yle.fi


Tuottaja Elli Toivoniemi: Hullujen ja optimistien hommaa

Tuottaja Elli Toivoniemi: Hullujen ja optimistien hommaa

18. maaliskuuta 2011 Kommentit: 0

Tammikuussa 2010 myin kalaa Hakaniemen hallissa. Vuosi 2009 oli kiitänyt ohi Turun Taideakatemiasta valmistumisen, kahdessa pitkässä ja lukuisessa mainoselokuvassa työskennellen. Takana oli myös juuri ensi-iltansa saanut lasten lyhytelokuva Gorilla, joka oli ensimmäinen ammattituotanto jossa toimin tuottajana. Kaikesta hyvästä pöhinästä, ja kivasti alkaneesta tuottajan urasta huolimatta havahduin vuoden 2010 alussa siihen, että yhä silti työskentelin elääkseni kalojen, en elokuvien parissa.

Sitten tuli puhelu joka muutti kaiken. Zaida Bergroth soitti ja kertoi päättäneensä, että tekee seuraavan elokuvansa ensi kesänä, vaikka ilman rahoitusta. Oli jo pitkällä oleva käsis ja pääosan sitoutunut Elina Knihtilä. Kuvata pitäisi heinäkuussa.

Elokuva-alalla oli jo tuossa vaiheessa pitkään jatkunut rahoituskriisi YLEn tilanteen vuoksi ja alan yleiset tunnelmat olivat epävarmoja ja usein turhankin synkkiä. Tavallisesti pitkän elokuvan esituotanto- ja rahoitusprosessi vie vuosia. Tästäkin syystä Zaidan puhelu ja asenne tekemiseen oli juuri sitä mitä tarvitsin. Eri olosuhteissa tai kokeneempana olisin varmaan miettinyt edes viikon, laskenut, pohtinut sekä arvioinut onko tämä todella mahdollista. Olimme Zaidan kanssa tuttuja, mutta emme olleet aiemmin työskennelleet yhdessä. Olin kuitenkin seurannut Zaidan uraa vaikuttuneena aina Lasileuasta lähtien. Niinpä en miettinyt vastaustani hetkeäkään, vaan tiesin, että nyt mennään ja tehdään!

Käsikirjoituksen luettuani varmistuin, että käsiini oli pudonnut kuin taivaasta juuri se elokuva, jonka halusin tuottaa. Kun sain vielä tuekseni Bufon kokeneemmat tuottajat Mark Lwoffin ja Misha Jaarin, tiesin että onnistumme. Tuosta puhelusta alkoi onnistumisten ja haasteiden vuoristorata, jonka vaiheista on saatu tästä blogisarjasta lukea. Nollabudjetilla ei onneksi tarvinnut elokuvaa tehdä, vaan sekä Suomen elokuvasäätiö että YLE lähtivät ennakkoluulottomasti rahoittamaan elokuvaamme nopealla aikataululla.

Elokuva on muutoksen kourissa. Digitalisoituminen ja netti yhdessä muuttavat koko elokuva-alan ravintoketjun. Eurooppalaiselle pientuottajalle riittää muuttuvassa maailmassa uhkakuvia, mutta avautuu myös mahdollisuuksia. Uusi halvempi tekniikka, nettilevityksen kehittyminen, pienimuotoisen teatterilevityksen muodostuminen ja elokuvakerhotoiminnan uusi nousu auttavat kaikki tulevaisuudessa pieniä tuottajia tarjoamaan elokuviaan juuri niille tarkoitetuille yleisöille. Ja tekemään toivottavasti muutaman euron siinä prosessissa vielä kulujen päälle.

Kaikki on kuitenkin vielä alussa, eikä kellekään taida olla ihan selvää mistä rahat itse tekemiseen tulevaisuudessa otetaan. Emme me Bufossakaan jaksa aina olla optimistisia ja positiivisia, mutta Hyvä poika on osoittanut, että intohimolla, joustavuudella, naiivilla idealismilla ja hulluudella pääsee jo pitkälle.

Tuottajat Mark Lwoff, Elli Toivoniemi ja Misha Jaari. Kuva: Olli Karttunen

Hyvä poika, kesto 87 minuuttia. Ohjaus Zaida Bergroth, käsikirjoitus Jan Forsström ja Zaida Bergroth. Keskeiset näyttelijät: Elina Knihtilä, Samuli Niittymäki, Eero Aho, Anna Paavilainen, Eetu Julin. Muissa rooleissa mm. Sanna-Kaisa Palo, Pekka Valkeejärvi, Kaisa Mattila ja Antti Raivio.

Lisää näihin:
11
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Hyvä poika

    Yle on yhteistuottajana elokuvassa Hyvä poika, joka saa ensi-iltansa perjantaina 25.3.2011. Pieni joukko elokuvan tekijöitä kertoo tässä blogissa oman ammattinsa näkökulmasta, miten elokuva syntyy.

Uusimmat kommentit

Pertti

Klassikoiden yhteinen piirre on se, että ne ovat aina ajankohtaisia.