Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?


9.11.2004 Jaana Mattila

Kaupan hyllyt pursuavat elintarvikkeita, jotka lupaavat pitkää ikää, edistävät terveyttä ja ehkäisevät taudeilta. On terveel-lisiä, terveyttä edistäviä ja terveysvaikutteisia ruokia ja elintarvikkeita. Moni kuluttaja saattaakin mielessään ihmetellä mikä lopulta on terveellistä ja missä kulkee elintarvikkeen ja lääkkeen raja?

kuva: Tiina Karjalainen
Terveysvaikutteiset eli funktionaaliset elintarvikkeet ovat uusi ilmiö, joka monimutkaistaa ruuan ja lääkkeen välistä rajanvetoa. Kyse ei kuitenkaan ole lääkkeestä, vaan terveysvaikutteinen elintarvike on päivittäin nautittavaa ruokaa ja osa terveellistä ruokavaliota. Se voidaan valmistaa lisäämällä siihen terveydelle suotuisia tai poistamalla haitallisia ainesosia tai sen koostumusta voidaan muuten muokata toivottujen vaikutusten esille saamiseksi.

Oleellista terveysvaikutteisissa elintarvikkeissa on, että niiden vaikutukset on todettu tieteellisesti laadukkaissa tutkimuksissa. Tutkimuksilla todettuja terveysvaikutteisia elintarvikkeita ovat mm ksylitoli, Gefilus -tuotteet ja Benecol -levitteet.

Käytössä oleva elintarvike voi olla myös terveysvaikutteinen, jos sen vaikutukset on todettu tutkimuksissa. Esimerkiksi ruisleipä on saanut USA:ssa virallisen leiman terveysvaikutteisena elintarvikkeena. Suomessa se tiedetään terveelliseksi, mutta sitä ei luokitella terveysvaikutteiseksi.

Terveysvaikutteinen mainonta



kuva: Juha-Pekka Inkinen/BananaStock Ltd
”Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia, kaurapuuro terästää muistia, jogurtti tuo pitkää ikää, kaali suojaa syövältä, maidosta apua painonhallintaan ja stressiin” jne. Tavallista kuluttajaa terveystuotteiden mainonta saattaa hämmentää ja turhauttaa. Tietoa on paljon eikä oikein tiedä, mihin pitäisi uskoa.

Suomessa ja muualla EU-maissa terveyteen viittaavien väittämien käyttö on kielletty elintarvikkeiden markkinoinnissa. Pakkausmerkinnöissä voidaan kertoa vain ravitsemuksellisia tietoja ja onko niillä mahdollisesti terveyttä edistäviä vaikutuksia. EU:n lainsäädännöstä puuttuu edelleen määritelmä terveyttä edistävästä elintarvikkeesta. Tämä aiheuttaa sekaannusta niin tuotteiden markkinoijille kuin kuluttajillekin.

Kokonaan toinen asia on terveysvaikutteisten tuotteiden hinta, joka pahimmillaan voi olla lähes viisinkertainen tavalliseen tuotteeseen verrattuna. Tämä ilmenee Kuluttajaviraston viime keväisestä tutkimuksesta.

(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden hintavertailu


Terveellinen perusruoka



Terveellinen ruokavalio perustuu kokonaisvaltaiseen hyvään ravitsemukseen. Ihmedieetit eivät ole riittävä ratkaisu terveysongelmiin. Yksin terveysvaikutteisesta elintarvikkeesta, kaurapuurosta tai kaalista ei ole hyötyä, jos muu ruokavalio ei tue sen käyttöä.

Eräs ongelma on se, että tämän päivän ruoka on usein pitkälle jalostettua. Pääsääntö on, että mitä vähemmän elintarvikkeita käsitellään ja valmistetaan, sitä enemmän niissä on terveellisiä ravintoaineita. Silloin voi luottaa siihen, että ravinnosta saadaan kaikki tarvittavat vitamiinit, kuidut ja kivennäisaineet. Esimerkiksi ranskalaisista perunoista on käsittelyn aikana poistunut monia hyödyllisiä aineita kuten vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja sekä siihen on lisätty suolaa ja rasvaa.

Uusia terveysruokia ja terveyttä edistäviä tutkimustuloksia odotellessa kannattaa varmuuden vuoksi kuitenkin syödä kaurapuuroa, ruisleipää, juoda maitoa ja napostella puoli kiloa vihanneksia. Makean nälkään pala tummaa suklaata ja hampaille ksylitolia. Ei niistä ainakaan haittaa pitäisi olla.

Lähteet:
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Terveysvaikutteiset elintarvikkeet
» Terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat tulevaisuutta
» Funktionaalinen eli terveysvaikutteinen ruoka – Kuningaskuluttaja 07.03.2002
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Korkea verenpaine? Syö täsmäporkkana!
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Tiesitkö millainen on funktionaalinen elintarvike?
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Valiolta terveysvaikutteinen elintarvike vauvoille
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pitkää ikää rukiin ja piimän voimalla



Sitrushedelmät merimiesten pelastajina


YLE Terveys/Verkkouutiset

Hengenvaarallinen keripukki kaatoi merimiehiä vuosisatojen ajan, kunnes 1700-luvun puolivälissä skotlantilainen laivastolääkäri James Lind alkoi tutkia asiaa. Suoja tautia vastaan löytyi sitruunasta ja appelsiinista ja niitä voidaankin pitää maailman vanhimpina terveysvaikutteisina elintarvikkeina.

Keripukkia tutkiessaan James Lind huomasi, että merimiesten kuolleisuus vaihteli laivareittien mukaan. Tauti tappoi merimiehiä ainoastaan pitkillä merimatkoilla.

Lind otti selvää, missä laivat täydensivät ruokavarastojaan, ja minkä alusten miehistö selvisi hengissä. Etelään matkaavien alusten miehistöt, jotka saivat syödäkseen hedelmiä ja vihanneksia, kärsivät muita vähemmän keripukista.

Elintärkeät appelsiini ja sitruuna



Matkalla Britanniasta Saliburyyn 1747 Lind teki matkalla ruokavaliokokeen. Hän jakoi sairastuneet merimiehet kahteen ryhmään, joista toisessa potilaat söivät samaa ruokaa kuin siihen asti terveenä pysynyt miehistö, ja toisessa ryhmässä potilaat saivat kaksi appelsiinia ja sitruunan päivässä.

Sitrushedelmien sisältämän C-vitamiinin ansiosta potilaat pystyivät jo muutaman päivän kuluttua palaamaan työtehtäviinsä, kun tavallista ruokaa syöneistä potilaista osa ehti jo kuolla, ennen kuin sitrushedelmiä nauttineiden potilaiden kunto tokeni. Lind totesi, että appelsiinit ja sitruunat olivat merimiesten eloonjäämisen kannalta välttämättömiä.

Sivukartta

Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
Joogin nopeasti valmistuva lounas
Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
Miten ravintolisät auttavat?
Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
Oletko sokerista?
Vaihtoehto valmisleikkeleelle
Kaalimaalta kajahtaa
Ravintolisistä on moneksi
Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
Hyvä, paha sokeri
Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
Paprika Vuoden Vihannes 2005
Omena päivässä pitää lääkärin poissa
Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
Koulumaito entistä rasvattomampaa
Tiivistä tietoa lisäaineista
Miltä keliaakikon elämä maistuu?
Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
Miten epäterveellistä grillaus on?
Kala maistuu ohjeista huolimatta
Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
Kihti ja ruokavalio
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
Työpaikkaruokailu on terveellistä
Suklaata, suklaata
Ruoka lataa tunteita
WHO vaatii hallituksia edistämään
terveellistä ruokaa
Lisäaineet - selvitä mitä syöt
Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
Hiilihydraatit eivät lihota
Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
Kananmunan luteiini suojaa silmiä
Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
Näköaisti apuun painonhallinnassa
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
Vegaanit laihoja mutta terveitä
Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
Hampurilaisruokavalio lihottaa
Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
Vähän nukkuvat lihovat helpommin
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
Punaviini suojaa keuhkosyövältä
Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
Lihavuus tappaa yhä useammin
E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
Tyrnimarjasta apu ihottumaan
Omenasta suojaa moniin sairauksiin
Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
Kaurapuuro terästää muistia
Kohumargariini sittenkin vaaratonta
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi