Kun Ville Salminen oli saanut ensi-iltaan Lentävän kalakukon, hän joutui välittömästi
jatkamaan uudessa tehtävässä: Puupää-filmi piti saada nopeasti valmiiksi. Roolijako oli
jo selvillä: Siiri Angerkoski, Esa Pakarinen ja Masa Niemi.
Puupäätä filmattiin SF:n Liisankadun halleilla Helsingin Kruununhaassa.
Uudessa filmissä voitiin osittain käyttää hyväksi Lentävän kalakukon lavasteita.
Ville Salminen lavasti itse elokuvansa ja oli kehittänyt "sipulisysteemin":
kun lavasteita oli edellisen elokuvan kuvauksissa kuorittu kohtaus-kohtaukselta
sisältä ulospäin, voitiin seuraavan elokuvan filmaaminen aloittaa edellisen elokuvan
ulommaisista lavastekuorista ja rakentaa sitä jälleen sisäänpäin. "Sipuli" säästi
kustannuksia, ja maisteri Särkkä oli tyytyväinen.
Elokuvayleisö piti oitis Pekasta, Pätkästä ja Justiinasta. Puupään osoittautui
tuottoisaksi ja Särkkä oli valmis jatkamaan sarjaa.
Ville Salminen siirtyi ensimmäisen filmin valmistuttua Fennadan palvelukseen.
Uusi ohjaaja Armand Lohikoski joutui Puupää-sarjan ohjaajaksi ja osaan myös käsikirjoittajaksi.
Helismaa oli kiireinen mies eikä hänellä ollut elokuvien vaatimaa visuaalista
huumoria. Niinpä Helismaa jättikin ongelmat Lohikosken ratkaistavaksi
kirjoittamalla käsikirjoitukseen: "Kuvat 15-35: hauskoja kommelluksia,
kyllä ohjaaja tietää." Ennen pitkää Puupää-elokuvien käsikirjoitusten teko
siirtyikin välillä kokonaan Lohikoskelle.
Armand Lohikoski muistelmissaan Pekka ja Pätkä kesälaitumella elokuvasta:
Vuokraamon myyntiluetteloon kiteytyi Helismaan ja Lohikosken
ensimmäisestä yhteisestä Puupäästä vuonna 1953 seuraava arvio: "Pekka Puupää
kesälaitumella. - Monet pitävät tätä hauskimpana kaikista Puupää-filmeistä.
Pekka Puupää, 1953 |