Etusivu
Viikon muutos
Asumisen ABC
Muutosvinkit
Erilaista asumista
Arkisto
Linkit
Toimitus
Ilmottautuminen
 

   

Huonosti rakennettu on puoliksi tehty

Pirjo Syrjälä ei ole tyytyväinen maaliskuussa 2001 ostamansa asunnon kuntoon. Asunto sijaitsee 7-kerroksisessa talossa, jonka kaksi alinta kerrosta on rakennettu 1920-luvulla tehtaaksi.

1997 tehtaan päälle alettiin suunnitella viittä asuinkerrosta lisää. Tarkoitus oli tehdä aluksi vuokra-asuntoja, mutta lopulta rakennettiinkin omistusasuntoja. Alin kerros on nyt toimistokäytössä, joten asuinkerroksia on kuusi, huoneistoja satakunta.

Ongelmat Pirjon asunnossa ilmenivät heti muuton jälkeen. Syksyyn 2002 mennessä hän on laatinut yhteensä kolme vikalistaa rakentajalle. Ensin ns. narinalista välittömästi muuton jälkeen, sitten 1. takuukorjauslista yhtiökokouksen jälkeen toukokuussa 2001 ja vielä vuositakuukorjauslista tammikuussa 2002. Listalla on yhteensä 23 eri kohtaa, joista osa on korjattu, osa ei.

- Helpot on korjattu, mutta oikeisiin asioihin ei ole puututtu, sanoo Pirjo.

Korjattavaa riittää

Pirjon huoneiston vikalista on pitkä: uusissa ikkunoissa on naarmuja ja/tai ruostetta, vessan lavuaarin lasituksessa on valmistusvika, keittiön seinä on maalattu huonosti, lattiakaivolaatta oli halki, seinissä oli reikiä, lommoja ja naarmuja, joita on myöhemmin pakkelilla korjailtu, maalit repsottivat ovilistasta, terassin kallistus ei ole riittävä veden valumiseksi ja niin edelleen.

Pahin ongelma on Pirjon makuuhuoneen kaappien välissä kulkeva viemäriputki, jota pitkin yläkerran wc-toimitusten jätökset solahtavat kuuluvasti pääviemäriin. Kyse on ilmeisesti suunnitteluvirheestä, jonka ansiosta yläkerran terassiasuntojen viemärilinjat ovat eri linjassa muihin asuntoihin nähden. Tätä vikaa voi olla mahdoton korjata, vaikka lvi-valvoja juuri totesikin että putkelle pitäisi tehdä nopeasti jotakin.

Talon wc-pytyistä oli liki puolet irti muutettaessa, osa vesilukoista tyhjenee itsekseen jos vessa on pari päivää käyttämättä (seurauksena kaamea haju), maali kupruilee ovista, seiniä on jouduttu jälkikäteen maalaamaan uudelleen, eivätkä pihavalot vielä 1,5 vuoden jälkeenkään toimi.

Pirjoa luonnollisesti harmittaa, sillä hän on maksanut asunnosta täyden hinnan ja odottanut saavansa rahalla laatua.

- Rakennusliikkeiden taktiikkana on väsyttää ihmiset. Tulosta tulee vain, jos jaksat soittaa, soittaa ja valittaa. Pitää olla hirveän sitkeä ja vaatia oikeuksiaan. Ennen kuin sain esimerkiksi lvi-valvojan paikalle, jouduin soittamaan isännöitsijälle, rakentajalle, rakennuttajalle ja lopulta itse valvojalle. Siis neljä puhelua, vaikka asiasta pitäisi voida selvitä yhdellä soitolla, kertoo Pirjo.

Mistä laatua rakentamiseen?

Rakentamisen Laatu RALA ry on itsenäinen ja riippumaton kiinteistöalan toimija, jonka tehtävä on nimensä mukaisesti edistää hyvää laatua rakentamisessa. Yhdistys on myöntänyt noin 420 yritykselle RALA-pätevyyden, jonka perusteella tilaaja voi valita työnsä tekijäksi tunnetun ja koetellun rakentajan.

Yhdistys listaa rakennusalan yrityksiä kolmen kriteerin perusteella. Kriteerit käyvät myös neuvoiksi hyvästä urakoitsijasta yksityiselle rakentajalle.

  1. Onko yritys ennakonperintärekisterissä eli onko se hoitanut yhteiskunnalliset velvoitteensa? Jos on, siltä on lupa odottaa myös laadukasta rakentamista.
      
    - Ilman kuittia tekevää rakentajaa ei kannata palkata, se kostautuu ajan myötä. Yritystä ei mahdollisesti ole hetken päästä vastaamassa työnsä laadusta, neuvoo RALAn toiminnanjohtaja Pekka Soini.
      
  2. Onko yrityksellä referenssejä eli onnistuneita rakennuskohteita?
      
  3. Onko yritys ollut aikaisemmin olemassa eli toimiiko se todella pitkäjänteisesti?

Pekka Soini neuvoo solmimaan kaikki urakka- ja rakennussopimukset tarkkaan ja kirjallisesti. Kun pelisäännöt ovat selvillä, ostaja voi aina vedota oikeuksiinsa.

- Jo asuntokauppalaki tuo ostajalle kohtalaisen hyvän turvan. Kun työstä on sovittu luotettavan urakoitsijan kanssa, ongelmatilanteet hoituvat aikanaan. Rakentamisen laatu ei ole Suomessa vieläkään erityisen hyvää, mutta rakentamisen taso on kyllä parantunut, Soini toteaa.

Kun oli niin kiirekin…

Kiire ei Soinin mukaan selitä huonoa laatua, sillä rakentamisen prosesseja voidaan hänen mukaansa jopa tehostaa, kunhan asiat tehdään kuten pitääkin. Tekniset edellytykset rakentaa laadukkaasti ovat nykyään paremmat kuin koskaan. Tyypillisesti huono laatu on asenneongelma, osoitus tahdonpuutteesta hoitaa asiat kunnolla.

Soinin mielestä rakennustuotteen laadun määrittely on usein vaikeaa, varsinkin jos asunto myydään jo ennen kuin se on edes valmis. Tällöin ostajan ja myyjän käsitykset tuotteesta voivat olla hyvin erilaiset, koska asuntoa voidaan arvioida vain piirustusten ja mallikuvien perusteella.

Vastuu hyvästä laadusta on yleensä urakoitsijalla. Myös suunnittelijalla ja rakennuttajalla on oma vastuunsa. Ralan listaamat yritykset ovat huolehtineet esimerkiksi yhteiskunnallisista vastuistaan, ympäristöasioista ja työturvallisuudesta. Näiltä yrityksiltä vaaditaan useita moitteettomasti suoritettuja työnäytteitä ennen kuin ne Ralan listalle pääsevät. Internetissä toimiva palautejärjestelmä pyrkii takaamaan, että asunnon ostaja saa mitä tilaa.

Toimittajat
Henna Peltola
Kari Pitkänen

Lisätietoja:

Rakentamisen Laatu RALA ry
http://www.ralacon.fi

Uuden asunnon ostajan opas, Rakennusteollisuus
http://www.rtk.fi/uusiasunto

 

Takaisin Asumisen ABC:hen
  

Etusivu | Viikon muutos | Asumisen ABC | Muutosvinkit | Erilaista asumista
Arkisto | Linkit | Toimitus | Ilmottautuminen