Etusivu
Viikon muutos
Asumisen ABC
Muutosvinkit
Erilaista asumista
Arkisto
Linkit
Toimitus
Ilmottautuminen
 

   

Jätehuolto Suomessa

Suomessa tuotetaan vuosittain 65 - 70 miljoonaa tonnia jätettä, EU:ssa 2 000 miljoonaa tonnia. Jätemäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa, vaikka jätteen määrän vähentäminen on ollut yksi ympäristöpolitiikan kulmakiviä.

Ennaltaehkäisyä ja saastesakkoja

Jätepolitiikan tavoitteena EU:ssa on edistää luonnonvarojen järkevää käyttöä sekä ehkäistä ja torjua jätteistä aiheutuvaa vaaraa terveydelle ja ympäristölle. Jätteen syntymistä pyritään ehkäisemään ennakolta, saastuttaja maksaa tekosistaan, tuotteen valmistajalla ja maahantuojalla on jätteestä tuottajavastuu, ja läheisyysperiaatteen mukaisesti jätteet on käsiteltävä mahdollisimman lähellä niiden syntypaikkaa.

Suomessa jäteasioita on määritetty viimeksi valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa vuoteen 2005. Sen tärkeimpiä tavoitteita ovat jätteiden määrän ja haitallisuuden vähentäminen sekä uudelleenkäyttö ja jätteiden materiaalisisällön kierrätys.

Yhdyskuntajätettä vähennettävä tuntuvasti

Yhdyskuntajätteen osalta jätesuunnitelman tavoite on, että vuonna 2005 syntyisi ainakin 15 prosenttia vähemmän jätettä kuin kasvuennusteiden perusteella voisi olettaa. Yhdyskuntajätteestä pitäisi hyödyntää vähintään 70 prosenttia.

- Tuotesuunnittelussa täytyy lähteä aivan uusista lähtökohdista, niin että tuotetaan hyvin pienestä raaka-aineesta ja energiamäärästä mahdollisimman paljon palveluja, pohtii Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tiedottaja Sinikka Jalo.

Vastuu jätehuollon järjestämisestä on sillä, jonka hallussa jäte on, yrityksellä, yhteisöllä tai henkilöllä. Asumisesta syntyvän jätteen huollosta vastaavat myös kunnat. Kuntien yhteistyö jätehuollon järjestämiseksi on lisääntynyt selvästi, esimerkkeinä alueelliset jätehuoltoyhtiöt, kuten Pirkanmaan Jätehuolto.

Haja-asutusalueiden jätehuolto vaikea järjestää

Asukkaat ovat tyytyväisiä järjestettyyn jätehuoltoon. Valituksia tulee lähinnä kohtuuttomiksi koetuista jätemaksuista. Haja-asutusalueilla jätteitä kerätään lähinnä alueellisiin keräyspisteisiin, joita esim. Pirkanmaalla on satoja. Niihin liittyy kuitenkin tiettyjä ongelmia, kuten se, että keräyspisteisiin jätetään sinne kuulumatonta jätettä, jätettä ei lajitella ja jätteitä tuovat myös ne, jotka eivät jätehuollosta maksa.

Kuntien kannalta haja-asutusalueiden jätehuolto on vaikea järjestää, koska asukaspohja ja jätemäärät ovat pienet, kiinteistöt sijaitsevat hajallaan, jäteyrittäjien reitit menevät päällekkäin, valvonta on hankalaa ja asiakasrekisterien ylläpito on työlästä. Lisäksi vapautuksia järjestetystä jätteenkuljetuksesta anotaan runsaasti.

Kiinteistökohtainen nouto harvinaista

- Haja-asutusalueilla selvästi yleisin jätteenkeräyksen muoto on alueellisen keräyspisteen järjestäminen. Kiinteistökohtainen nouto on harvinaista. Joissakin kunnissa voi jopa valita, viekö jätteet itse keräyspisteeseen vai haetaanko ne kotoa. Ongelmia ovat lähinnä kesäasunnot, joiden jätehuoltopalvelujen tarve vaihtelee. Kuntalaiset ovatkin olleet tyytyväisiä erityisiin keräyslavoihin, joita on järjestetty käyttöön esimerkiksi keväisin, Seija Paajanen Kuntaliitosta kertoo.

Suomessa jätetonnin käsittelymaksu arvonlisäveroineen on keskimäärin 365 markkaa. Omakotitalossa asuva perhe maksaa jätehuollosta keskimäärin 730 markka vuodessa eli kaksi markkaa päivässä. Paineita maksujen korotukselle aiheuttavat kaatopaikkojen tiukentuneet vaatimukset, vanhojen kaatopaikkojen sulkeminen sekä palvelutason parantaminen.

Toimittaja:
KARI PITKÄNEN
TIINA SUVANTO

LISÄTIETOJA:

Ympäristöministeriö
http://www.vyh.fi/ym/ym.html

Pirkanmaan jätehuolto Oy
http://www.pirkanmaan-jatehuolto.fi/

Kuntaliitto
http://www.kuntaliitto.fi/

Kuluttajavirasto, Eko-ostaja
http://www.kuluttajavirasto.fi/ekok/

 

Takaisin Asumisen ABC:hen
  

Etusivu | Viikon muutos | Asumisen ABC | Muutosvinkit | Erilaista asumista
Arkisto | Linkit | Toimitus | Ilmottautuminen