yle.fi


Creative Screenwriter lehden podcastit

Creative Screenwriter lehden podcastit

23. helmikuuta 2010 Kommentit: 5

Viime viikkojen työmatkojen pelastus ovat olleet Creative Screenwriting lehden toimittajan Jeff Goldsmithin podcastit, joissa hän haastattelee käsikirjoittajia James Cameronista Michael Hanekeniin. Haastatteluja on jaossa tuntitolkulla ja aivan ilmaiseksi. Sivuilta löytyy myös mahdollisuus lahjoittaa rahaa tämän kulttuurityön tukemiseksi.

Podcasteista välittyy fiilis, että samanlaisia pulliaisia samankaltaisine ongelmineen käsikirjoittajat ovat rapakon takana kuin täälläkin. Kommentointiin ja tekemiseen liittyvät käytännötkin vaikuttavat aivan yhtä kirjavilta kuin Suomessa. Jotkut projektit ovat loksuneet läpi kivuttomasti, vieläpä riippumatta kirjoittajan kokemustasosta - toiset taas vaikuttavat perinteisiltä kehittelyhelveteiltä.

Avartavinta haastattelujen kuuntelemisessa on ollut kirjoittajien näkökulmien moninaisuus. Miten eri tavalla Jenkkien The Officen kirjoittajat lähestyvätkään juttuaan kuin vaikkapa toimittajataustainen Mark Boal, joka puhuu sotaelokuvastaan The Hurt Locker, tai Alan Ball, joka kertoo adaptoimastaan mustasta draamakomediasta Towelhead. Towelhead meni muuten suomessa suoraan videolevitykseen, mutta on laadukas, hauska ja kauhea elokuva - joskin suorastaan häkellyttävän samankaltainen kuin American Beauty.

Toisten kirjoittajien ajattelutavan kuunteleminen avaa ainakin minulle jatkuvasti uusia näkökulmia omiin ideoihin, mahdollisia polkuja pois omien tarinoiden umpikujista. Jeff Goldsmith ei ole valinnut haastateltavikseen pelkästään suurimpien hittielokuvien kirjoittajia vaan varsin kirjavan joukon erilaisia elokuvantekijöitä. Ehkä juuri siksi nämä haastattelut tuovat lohtua niinä päivinä, kun koko elokuvateollisuus tuntuu geneeriseltä ja eläkeikään ehtineeltä taidemuodolta.  

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

OlliS 23.02.2010, 15:45

Joo, CS:n podcastit on melkeinpä parempia kuin itse lehti, koska niissä päästään syvemmälle ja ne on ilmaisia.

Toinen tsekkaamisen arvoinen on Elvis Mitchellin The Treatment, http://www.kcrw.com/etc/programs/tt

Mirri 24.02.2010, 18:32

Mitä mitä mitä, onko elokuva taidemuotona eläkeiässä? Missä iässä sitten on proosakirjallisuus?

Pekko Pesonen 25.02.2010, 11:57

Minä ajattelen, että joka aikakaudella on omat, uudet taidemuotonsa, joiden pariin sen hetken luovimmat ja innovatiivisimmat nuoret voimat pääsääntöisesti hakeutuvat. Tässä ei ole kyse siitä, että uudet taidemuodot olisivat kehittyneempiä kuin vanhat, vaan päinvastoin siitä, että ne eivät vielä ole sitä. Uusia taidemuotoja on helpompi kehittää, kun on enemmän kehitettävää. On myös enemmän tilaa toimia, kun ei ole vanhojen taidemuotojen dinosauruksia tiellä. Samalla voi näppärästi erottautua kaikista kalkkiksista. Tässä mielessä elokuva on eläkeiässä ja proosakirjallisuus saattohoidossa ;-)

Anonyymi 25.02.2010, 16:53

Mihinköhän sitä nuorena, luovana ja innovatiivisena sitten kannattaisi satsata? Leffalla on kova imu ainakin vielä opiskelupaikkojen suhteen. Toisaalta kalusto halpenee ja keventyy. Ehkä kuluttajien alkaessa itse tehdä juttunsa sieltä löytyy joku tarpeeksi hullu joka pistää vielä vauhtia eläkeläiseen ;-)

Antti Kasanen 03.03.2010, 21:47

Jeff Goldsmithin haastattelut ovat loistavia. Keskustelu on rehellistä ja konkreettista eikä mitään elokuvien puffaushöttöä. Itselläni menee juoksulenkit nykyään rattoisasti kun kuuntele noita podcasteja.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Menestyksellä on hintansa. Sitä tavoitellessasi varmista, että sinulla on varaa siihen.