Koulunkäynti

23 vuotta kestäneiden sotien loputtua vuonna 2001 Afganistanin koulutusjärjestelmä oli romahduspisteessä. Lasten tarpeet olivat jääneet sodan jalkoihin jo pitkään, kun ihmiset olivat joutuneet pakoon kodeistaan, koulumatkat olivat käyneet liian vaarallisiksi tai koulu oli tuhottu, eikä opettajien palkkoihin ja oppimateriaaleihin ollut ollut varaa enää aikoihin.

Lisäksi maata kuusi vuotta hallinnut Taleban-liike kielsi naisilta työnteon. Monet opettajat olivat olleet naisia, joten koulunkäynnistä tuli entistä mahdottomampaa.

Vuonna 2002 38 prosenttia kouluikäisistä pojista aloitti koulun, tytöistä vain kolme prosenttia. Tänä vuonna koulunkäyntiprosentti on YK:n lastenavun järjestön, Unicefin, mukaan kasavanut yli 30 prosentilla.

Talebanin aikana tytöt eivät saaneet käydä koulua lainkaan. Nyt tytöille on perustettu uusia kouluja, mutta monet tytöt eivät vieläkään pääse kouluun. Joskus syynä on se, että vanhempien mielestä tyttöjen ei ole tarpeen käydä koulua. Koulumatkaa saatetaan myös pitää liian vaarallisena ja lapsia voidaan tarvitaan avuksi hankkimaan perheelle elantoa.

Aikuisista afganistanilaisista vain 36 prosenttia osaa lukea, naisista vain alle viisi prosenttia.

Lukutaidosta pohjaa elämäntaidolle, ulkoasiainministeriön Global.fi-sivut
http://global.finland.fi/kyla/teemoja/lukutaito.html

YK: Afganistanin lapsiin ja nuoriin satsattava, suomenkielinen artikkeli ulkoasiainministeriön Global.fi-sivuilla
http://global.finland.fi/uutiset/teksti_popup.php?id=1533