yle.fi


Konseptoinnin harha

Konseptoinnin harha

9. helmikuuta 2010 Kommentit: 7

Suomalainen elokuva oli hukannut katsojansa 80-luvulla. Asiaa lähdettiin korjaamaan muuttamalla elokuvatukea jälkitukipainotteiseksi. Tuottajaa alettiin palkita elokuvan saamista katsojista. Elokuvien tekeminen muuttui ohjaaja eli auteur-vetoisesta mallista tuottajavetoiseksi. Tämä oli sikäli kotimaisen elokuvan pelastus, että katsojat palasivat teattereihin.

Samalla hukattiin jotain auteur-elokuvien henkilökohtaisesta näkemyksellisyydestä. Mutta miksi auteur-elokuvat eivät sitten laajemmin koskettaneet eivätkä kiinnostaneet yleisöä? Ehkä ongelma oli siinä, että auteur paikannettiin hieman väärin. Jos tavoitellaan suurta yleisöä, on elokuvan keskeisin auteur hän, joka keksii tarinan. Suurta yleisöä elokuvassa kiinnostaa enemmän tarina kuin vaikkapa kuvataiteen historian kanssa hienosti flirttaileva visuaalisuus. Tarinan sijasta monen ohjaaja-auteurin focus oli enemmän kuvakerronnassa, näyttelijäilmaisun uudistamisessa, muodossa tai tunnelmassa.

Tämä oikeastaan vain sivuhuomiona siihen, että minä kaipaan auteur-elokuvien henkilökohtaista näkemyksellisyyttä. Uskon, että elokuvan onnistuminen vaatii käsikirjoittajaltaan henkilökohtaista suhdetta tarinaan. Tuo suhde voi tarkoittaa, että kirjoittaja tuntee kuvaamansa maailman hyvin henkilökohtaisesti ja kykenee siksi ammentamaan siitä herkullisesti. Tätäkin tärkeämpää on se, että suhde tarinaan on henkilökohtainen tunteen ja teeman tasolla. Kirjoittajan on hyvä tunnistaa päähenkilössä omaa tai läheisensä problematiikkaa. Uskon, että vain tätä kautta voi kirjoittaa isoa yleisöä emotionaalisesti puhuttelevaa sisältöä.

Etenkin televisiopuolelta kuulee nykyään hämmentävän tarkkoja tilauksia siitä millaisen sarjan tilaaja haluaisi – siis ihan kuvattavaa maailmaa, tyyliä ja kaikkea myöten. Milloin halutaan uusioperheestä kertovaa 12-osaista komediasarjaa koko perheelle, milloin rikkaista suomenvenäläisistä kertovaa nuorisodraamaa. Näihin, varmastikin markkinoinnin ja kohderyhmäsuunnittelun näkökulmasta nerokkaisiin raameihin, pitäisi käsikirjoittajien sitten keksiä sisältöä - tai oikeammin täytettä.

Kutsun tätä konseptoinnin harhaksi. Ohjelmatilaus näyttää äkkiseltään hyvinkin järkevältä, se saattaa näyttää kiinnostavalta vielä ohjelmalehtisessäkin, mutta lopputulos ei olekaan kiinnostava. On tietysti täysin mahdollista, että kirjoittaja keksii annettuihin puitteisiin varsin vaikuttaviakin tarinoita, mutta pidän sitä epätodennäköisenä verrattuna siihen, että kirjoittaja voisi lähteä liikkeelle omakohtaisista kokemuksista tai ainakin itselleen merkityksellisistä tunteista ja teemoista.

Tämä samainen konseptoinnin harha jyllää monessa muussakin mediassa kuin televisiopuolella. Esimerkiksi nykyiset aikakauslehdet ovat lähes naurettavan konseptoituja. Tärkeintä on monistaa lehden konseptiksi kutsutta muottia numerosta toiseen. Yksittäisten artikkelien todellinen kiinnostavuus on sivuseikka.    

Toivon siis ihan puhtaasti katsojatyytyväisyyden ja katsojamäärien takia, että tilaajat, tuottajat ja rahoittajat eivät hukkaisi tekijälähtöisiä tarinoita, vaikka ne eivät äkkiseltään aivan saumattomasti hienoihin konsepteihin sopisikaan. Helmien tilaaminen on epävarmaa. Ne täytyy löytää.
 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Pekko Pesonen 09.02.2010, 20:34

Eräs kollega kommentoi tätä, että on olemassa myös henkilökohtaisuuden harha. Se on totta. On paljon elokuvia, joissa omakohtaisuus ei aukea muita puhuttelevaksi tarinaksi. Omakohtaisuus ei sinällään riitä mihinkään, jos tarina ei ole itsessään vetovoimainen.

En myöskään ylenkatso tilaustöitä. Olen itsekin kirjoittanut kaikenlaista ja kunnioitan suuresti ihmisiä, jotka kykenevät tuottamaan laatua ja olemaan luovia ahtaissa raameissa ja tiukalla aikataululla. Pointtini oli enemmänkin herätellä tilaajapuolta myös kirjoittajien omille ideoille.

Miller 10.02.2010, 09:37

"Olen itsekin kirjoittanut kaikenlaista ja kunnioitan suuresti ihmisiä, jotka kykenevät tuottamaan laatua ja olemaan luovia ahtaissa raameissa ja tiukalla aikataululla.

Pointtini oli enemmänkin herätellä tilaajapuolta myös kirjoittajien omille ideoille."

Jungner just sanoi ääneen sen mitä tuleman pitää : että indietuotannot lisääntyvät ja tehdään ite - vaikkapa Areenaan .

Silloin tilaajapuoli valitsee kotisohvalla klikkailemalla tuotannon ja jää
dvd - vaihe ja gatekeepertuomaristo veks välistä ?

Mutta nyrkkipajatuotanto on vaativaa ja kaikki omaperäinen herättää
vastustusta ja saattaa loukata monia -

Tänä päivänä tärkeintä on olla uskottava niiden silmissä , jotka
maksavat tilatun "sisällön"- yleensä valtion budjetoimilla rahoilla .

Kovasti muuten tykkäsin Mitä meistä tuli - jutusta . Kaikilla tasoilla ; )

-

Mike Pohjola 10.02.2010, 10:27

Käsikirjoittajan henkilökohtainen suhde tarinaan on ehdottoman tärkeä, mutta loppupelissä sen käsikirjoittajan tarinan kertoo yleisölle kuitenkin ohjaaja, joka ei välttämättä tunne kirjoittajaa tai tämän dilemmoja kovin hyvin.

Miten varmistetaan, että myös ohjaajalla on henkilökohtainen side ja suhde tarinaan, josta kerrotaan?

Pekko Pesonen 10.02.2010, 11:10

Harva ohjaaja lähtee ohjaamaan elokuvaa, joka ei puhuttele häntä. Siinä menee liikaa elämää hukkaan.

Mun kokemuksen mukaan on hyvä saada ohjaaja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukaan käsisprosessiin. Näin käsis muotoutuu henkilökohtaisemmaksi ohjaajalle ja varmistetaan, että ollaan tekemässä samaa elokuvaa.

Mulla on myös tapana käydä käsisprosessin loppuvaiheessa käsis kohtaus kohtaukselta läpi ohjaajan kanssa, että mikä ohjaajan mielestä on kunkin kohtauksen funktio. Tämä vie aikaa, mutta on osoittautunut erittäin hyödylliseksi.

Kaisa Pylkkänen 10.02.2010, 11:24

Kiitos Pekko pettämättömästä kynästäsi!

Itsestäni on usein tuntunut, että minulle hyvin merkitykselliset - henkilökohtaiset tai ei - osiot tekstistä on kuvausvaiheessa jollain tapaa dempattu tai kokonaan sivuutettu epäolennaisina, ehkä juuri Miken mainitsemasta syystä.

Ehkä auttaisi paljon, jos ohjaaja ja kirjoittaja puhuisivat enemmän, kävisivät dialogia käsikirjoituksesta, sen sijaan että kirjoittaja jäisi toivomaan että ohjaajalle aukeaa lukiessa kaikki tasot.

Usein tv:n puolella tuotantoaikataulut eivät tällaista luksusta salli, minkä vuoksi mediaa kutsutaankin kirjoittajavetoiseksi. Ohjaajan on luotettava käsikirjoitukseen. Ei ole aikaa, mahdollisuuksia eikä mitään järkeä improilla - joku muu kun hallitsee kokonaisuutta josta ohjaajalla ei ole tietoakaan.

Kuten juttunsa editoinnista suivaantunut toimittajakaveri tiivisti - jos ei hiffaa, saa kysyä! Jalostuminen tapahtuu parhaiten yhteistyöllä, toinen toistaan haastaen. Siis kun jokin tekstissä ei aukene, puhelin käteen vaan. Tuskin sinne mitään randomjorinaa vailla pointtia on jäänyt roikkumaan. Ja jos editoinnissa on tällainen huolimattomuus tapahtunut, hyvä kun kysyi, niin sen voi ottaa pois.

Alakerran pp 10.02.2010, 14:08

Itse toivoisin kanavilta riskinottoa mitä elokuviin ja lyhyisiin sarjoihin tulee, enemmän tekijälähtöisiä, toisistaan tyylillisesti ja aiheeltaan poikkeavia tarinoita. Minusta on kuitenkin hyvä erottaa toisistaan lyhyet ja pitkät sarjat. Ymmärrän kyllä, että kanavat eivät ole niin halukkaita kokeilemaan pitkien sarjojen kohdalla. Jos katsojat eivät miellykään sarjaan, heidät menetetään pitkäksi aikaa. Tilanne on aivan eri kuin 3-4 osaisten kohdalla. Ei minusta ole ole väärin tarjota katsojille sitä mitä he haluavat katsoa, jos se tehdään mahdollisimman hyvin. Jos meillä olisi vain 1-3 kanavaa, halu kokeilla olisi ymmärrettävästi paljon suurempi, suurta riskiä menettää katsojat ei olisi. Kanavat kuitenkin tuntevat hyvin katsojakuntansa, tietävät millaisia ohjelmia he haluavat katsoa ja mikä saa heidät kaikkomaan. Se että eri kanavat ja ohjelmapaikat ovat profiloituneet eri tavalla, on mielestäni hyvä asia juuri tekijöitä ajatellen.
Lisäksi pitkät sarjat ovat harvoin yhtä henkilökohtaisia ja tekijänsä näköisiä kuin lyhyet sarjat ja leffat. Siksi en näe kauhean suurta eroa siinä, kuka alkuperäisidean niihin keksii. Niitä kun harvemmin pystyy kirjoittamaan yhtä henkilökohtaisiksi, kestonsa vuoksi ne laajenevat käsittelemään montaa eri aihetta, usein niissä on monta eri ohjaajaakin.
Kyse onkin mielestäni siitä, että löytyykö tilattuun sarjaan oikeat kirjoittajat. Jos kirjoittaja innostuu kanavan (tai tuotantoyhtiön) ehdottamasta ideasta ja löytää siihen henkilökohtaisen kytköksen, niin mikä ettei?

Jyrki Väisänen 10.02.2010, 14:40

Ohjaajan täytyy tietenkin tuntea tarina, samoin pitäisi tuottajankin. Ajatus koko käsikirjoituksen pohjimmaisesta ymmärtämisestä on hankala; ohjaajakin on lukija, ja jokainen kiinnostuu asioista eri syistä.

Pohjimmiltaan kysymys on mielestäni käsikirjoituksen kunnioittamisesta, ei kirjoittajan henkilökohtaisten tunteiden (joita tämä on tietenkin tekstinsä täyteen latonut). Käsikirjoituksen tarkoitushan on kertoa mitä katsoja näkee ja kuulee. Kirjoittajan on täytynyt jo koodata tavoittelemansa viesti/tunne/ajatus/symboliikka/"teema" tekstiin eli "siihen mitä nähdään".

Ohjaaja (ja tuottaja) voi valita haluaako etsiä käsikirjoituksesta vain jo ajattelemiaan ajatuksia, vai yrittää löytää itsensä tekstistä. Kuten Pekko sanoi, ohjaajan tuskin kannattaa itselleen täysin vierasta tekstiä lähteä ohjaamaan. Mutta olennaista kai on, ettei jumituta tarkastelemaan käsikirjoitusta ("mahdollista elokuvaa") vain yhden ihmisen näkökulmasta, oli kyseessä sitten tuottaja, ohjaaja tai kirjoittaja.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Sanotaan että ennen Whistleriä Lontoossa ei ollut sumua.