Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen


4.4.2005 Rita Trötschkes

Ayurvedan opin mukaan elämän kolme tärkeintä aluetta ovat ruokavalio, nukkuminen ja liikunta. Einesruokien ostajaa saattaa hermostuttaa ajatus, että ruuanlaiton tulee viedä aikaa. Rauhallinen ruuan valmistaminen ayurvediseen tapaan osoittaa, että välittää itsestään ja perheestään, ja että haluaa vaikuttaa terveyteen.

Alunperin Intiasta lähtöisin oleva ayurveda on luonnonmukaista ja sairauksien ennalta ehkäisevää tietoa elämästä. Ayurvedassa kuvataan ruuansulatusprosessin toimintahäiriötä siitä näkökulmasta, mikä elimistön peruselämänvoimasta eli doshasta - vata(ilma), pitta(tuli) tai kapha(vesi) - on noussut liian suureksi. Doshien tasapainoa auttaa se, että noudattaa omalle kehotyypille sopivaa ruokavaliota.

kuva: Rita Trötschkes
Ayurveda-konsultti Arja Skalski asuu arkkitehtimiehensä kanssa veda-tiedon mukaisesti rakennetussa upeassa talossa. Hän elää niin kuin opettaa.

- Ei ole ihme, että monet voivat huonosti eikä heillä ole energiaa, kun ruokailu on vatsan täyttämistä ja ylensyömistä, unta on liikaa tai liian vähän ja liikuntaa ei juuri lainkaan. Ayurvedassa katsotaan tarkkaan mitä kukin tarvitsee.

Arvioidakseen ruuansulatusta ja kehon tasapainotilaa Arja Skalski lukee pulssia, joka sisältää informaatiota koko kehosta. Ayurvedan mukaan jokainen solu lähettää sydämeen oman ainutlaatuisen signaalinsa verenkierron välityksellä.

Koska ruuan nauttiminen, sulaminen, imeytyminen, jakautuminen ja aineenvaihdunta ovat vuorovaikutuksessa terveyden kanssa, on ruualla tärkeä osa. Ruokailuun liittyviä yleisiä ja kaikille sopivia ohjeita ovat:

Miten syödään



kuva: Rita Trötschkes
1. Vältä purkkiruokaa, eineksiä, lisäaineita, pakasteita, vanhaa ja pohjaanpalanutta sekä mikroaaltouunissa valmistettua ruokaa.

2. Keskity ruokailuun täydellä teholla ja hyvällä mielellä, silloin ruuansulatus lähtee paremmin käyntiin.

3. Ruokaan tulee keskittyä hiljaisuudessa miellyttävässä ympäristössä ilman radiota, tv:tä tai luettavaa.

4. Ruokailuun tulisi käyttää 15-20 minuuttia.

Lapset ilahtuvat varmasti, jos äiti tarjoaa perheen aterian ayurvedan ohjeiden mukaan. Siinä ruokailu aloitetaan jälkiruuasta, joka on yleensä aterian raskain osa. Ruuansulatus on vahvimmillaan aterian alussa, mutta heikkenee ruokailun aikana, perustelee Arja Skalski.


Ruokaa kehotyypin mukaisesti



vasen
Vata-kehotyyppi on yleensä hoikka (vähän/ei ollenkaan rasvaa) ja kevyt. Pitta-tyypillä on kuuma keho ja kapha-tyyppi on yleensä raskasrakenteinen.

Jos jokin dosha on epätasapainossa, tarvitsee keho tiettyä makua enemmän.

Eri ruoka-aineilla on vataa (linkki), pittaa (linkki) tai kaphaa (linkki) lisäävä tai vähentävä vaikutus sen mukaan mitä makua ja ominaisuuksia ne sisältävät.



Ruokien ominaisuudet



kuva: Banana Stock Ltd.
Ayurveda listaa kuusi makua, jotka vaikuttavat eri kehotyyppeihin eri tavoin. Maut ovat:

makea (sokeri, maito, voi, riisi, leipä, hunaja)
hapan (juusto, jogurtti, sitruuna)
suolainen (suola)
pistävä (voimakkaasti maustetut ruoat, pippuri, inkivääri, kumina)
karvas (pinaatti, muut vihreät lehtivihannekset
kutistava (pavut, hirssit)

Esimerkiksi makea, hapan ja suolainen vähentävät vataa, mutta lisäävät kaphaa. Pistävä, karvas ja kutistava lisäävät vataa, mutta vähentävät kaphaa. Makea, karvas ja kutistava vähentävät pittaa, mutta pistävä, hapan ja suolainen lisäävät pittaa. Myös ruuan ominaisuuksista - raskas, kevyt, öljyinen, kuiva, kuuma ja kylmä - annetaan ohjeita.

Arja Skalski vakuuttaa, että kaikki ohjeet ja väitteet on selitettävissä.

- Neuvon asiakkaita tekemään tiukkoja kysymyksiä ja pistämään ayurveda-lääkärin tai –konsultin seinää vasten. Kun ayurvedasta on tarpeeksi tietoa, on ruokavaliota ja päivittäisiä kehon ja mielen ohjeita helppo noudattaa.

Haastattelujen kuunteluun tarvittavan, ilmaisen Real One Playerin saat ladattua täältä.

(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Real One Player


Voi kuin sulaa kultaa



Pittan paras tasapainottaja on Intiassa paljon käytetty ghee (puhdistettu voi), jota voi valmistaa kotona keittämällä suolatonta voita niin kauan, kunnes seos on läpikuultavaa ja pohjalla sakkaa. Huoneessa leijailee silloin jo pähkinäinen tuoksu. Ghee on voirasvaa, joka syntyy kun voista poistetaan vesi ja proteiini. Pinnalle kertyvää valkuaisainetta voi kerätä lusikalla pois.


Arja Skalski kertoo gheestä.
Kesto 37 sekuntia.


kuva: Banana Stock Ltd.
Vaikka sopivien ruoka-aineiden valitseminen on tärkeää, vielä tärkeämpää on miettiä miten ruokaa käsittelee ennen syömistä.

- Esimerkiksi kuivat siemenet ja kuivahedelmät eivät sovi vata-häiriöiselle, sillä kuiva ruoka-aine nostaa vataa. Vata poistuu kun siemeniä liotetaan tai kuivaa ruoka-ainetta pehmennetään.

- Länsimäisen käsityksen mukaan suola ja rasva ovat myrkkyjä. Varsinkin vata-kehotyypin henkilöt tarvitsevat kuitenkin suolaa, sillä he kärsivät helposti alhaisesta verenpaineesta.

Hyvä ayurvedinen ruoka-aine on mungdahl, joka sopii kaikille. Dahl on yhteinen nimitys kuivatuille pavuille, linsseille ja herneille, joista valmistetaan paksua keittoa.

Sen avulla voi opetella käyttämään palkokasveja, sillä se ei aiheuta
ilmavaivoja, ja se sopii kaikille kehotyypeille. Se on helposti sulavaa, ja sitä käytetään ayurvedistisen hoitojen yhteydessä. Siinä ei saa olla vihreätä kuorta mukana. Myös vaalea basmatiriisi sopii monille ruuansulatuksen häiriöistä kärsiville.


Helposti sulava mungdahl sopii monille.
Kesto 1 minuutti 2 sekuntia.


Ayurvedaa suomalaiseen tapaan



kuva: Banana Stock Ltd.
Arja Skalski on hankkinut ammattikoulutuksensa Hollanissa ja Espanjassa eurooppalaisten ja intialaisten lääkäreiden ohjauksessa. Hän rauhoittuu päivittäin talonsa meditointihuoneessa. Kesällä hän viljelee suurimman osan vihanneksistaan omassa puutarhassaan.

- Pitkän talven vuoksi meidän on pakko hyväksyä pakastemarjat, jotka eivät intialaisten mukaan kuulu ayurvedaan. Arja Skalski syö itse mieluummin pakastettuja marjoja kuin maahan tuotuja luomuhedelmiä, joiden luomuus on hänen mielestään kyseenalaista. Kuivaaminen on myös hyvä vaihtoehto säilöä satoa.

Juurikasvikset sisältävät runsaasti kaphaa, jotka sopivat vata- ja pitta-tyypeille. Kapha-tyypin kannattaa mieluummin syödä maan päällä kasvaneita kasveja.



Suosi luomua.
Kesto 55 sekuntia.


Jauhettuna, paahdettuna ja kuivattuna



kuva: Banana Stock Ltd.
Intialaisiin ruokiin käytetään tunnetusti paljon mausteita. Ayurvedisen opin mukaan niiden runsas käyttö ei ole välttämätöntä, mutta suositeltavaa.

Intialaisen kasvilääkinnän mukaan mausteet vaikuttavat terveyteen, mutta vasta runsaat mausteet takaavat sen, että kaikki tarvittavat kuusi makua tulevat ruuassa esiin. Kun syö aterian, jossa on makeaa, hapanta, suolaista, pistävää, karvasta ja kutistavaa, ei jää kaipaamaan mitään muuta.

Kun Arja Skalski valmistaa makeaa jälkiruokaa, hänen suosikkejaan ovat raakaruokosokerit, siirapit ja fariinisokerit. Ayurvedinen suola, rock-salt, sisältää 84 mineraalia toisin kuin kaupan puhdistettu suola, jossa on 3 mineraalia tallessa. Nykyään hän tuo maahan luomumausteita jotka ovat käyneet lävitse tullilaboratorion tarkat testit.

- Suomesta ei saa vielä riittävästi luomumausteita - esimerkiksi luomukanelia kaipaan. Meille kaupataan antioksidantteja purkista, vaikka kaikilla mausteilla on antioksidanttinen vaikutus.




Mausteilla on terveysvaikutuksia.
Kesto 42 sekuntia.


Avotuli kuuluu olennaisesti veda-taloon



kuva: Rita Trötschkes
Skalskien veda-talon keittiö ja ikkunat avautuvat vedaopin mukaisesti etelään ja keittiössä on puuhella kuten pitää. Avotulen käyttö on tärkeää, sillä se vahvistaa agnia eli energiaa.

Ayurvediseen keittiöön kuuluvat myös luonnonmateriaalit, lasi, keramiikka, valurauta, mutta ei teflon, alumiini, eikä missään nimessä mikroaaltouuni.




Elävä tuli kuuluu veda-talon henkeen.
Kesto 42 sekuntia

- Grillaaminen ja savustaminen ovat ayurvedisesti kyseenalaisia, sillä sellaisessa valmistuksessa syntyy karsinogeenejä. Parempi olisi laittaa ateria ruokatermokseen kypsymään ja käydä sillä aikaa lenkillä. Tarvitsevathan keho ja mieli päivittäin liikuntaa!


kirjavinkit:

Robert E. Svoboda: Ayurvedaa naisille
John Douillard: Keho, mieli ja urheilu


» Kodin kääntöpiiri: Talon luonnonlakien mukaan (TV2:ssa 12.2.2003)
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Lisää tietoa ayurvedasta
» Intialainen elämäntapa vaalii terveyttä


Lisää aiheesta
  »  Vataa tasapainottava ruokavalio
  »  Pittaa tasapainottava ruokavalio
  »  Kaphaa tasapainottava ruokavalio
  »  Dahl - sakea keitto


Sivukartta

Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
Joogin nopeasti valmistuva lounas
Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
Miten ravintolisät auttavat?
Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
Oletko sokerista?
Vaihtoehto valmisleikkeleelle
Kaalimaalta kajahtaa
Ravintolisistä on moneksi
Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
Hyvä, paha sokeri
Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
» Vataa tasapainottava ruokavalio
» Pittaa tasapainottava ruokavalio
» Kaphaa tasapainottava ruokavalio
» Dahl - sakea keitto
Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
Paprika Vuoden Vihannes 2005
Omena päivässä pitää lääkärin poissa
Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
Koulumaito entistä rasvattomampaa
Tiivistä tietoa lisäaineista
Miltä keliaakikon elämä maistuu?
Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
Miten epäterveellistä grillaus on?
Kala maistuu ohjeista huolimatta
Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
Kihti ja ruokavalio
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
Työpaikkaruokailu on terveellistä
Suklaata, suklaata
Ruoka lataa tunteita
WHO vaatii hallituksia edistämään
terveellistä ruokaa
Lisäaineet - selvitä mitä syöt
Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
Hiilihydraatit eivät lihota
Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
Kananmunan luteiini suojaa silmiä
Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
Näköaisti apuun painonhallinnassa
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
Vegaanit laihoja mutta terveitä
Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
Hampurilaisruokavalio lihottaa
Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
Vähän nukkuvat lihovat helpommin
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
Punaviini suojaa keuhkosyövältä
Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
Lihavuus tappaa yhä useammin
E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
Tyrnimarjasta apu ihottumaan
Omenasta suojaa moniin sairauksiin
Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
Kaurapuuro terästää muistia
Kohumargariini sittenkin vaaratonta
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi