Armand Lohikoski
Ennen elokuvauraansa Lohikoski työskenteli mm. lehtimiehenä ja Yleisradiossa.
Lohikoski meni töihin Suomen Metro Goldwyn Mayerin filmivuokraamoon, ja siellä ollessaan Lohikoski
pääsi vuonna 1946 opintomatkalle Hollywoodiin.
Metro Goldwyn Mayerissä hän ei kuitenkaan päässyt tekemään sellaista luovaa työtä kuin tahtoi ja niinpä hän vaihtoi työpaikkaa
Fennada-filmiin, aluksi mainospäälliköksi.
Aluksi hän teki käsikirjoituksia mm. lyhyisiin valistusfilmeihin.
Ohjaajan unelma oli päästä tekemään pitkiä elokuvia, johon eei kuitenkaan Fennadalla ollut tilaisuutta, joten Lohikoski päätti siirtyä Suomi-Filmiin.
Uudessa talossa filosofian maisteri Lohikoskea odotti uusi pomo – Maisteri Särkkä.
Luvassa oli pitkien elokuvien ohjauksia, ensimmäinen ohjaus oli Reino Helismaan käsikirjoittama Me tulemme taas. Pääosiossa oli
Tapio Rautavaara ja Tuija Halonen
Lohikoski teki SF:n palveluksessa myös runsaasti valistus- ja mainosfilmejä.
Lohikoskella oli SF:n tullessaan ajatus Lallin ja piispa Henrikin tapauksesta. Ajan myötä sai Lohikoski kuitenkin nähdä Särkän liikemiesajattelun kovuuden. Maisterin ota tai jätä -politiikassa oli haave Lallista hiljalleen unohdettava, ja pyrittävä hoitamaan Puupäätyöt huolella.
Ja hyvinhän hommat hoituivatkin. Puupäitten seikkailuilla oli tilauksensa: lastenelokuvista oli huutava pula, niinpä pekat, pätkät ja pikkaraiset tulivat juuri oikeaan tarpeeseen. Myös ihan kaikenikäisten lapsenmielisten iloksi ja riemuksi läpi vuosikymmenten.
Pitkät elokuvat |