Teuvo Tulio Teuvo Tulio eli Theodor Tugai oli latvialais-persialais-puolalais-turkkilainen,
jonka isovanhemmat olivat rikkaita maanomistajia. Tulio muutti Suomeen 1920-luvulla,
10-vuotiaana, kun hänen äitinsä meni suomalaisen miehen kanssa naimisiin.
Hän aloitti uransa yhdessä Valentin Vaalan kanssa vuonna 1929. Tulio näytteli
elokuvassa Mustat silmät.
Seuraava työ Mustalaishurmaaja (1929) onnistui paremmin sekä taiteellisesti
että kaupallisesti.
Tulion ja Vaalan elokuvien tapahtumien ympäristöt ja juonen rakenteet olivat
jotain uutta suomalaisessa elokuvassa.
Vaalan ja Tulion innostuneisuudesta löydettiin elokuvallisia yhteyksiä ajan
muihinkin kulttuurivirtauksiin
kuten Tulenkantajiin. Aatteen kärkihahmo Olavi Paavolainen kirjoitti
suomalaisen tähteyden uudesta ilmiöstä. Tugai oli uudenlainen sankarihahmo
suomalaisessa elokuvassa. Theodor Tugai oli eksoottisen komea ja veti vertoja
Hollywoodin sankarirakastajiin Rudolph Valentinolle ja Ramon Novarrolle.
Lehdistössä nimitys Tugaista "Suomen Valentinona" säilyi pitkälle 1930-luvulle.
Esikoisohjaus
Taistelu Heikkilän talosta valmistui vuonna 1936. Sitä seurasivat muun
muassa Sillanpää-filmatisointi
Nuorena nukkunut vuonna 1937 sekä ensimmäinen itsenäisenä tuottajana
ohjattu Laulu
tulipunaisesta kukasta 1938.
Tulio markkinoi elokuviaan rinnakkaiskielisin versioin myös ulkomaille,
mikä oli tuohon aikaan harvinaista suomalaisille elokuvatuottajille.
Tällaisia olivat mm. Silja (Nuorena nukkunut), Kärlekens kors (Rakkauden risti),
Oroligt blod (Levoton veri, 1946), Olof - forsfararen (Intohimon vallassa) ja
Forsfararnas kvinna (Hornankoski, 1949), Kvinnorna på Forsgården (Mustasukkaisuus, 1953).
Elokuviensa ulkomaalaisissa versioissa Tulio käytti nimeä Theodor Tugai.
Tulio toimi TK-kuvaajana jatkosodassa, sodan jälkeen Tulio jatkoi tuottaja-ohjaajana
keskittyen melodraamoihin kuten Rakkauden risti vuonna 1946 ja
Intohimon vallassa vuonna 1947.
1930-luvun kirjallisuusfilmatisoinnit saavuttivat sekä
yleisön että kriitikoiden suosion. Jälkipolvet ovat
löytäneet Tulion uudelleen ja häntä pidetään ansaitusti kotimaisen elokuvan
melodraaman mestarina.
Tulion elokuvat toimivat aikoinaan suoran seksuaalisuuden
esittämisen pioneeritöinä. Nuorena nukkunut nostatti
heinälatokohtauksineen yhden 1930-luvun kiihkeimmistä julkisista
elokuvakeskusteluista.
Tuottaja lyhensi lopulta elokuvaa vapaaehtosesti neuvoteltuaan
filmitarkastamon kanssa. Monet Tulion myöhemmistä elokuvista
lyhentyivät jo tarkastamon ensikäsittelyssä.
Näyttelijäsuoritukset
Mustat silmät, 1929
Elokuvaohjaukset
Taistelu Heikkilän talosta, 1936
Linkit
http://www.sea.fi/teuvo/ |