yle.fi


Joulublogi

Joulublogi

22. joulukuuta 2010 Kommentit: 1

Jaan joulun kunniaksi itse itselleni suomilla valtuuksilla kuvitteellisia lahjoja kotimaiselle elokuva- ja televisiosarjatuotannolle.

Ensimmäisestä paketista paljastuu limpsakone ja sen saavat ns. high concept-elokuvaideoita keksineet tekijät. High concept tarkoittaa mielestäni hurjalle ajatusleikille perustuvaa tarinaa. Tällaisia tarinoita ovat esimerkiksi Jalmari Helanderin Rare Exports, jossa joulupukki on sen verran ikävä kaveri, että se on pitänyt haudata Korvatunturin syvyyksiin, Star Wreck -porukan kuvausvaiheessa parhaillaan oleva Iron Sky, jossa natsit ovat paenneet toisen maailmansodan jälkeen kuun pimeälle puolelle ja ovat nyt palaamassa takaisin, AJ Annilan kehitteillä oleva Human, joka on hieman kuin käänteinen ihmissusielokuva, jossa susi muuttuu ihmiseksi, sekä Timo Turusen ja Ville Jankerin työnimellä Zombieristeily kulkeva juttu, jossa ruotsinlaivojen alkoholikulttuuria käsitellään zombie-elokuvan keinoin. Aivan hillittömiä ja nerokkaita ideoita!

Juuri tällaista revittelyä peräänkuulutin kun penäsin aiemmin seksikkäitä elokuvaideoita. Ja mikä parasta, edellä mainitut ovat alkuperäisideoita eivätkä adaptaatioita. Elokuvan tulevaisuus taidemuotona riippuu juuri elokuvallisista alkuperäisideoista.

En tarkoita, että kaikkien elokuvaideoiden pitäisi olla näin poikamaisen villejä. Suomalaisen elokuvan kansainvälistymisen kannalta tämän tyyppiset ideat ovat kuitenkin avainasemassa. Kun idea on itsessään tarpeeksi kiehtova, sillä on mahdollista ylittää kansalliset rajat. Toisaalta tämän tyyppisille ideoille voi olla jopa eduksi, että ne ovat Suomesta. Suomalainen hulluus antaa niille lisää uskottavuutta.

Toisesta paketista paljastuu kokoon taittuva ohjaajan tuoli. Sen saavat kaikki ne käsikirjoittajat, jotka ovat harjoittaneet uskottavaa näyttelijänohjausta parenteeseissaan. Tai jos nyt ei uskottavaa, niin ainakin pidättäytyneet liioitelluista, kliseisistä ja naiveista reaktio-ohjeista. Hyvä te! Olen ymmärtänyt, että etenkin kiireisellä televisiopuolella käsikirjoittajien rustaamat näyttelijänohjeet saatetaan toteuttaa hyvinkin kirjaimellisesti. Siksi niiden kanssa on syytä olla erittäin tarkkana. Joku voisi tehdä oikeastaan tutkimuksen siitä millainen yhteys käsikirjoittajan parenteeseilla on lopulliseen näyttelijäilmaisuun. Pelkäänpä, että turhan iso.

Kolmas lahja on etelänloma ja sen saavat kaikki ne kirjoittajat, jotka ovat jaksaneet pohtia dialoginsa läpi vielä kerran ja kerran vielä. Tämä lahja kuuluu heille, joiden hahmot eivät sano tilanteissa niitä ilmeisimpiä repliikkejä. Loma kuuluu myös heille, joiden hahmot eivät sano oikeastaan mitään turhaa. Tämä ei tarkoita kaurismäkeläistä vähäpuheisuutta. Turhaksi ei lasketa esim. hahmolle luonteenomaista puhetyyliä, maailman uskottavuuden rakentamista, sanottavan siirtämistä subtekstiin tai todella hauskoja repliikkejä. Turhaa on kaikki se, jonka katsoja voi itse siltä istumalta keksiä ja ymmärtää sanomattakin. Pukki ei jaksa enää kuunnella sellaista. Hyvä dialogi on kuin runo, jossa ei ole mitään turhaa.

Toisin kuin joskus kuvitellaan, tämä loma ei kuulu niille neropateille, jotka keksivät nokkelia repliikkejä. Dialogin kirjoittaminen ei ole nokkeluus- vaan uskottavuuslaji. Se on itsensä pinnistämistä vaistoamaan, mitä kukakin henkilö kussakin tilanteessa voisi oikeasti sanoa tai jättäisi ehdottomasti sanomatta. Pinnistäminen on mielestäni hyvä sana kuvaamaan tätä prosessia koska moneen eri henkilöön yhtäaikaisesti samastuminen on raskasta aivotyötä. Toivon kaikille kirjoittajille voimia tuohon tuskaiseen pinnistämiseen ja iloa niihin hetkiin, kun tuntuu että nyt irtoaa (pahoittelen anaalitason metaforia). Keep it real.

Seuraavasta paketista paljastuu usb-portista virtansa saava mikätahansa. Tämän hupaisan mikätahansan saavat nettitelevisiot YLE Areena, Nelosen Ruutu.fi ja MTV3:n Katsomo. Erityismaininnan saa Areenan iPhone –sovellutus. Nettiulottuvuuden kehittäminen on oikea suunta! Mielestäni tulevaisuudessa ainakin kaikkien lupamaksurahoilla tuotettujen ohjelmien pitäisi olla aina saatavilla netistä – toki sillä edellytyksellä, että tämä näkyy tekijöille ohjelmista maksettavissa korvauksissa. Ehkä YLE Areenaa voisi kehittää vaikkapa siihen suuntaan, että osasta ohjelmista pitäisi maksaa pieni korvaus ja tätä korvausta jaettaisiin sitten tekijöille. Ainakin Kopiosto-korvauksista osan pitäisi perustua kunkin ohjelman saaman nettikatselun määrään. Joo, kyllä olen sitä mieltä, että katsojaluvuista pitää jossain määrin palkita tekijöitä.

Jotta me katsojat pääsisimme lopulta eroon television lähetysajoista ja ehkä lopulta koko televisiokanavista (kun tuottajat voivat itse jaella ohjelmansa netin kautta) on jokaisen mentävä itse ostamaan itselleen lahjaksi piuhat, joilla tietokoneen saa kiinni televisioon ja stereoihin (siis myös äänipiuha!). Nämä piuhat eivät paljoa maksa. Niiden tulee roikkua kätevästi television vieressä, jotta kytkeminen on helppoa.

Usb-porttiin kiinnitettävän minkätahansa saavat myös elokuvien video on demand –jakelijat, mutta heidän pitää työntää lahja pyllyynsä. Ei luulisi olevan näin pirun vaikeaa toteuttaa systeemiä, joka oikeasti toimii. Olen itse kokeillut monta kertaa (ehkä vika on siinä, että minulla on Mac) ainakin cdon.comin ja film2homen palveluja, mutta aina on jokin tökkinyt. Viimeksi katselu jumahti katkerasti kokonaan kesken Profeetan.

VOD-jakelun takkuaminen on kurjaa, sillä olen kyllästynyt olemaan Käpylän R-kioskin videovalikoiman armoilla eikä warettaminenkaan oikein innosta. Mielestäni kaikkien maailman elokuvien pitäisi olla kätevästi streamattavissa kotisohvalta muutaman euron korvausta vastaan. Näin tulee tapahtumaan joka tapauksessa ennen pitkään - siis miksi ei jo nyt. Pahoitteluni kaikille elokuvien keräilijöille.

Viimeisestä paketista paljastuu kirpputorilta ostettu huovasta tehty keinovihta elikkäs tekosaunavasta. Sillä voivat lätkytellä itseään ne henkilöt YLE:llä, jotka päättivät, että YLE ei tilaa pariin vuoteen draamaa talon ulkopuolelta. Ymmärrän pyrkimyksen ottaa talon omat resurssit paremmin käyttöön. Mutta anteeksi vain, oma havaintoni vuosien varrelta on, että indiefirmat kykenevät tuottamaan selkeästi parempaa laatua kuin YLE itse. En nyt ala tekemään mitään listaa, mutta minun mielestäni YLE:n parhaat ohjelmat ovat miltei kautta linjan talon ulkopuolella tehtyjä tai yhteistuotantoja.

Päätös on kurja myös työvoimapoliittisesta näkökulmasta. On tietysti kiva, että YLE:n sisällä kuukausipalkkaa nauttiva talentti pääsee näyttämään kyntensä vielä kerran ennen eläkeikää. Samaan aikaan tuhotaan kuitenkin työmahdollisuudet lahjakkailta freelancereilta. Päätös on kurja etenkin pienemmille televisiotuotantoyhtiöille. Saapa nähdä moniko putoaa pelistä sen seurauksena kokonaan.

Jatkossa toivoisin YLE:ltä päätöksissään joustavaa iskukykyä mieluummin kuin jäykkää suunnitelmataloutta. YLE:n pitäisi kyetä tarttumaan ripeästi hyviin ideoihin, jos heille sellaisia tarjotaan. Menestyksiä pitää kyetä jatkamaan. Toimimattomat jutut pitää osata lopettaa ajoissa. Maailma on muuttunut Kotikadun alkuajoista. Uutta sukupolvea ei saa enää ehdollistumaan mihin tahansa televisiosta tulevaan huttuun vaikka sitä toistaisi kuinka pitkään. Uusi sukupolvi panee television kiinni ja siirtyy nettiin tai pelikonsolille.

Viimeisestä paketista paljastuu hieno norjalainen villapaita, jonka saavat suomalaiset dokumentaristit ja dokusouppien tekijät, jotka näin epäpyhästi, mutta tarkoituksella niputan samaan jengiin. Esimerkiksi Miesten vuoro, Reindeerspotting, Tuuri ja Miljonääriäidit olivat tulvillaan sellaisia hahmoja ja tilanteita, että enpä olisi itse kyennyt keksimään tai edes uskonut, jos joku muu olisi ne keksinyt. Totuus pesee ainakin keskinkertaisen fiktion.

Tämä oli laskujeni mukaan jo 19. kirjoitukseni Kohtaus-sivustolle. Menin lupaamaan, että kirjoitan tänne ensi vuonnakin muutaman viikon välein. Toivottavasti näistä on edelleen iloa kirjoittajille ja kaikille muillekin sisällöstä kiinnostuneille. Itsestäni on ainakin ollut antoisaa pohtia kirjoittamista välillä myös teoreettisella tasolla - ja tietysti päteä muille ajatuksillani.

Kiitän kaikkia, jotka ovat kommenteillaan osallistuneet tähän sisältökeskusteluun. Jos kommentoinnin vaatimat yhteenlaskutehtävät tuntuvat turhan haastavilta, on blogien alalaitaan ilmestynyt näköjään myös tykkäys-nappi. Sitä voi sitten syvällisemmän sanottavan puutteessa painella.

Lämpimät jouluterveiset kaikille Kohtaus–sivustolle bloganneille ja muillekin suomalaisille elokuvablogaajille. Hienoa, että olette olemassa.

Lisää näihin:
19
tykkää tästä

Kommentit

TommiT 23.12.2010, 16:23

Kuten Woody Allen taisi joskus sanoa "Hienoa huomata, että joku on pidemmällä kuin itse on". Samanlainen tunne tuli kun luin tämänkertaista blogipäivitystä. Hienoja pieniä oivalluksia ja täyttä asiaa. Oon huomannut että ainakin itsellä oppiminen on nimenomaan sellasia pieniä oivalluksia, joista sitten koostuu ajan myötä pieniä joustavia sääntöjä joita voi soveltaa lähes työssä kuin työssä.

Ja tämä blogi oli täynnä oivalluksia.

Add comment

Muistathan, että olet vastuussa siitä, mitä kirjoitat. IP-osoitteesi tallennetaan.

3 plus 16 =
Ratkaise yllä oleva laskutehtävä ja kirjoita vastauksesi (esim. kysymykseen 1+1 kirjoita 2).
Laskutehtävän tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Kauppalista ei itsessään ole kirjallisuutta, vaikka sellaisessa saattaa piillä suuren tragedian ainekset.