tofukeittokirjan myötä ruoka-aineen ihmisille tutummaksi ja poistaa mielistä ajatuksen, ettei tofusta pysty valmistamaan maistuvaa ruokaa.

Sanna Miettunen innostui itse tofusta, kun huomasi sen monipuolisuuden. Kiinteät tofut ovat valmiita syötäviksi sellaisinaan, mutta niitä voi myös käyttää esimerkiksi erilaisissa paistoksissa, keitoissa tai padoissa. Pehmeä tofu puolestaan sopii hyvin käytettäväksi maitotaloustuotteiden – kuten rahkan, kermaviilin tai kerman – tapaan.

– Tofu sopii ihan mihin vain! Ajatellaan esimerkiksi tavallista makkarakastiketta ja perunamuusia: makkaran tilalle voi laittaa kylmäsavustettua tofua ja perunamuusin sekaan tofua antamaan erilaista tekstuuria.

Tofukeittokirjan reseptit ovat kuitenkin hieman perussuomalaista keittiötä eksoottisempia. Sanna Miettunen kertoo, että resepteillä onkin tarkoitus kannustaa kotikokkaajia pitämään kaapissa perusvaraston erilaisia mausteita, sillä mausteet säilyvät hyvin.

– Meidän ideamme on se, etteivät ihmiset aivan kirjaimellisesti edes noudattaisi reseptejämme, vaan laittaisivat joukkoon aina jotain omaa, jolloin ruuasta tulee paljon persoonallisempaa. Ei esimerkiksi haittaa, jos kaapissa ei satu olemaan jotain maustetta, vaan tilalle voi hyvin laittaa jotain muuta.

Mausteilla makua



Tofu itsessään on varsin miedon makuista. Tässä mielessä se on varsin muuntautumiskykyinen ruoka-aine ja kiitollinen kohde ennakkoluulottomillekin maustamiskokeiluille. Tofulle ominainen, makea, soijamainen makuvivahde suorastaan vaatii kaverikseen vähän tavallista enemmän mausteita. Sanna Miettunen kannustaa käyttämään mielikuvitusta ja kokeilemaan sekä yhdistelemään erilaisia mausteita ennakkoluulottomasti.

Maustamaton tofu kuva: Pia Inberg
Maustamattomaan tofuun saa makua erilaisilla marinadeilla. Parhaimman maustamistuloksen saa, jos tofu saa marinoitua rauhassa yön yli. Omien ja valmiiden reseptien lisäksi Miettunen neuvoo kokeilemaan myös kauppojen valmismarinadeja. Yksinkertaisimmillaan marinadi voi koostua esimerkiksi soijakastikkeesta ja ruokaöljystä.

– Erilaisten marinadien käytöllä saa erilaista vivahdetta makuun. Voi kokeilla esimerkiksi sitruunaisia, soijaisia tai etikkaisia marinadeja sekä makeita marinadeja lisäämällä joukkoon sokeria.

Sanna Miettunen vinkkaa, että tofua voi myös kuorruttaa tai paneroida samaan tapaan kuin lihaa.
– Voi esimerkiksi murskata hapankorppua, näkkileipää tai vähän rouheisempaa leipää ja tehdä niistä seoksen, jolla paneroi tofun. Kun tofun sitten paistaa tai grillaa, siihen tulee kiva, rapea kuori.

Tofu tuo terveyttä?



Soijan terveysvaikutuksia on tutkittu innokkaasti ja on havaittu, että se esimerkiksi alentaa kohonnutta kolesterolia ja verenpainetta sekä vähentää sydän- ja verisuonitautien vaaraa. Soijan on myös nähty ehkäisevän luukatoa eli osteoporoosia, syöpää ja kaljuuntumista. Soijan sisältämien isoflavonoidien eli kasviestrogeenien on lisäksi huomattu helpottavan vaihdevuosivaivoja.

Soijapavuista valmistettu tofu sisältää runsaasti proteiinia, E-vitamiinia, sinkkiä, fosfaattia ja magnesiumia. Se parantaa myös kalsiumin imeytymistä. Tofu on lisäksi kokonaan kolesterolitonta ja laktoositonta sekä hyvin vähärasvaista, mikä tekee siitä ravintoarvoiltaan suorastaan ihanteellisen ruoka-aineen kaikille, ei ainoastaan kasvissyöjille.

Tofukeittokirjan ja tämän jutun kuvitus: Pia Inberg

Tofuruokareseptejä:

» Kookos-tofukeitto
» Vihreää iloa Liguriasta

Vinkkejä tofun käsittelyyn



  • Tofua voi pakastaa. Pakastetun tofun koostumus kuitenkin muuttuu hieman murenevammaksi ja imukykyisemmäksi. Pakastettuja, kiinteitä tofuja kannattaa maustaa normaaliakin reilummalla kädellä.

  • Kiinteän tofun saa pysymään paremmin kasassa, kun sitä kuivaa ennen paistamista esimerkiksi talouspaperiin. Ylimääräisen kosteuden poistaminen lisää myös tofun imukykyä, jolloin se maustuu paremmin pannulla.

  • Kiinteä tofu kannattaa paistaa kovalla lämpötilalla, jolloin sen pintaan saadaan kiva rusketus ja napakka pinta.

  • Kiinteä tofu pysyy paremmin kasassa, kun sen pitää aika suurissa kuutioissa. Käsittelyssä kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä tofu ei kestä kovakouraista vispausta tai sekoitusta.

  • Pehmeä tofu sen sijaan kaipaa sauvasekoittimen tai monitoimikoneen kosketusta, sillä se ei liukene samalla tavalla kuin maito tai kerma. Pelkästään sekoittamalla pehmeä tofu jää helposti kokkareiseksi.

  • Pehmeää tofua voi käyttää rahkan, kermaviilin, kerman tai maidon tapaan. Pehmeästä tofusta saa juoksevampaa lisäämällä siihen vettä, maitoa tai kermaa.

  • Pehmeää tofua voi käyttää myös leivonnassa sidosaineena kananmunan sijaan. Pehmeä tofu on täysin kolesteroliton vaihtoehto kananmunalle.

  • Pehmeästä tofusta saa myös kevyitä dippikastikkeita, sillä siinä on vähemmän rasvaa kuin kevytkermaviilissä.



  • Sivukartta

    Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
    Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
    Joogin nopeasti valmistuva lounas
    Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
    Miten ravintolisät auttavat?
    Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
    Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
    Oletko sokerista?
    Vaihtoehto valmisleikkeleelle
    Kaalimaalta kajahtaa
    Ravintolisistä on moneksi
    Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
    Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
    Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
    Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
    Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
    Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
    Hyvä, paha sokeri
    Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
    Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
    Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
    Paprika Vuoden Vihannes 2005
    Omena päivässä pitää lääkärin poissa
    Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
    Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
    Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
    Koulumaito entistä rasvattomampaa
    Tiivistä tietoa lisäaineista
    Miltä keliaakikon elämä maistuu?
    Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
    Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
    Miten epäterveellistä grillaus on?
    Kala maistuu ohjeista huolimatta
    Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
    Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
    Kihti ja ruokavalio
    Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
    Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
    Työpaikkaruokailu on terveellistä
    Suklaata, suklaata
    Ruoka lataa tunteita
    WHO vaatii hallituksia edistämään
    terveellistä ruokaa
    Lisäaineet - selvitä mitä syöt
    Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

    TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

    Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
    Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
    Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
    Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
    Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
    Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
    Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
    Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
    Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
    Hiilihydraatit eivät lihota
    Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
    Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
    Kananmunan luteiini suojaa silmiä
    Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
    Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
    Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
    Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
    Näköaisti apuun painonhallinnassa
    Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
    Vegaanit laihoja mutta terveitä
    Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
    Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
    Hampurilaisruokavalio lihottaa
    Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
    Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
    Vähän nukkuvat lihovat helpommin
    Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
    Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
    Punaviini suojaa keuhkosyövältä
    Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
    Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
    Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
    C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
    Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
    Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
    Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
    Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
    Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
    Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
    Lihavuus tappaa yhä useammin
    E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
    Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
    Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
    Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
    Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
    Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
    Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
    Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
    Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
    Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
    Tyrnimarjasta apu ihottumaan
    Omenasta suojaa moniin sairauksiin
    Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
    Kaurapuuro terästää muistia
    Kohumargariini sittenkin vaaratonta
    Lähetä linkki
    Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

    Vastaava ohjelmatoimittaja.

    Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi