Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Ruoka ja terveys

Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein


21.10.2004 Helena Collin

Tavallinen ihminen on hämmentynyt lukiessaan erilaisia ruokavalio-oppeja. Mikähän niistä kannattaisi valita? Tärkeintä on, että jokainen löytäisi oman tapansa syödä luonnollisesti. Yksi vaihtoehto voi olla kreetalainen ruokavalio.

kuva: Helena Collin
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi ja 20 vuotta Kreetalla asunut Merja Tuominen-Gialitaki haluavat tuoda ruokailun takaisin luonnonmukaiseksi. Heidän oppinsa pohjana on kreetalainen ruoka, jota sovelletaan suomalaiseksi.

- Kreetalainen ruokavalio ei ole mikään erikseen kehitetty malli, vaan siinä on kirjattu ylös, mitä kreetalaiset oikeasti syövät. Tosin sitä on korjattu nykyolosuhteisiin vastaavaksi, Tuominen-Gialitaki kertoo.

- Kreetalainen ruokavalio on runsasrasvainen ruokavalio, koska siellä käytetään oliivioljyä todella paljon, Tuominen-Gialitaki toteaa.



Lammin mukaan kreetalainen ruokavalio on pohjana viisaalle ruokavaliolle. Myös muiden maiden ruokavalioita kannattaa tutkia.
Kesto 41 sekuntia.

Oliiviöljyn määrä selittää



kuva: Helena Collin
Kreetalainen ruokavalio lupailee pitkää ikää ja hyvää terveyttä. Se ehkäisee muun muassa sydän- ja verisuonitauteja, aikuisiän diabetesta ja myös useita allergioita. Selittävänä tekijänä pidetään usein rasvan koostumusta. Rasvat ovat Kreetalla pääosin kertatyydyttymättömiä.

- Uusimpien tutkimusten mukaan on myös muitakin selittäviä tekijöitä. Näitä olivat oliiviöljyn määrä ja runsas vihannesten ja hedelmien määrä.



Välimeren keittiöissä on kaksi terveellistä ruokavaliota. Toinen on kreetalainen ja toinen on italialainen, kertoo Tuominen-Gialitaki.
Kesto 32 sekuntia.

Vihannekset aterian pääaine



Kreetalaiset valmistavat vihannekset yleensä kypsentämällä oliiviöljyssä.

- Erona suomalaiseen on se, että he osaavat valmistaa vihannekset niin että ne eivät ole tylsiä salaatteja. Sano nyt suomalaiselle talvella, että syö salaattia. Vihannekset kypsennetään nopeasti lyhyessä liemessä ja freesaamalla ne oliiviöljyssä.



Tuominen-Gialitakin mukaan maukkaat vihannekset ovat aterian pääaine, jonka ympärille muut lisätään.
Kesto 37 sekuntia.


kuva: Helena Collin
Suomalaisessa ruokavaliossa suositellaan syötäväksi puoli kiloa kasviksia päivässä.

- Kreetalaisessa mallissa kasvisten määrä on kilo päivässä. Ero suomalaisiin on valtavan suuri. Tähän tarvitaan muutosta, toteaa Lammi.

Suomalaisiin verrattuna kreetalaiset syövät vähemmän perunaa ja juureksia. Vihannekset ovat pääosin vihreitä. Myös hedelmät syödään tuoreina.

- Jälkiruokia ei oikeastaan tunneta muuta kuin viikonloppuisin. Ja kahvin kanssa ei syödä pullia. Sokerin käyttö on siellä hämmästyttävän pientä, arvioi Tuominen-Gialitaki.

Suomalaiset hyvät kuidun lähteet kuten ruis, kaura ja ohra sopivat hyvin kreetalaisen mallin perustaksi. - Myöskään meidän voimavaraa eli marjoja ei kannata unohtaa, Lammi muistuttaa.


Jalostettu ruoka



kuva: Helena Collin
Lammi ja Tuominen-Gialitaki muistuttavat, että pitkälle jalostettu ruoka ei aina ole terveellisin vaihtoehto. Margariinit eivät ole naisten suosiossa.

- Voi on puhdas luonnon tuote ja sitä voi käyttää esimerkiksi ruuan valmistuksessa makua tuomaan, mutta vastaavasti silloin pitää lisätä pehmeiden rasvojen määrää. Kysymys on rasvojen suhteesta, Lammi täsmentää.

- Myöskään valkoinen ei tarkoita puhdasta. Meillä on sellainen harhakäsitys, että valkoinen vehnä on parempaa kuin ruskea tai valkoinen sokeri on parempaa kuin ruskea, vaikka ruskea voisi olla terveellisempää.

Lammin mukaan ruoka tulisi olla mahdollisimman luonnollista ja lähellä kasvanutta. - Keinotekoisesti valmistetut kevyt tuotteet eivät kuulu tähän malliin, hän lataa.


Niukkuuden juhla



Ruokavalio on aina kokonaisuus, joka kannattaa miettiä jokaiselle henkilökohtaisesti.


Lammin mukaan muutos on aina pitkä prosessi. Kasvisten ja kuidun käyttö kannattaa aloittaa pikku hiljaa. Kesto 53 sekuntia.

kuva: Helena Collin
Tuominen-Gialitakin mukaan Kreetalla arvostetaan niukkuutta, mikä myös suomalaisten kannattaisi muistaa.

- Siellä on tietynlainen niukkuuden juhla. Valmistetaan ruoka vähäisistä raaka-aineista. Kasvisten eri osat käytetään hyväksi. Esimerkiksi punajuuresta käytetään myös naatit, ne ovat suurta herkkua.

- Kreetalla ei myöskään arkena tehdä juhlaruokaa, vaan kohtuus muistetaan.

» Resepti: Merjan kreetalainen linssikeitto
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Lisää kreetalaisesta ruuasta

(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Haastattelujen kuunteluun tarvittavan, ilmaisen Real One Playerin saat ladattua täältä.

Sivukartta

Vesi on paras janojuoma, nestemäiset kalorit lihavuusriski
Folionyyteissä syntyy lempeitä grilliherkkuja lapsille
Joogin nopeasti valmistuva lounas
Hauduttamalla saa keveitä ja meheviä ruokia
Miten ravintolisät auttavat?
Joulupöydässä seisoskeleva ruoka pilaantuu nopeasti
Elämyksiä ja terveyttä vihreästä teestä
Oletko sokerista?
Vaihtoehto valmisleikkeleelle
Kaalimaalta kajahtaa
Ravintolisistä on moneksi
Mehuterapiaa vai kasvikunnan verta?
Montako kourallista kasviksia syöt päivässä?
Ruokaa valmistuu ilman vettä ja rasvaa
Elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ohjeet
Terveystuotekauppiaat jakavat tietoa kasvisruuasta
Ravitsemusterapeutti arvioi grilliherkkuohjeita
Hyvä, paha sokeri
Tofuruokien valmistus vaatii mausteita ja mielikuvitusta
Tunteetkin vaikuttavat ruuanvalmistukseen
Kala, viini ja suklaa ovat pitkän elämän salaisuus
Paprika Vuoden Vihannes 2005
Omena päivässä pitää lääkärin poissa
Terveysvaikutteinen ja/tai/vai terveellinen?
Syö luonnollisesti – kreetalaisin opein
Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia
Koulumaito entistä rasvattomampaa
Tiivistä tietoa lisäaineista
Miltä keliaakikon elämä maistuu?
Napostelu maittaa, hampaiden harjaus ei
Kasvisten syöminen pelastaisi henkiä
Miten epäterveellistä grillaus on?
Kala maistuu ohjeista huolimatta
Suomalaiset luottavat ruuan turvallisuuteen
Terveysruoka tavallista ruokaa kalliimpaa
Kihti ja ruokavalio
Ravitsemuskouluttaja Elina Lammi: Ostoskorin sisältö ratkaisee
Reumapotilaan ruokavalioon kalaa ja maitohappobakteereita
Työpaikkaruokailu on terveellistä
Suklaata, suklaata
Ruoka lataa tunteita
WHO vaatii hallituksia edistämään
terveellistä ruokaa
Lisäaineet - selvitä mitä syöt
Valtio tukee kuluttajia terveellisissä ruokavalinnoissa

TUTKITTUA ARKISTO: Ravinto ja vitamiinit

Probiootit vaikuttavat rasvan imeytymiseen ruuasta
Lihavuus on sosiaalisesti tarttuvaa
Ruotsalaistutkimuksen mukaan Atkinsin dieetti on vaarallinen
Kalsiumin saannilla ja maitovalmisteiden käytöllä on yhteys nuorten miesten omenalihavuuteen
Vähähiilihydraattinen dieetti oli tehokkain neljän dieetin vertailussa
Liika rauta ei rasitakaan sydäntä
Kaakao virkistää aivojen verenkiertoa
Keltaiset vihannekset estävät silmänpohjan rappeutumista
Ruokaan liittyvät arkiuskomukset eivät aina kumoudu tieteellisin perustein
Hiilihydraatit eivät lihota
Makea maistuu stressaavassa tilanteessa
Stressi ja nälkä tuottavat ahmijoita
Kananmunan luteiini suojaa silmiä
Geeniruoka ei aiheuta allergiaa
Työväsymys ja ylityöt altistavat lihomiselle
Kasvisterolit suomalaistutkimuksen mukaan turvallisia
Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
Näköaisti apuun painonhallinnassa
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain
Vegaanit laihoja mutta terveitä
Rasvahapoilla voi olla vaikutusta myös luiden terveyteen
Hiilihydraattien vähentäminen ruuassa pienentää ruokahalua
Hampurilaisruokavalio lihottaa
Paremmin leipoutuvaa vehnää geenimuuntelulla
Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
Vähän nukkuvat lihovat helpommin
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
Painon nousu rasittaa elimistöä enemmän kuin pysyvä ylipaino
Punaviini suojaa keuhkosyövältä
Kaura ei sovi kaikille keliakiaa sairastaville
Kalan syönti kahdesti viikossa vähentää aivohalvausriskiä merkittävästi
Mekaaninen rasvanpoisto ei poista ylipainon terveyshaittoja
C-vitamiini vähentää reuman ilmaantumista, hedelmien syönti estää näön rappeumaa
Limsan vähentäminen suojaa lasta lihavuudelta
Vanhemmat tarvitsevat tietoa lasten vitamiinilisistä
Viina ja olut lisäävät kihdin vaaraa
Tutkija: D-vitamiinin hyödyt epäselviä
Kylläisyyden tunne syntyy monesta syystä
Kaikki kala ei ole hyvä sydämelle
Lihavuus tappaa yhä useammin
E-vitamiini imeytyy parhaiten rasvaa sisältävän ruuan yhteydessä
Matala D-vitamiinitaso talviaikana lisää eturauhassyövän riskiä
Lupaukset flavonoidien terveysvaikutuksista ennenaikaisia
Maidon sietokyky johtuu 'geenivirheestä'
Ternimaito lisää vireyttä ja lihasten kasvua
Hyvä kehitys suomalaisten ravintotottumuksissa on hiipumassa
Lampaanmaito tuhoaa bakteereita
Kasvisterolien ja kivennäisaineiden yhdistelmä tehokas ase taistelussa lihavuutta vastaan
Herukkaöljy laskee "pahaa" kolesterolia
Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
Tyrnimarjasta apu ihottumaan
Omenasta suojaa moniin sairauksiin
Flavonoidien terveysvaikutukset yhä epävarmoja
Kaurapuuro terästää muistia
Kohumargariini sittenkin vaaratonta
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi