yle.fi


Fiktion tulevaisuus

Fiktion tulevaisuus

24. syyskuuta 2010 Kommentit: 5

Pari viikkoa sitten ohjaamani ranskalainen elokuva La Vénitienne kilpaili Ranskan tv-fiktiofestareilla La Rochellessa . Festari keskittyy pelkästään fiktioon ja on Ranskan merkittävin tapahtuma tällä saralla. Dokumentit, keskusteluohjelmat, viihde ja reality on rajattu pois ja keskityttään vain ja ainoastaan fiktioon. Se oli mahtavaa.

Kilpailusarjoissa esitettiin tulevan vuoden tv-leffoja, sarjoja ja komediaa ja myös Euroopan parhaimmistoa. Mukana oli suomalainenkin työ, Heikki Kujanpään ohjaama Ylelle Making Moviesin tuottama minisarja Lopun alku. Mielenkiintoisinta tapahtumassa oli se, että se todella kokosi yhteen Ranskan tv-fiktion tekijät, rahoittajat ja kanavat. Kun ranskalaiset lähtevät Cannesin elokuvajuhlille, niin tulee kysyä: tu descends à Cannes? Eli laskeudutko Cannesiin? La Rochelleen myös laskeudutaan vaikka siellä ei tehdä bisnestä eikä se tietenkään ole yhtä iso ja kansainvälinen fiktiotapahtuma kuin Cannes.

Festivaalit ovat siis myös kohtauspaikkoja. Virallisten kilpailusarjojen viereen oli rakennettu paljon oheistapahtumia, jotka itse asiassa olivat tällä kertaa paljon mielenkiintoisempia kuin itse fiktion katsominen. Keskusteluja, debatteja, työpajoja, esitelmiä joissa kaikissa pureuduttiin myös Ranskassa ajankohtaiseen ongelmaan: fiktion tulevaisuuteen ja tarpeellisuuteen televisiossa. Se on kallis ohjelmamuoto johon kyllä satsataan, mutta kuinka kauan? Tuotantobudjetit ovat keskimäärin laskeneet yli 20%, kunnianhimoisia ja vaikeita aiheita on yhä vaikeampi saada tuotettua, eivätkä kanavat osta yhtä paljon fiktiota kuin joitakin vuosia sitten.

Festari oli kutsunut koolle noin 40 eri alan ammattilaista kentältä (lavastajia, kuvaajia, tuotantopäälliköitä ja leikkaajia) pohtimaan yhteisiä ratkaisuja tiukentuneisiin olosuhteisiin. Vaikka keskustelun lopputulos keskittyi perusasioihin, niin silti ongelmista keskusteltiin yhdessä. Festarin ”Grand débat” eli suuri väittely kokosi taas kanavajohtajia (Ranskan yleisradiosta ja kaupallisilta kanavilta), mediatutkijoita, elokuva- ja tv-toimittajia, dvd-levittäjän, multimediatuottajan ja käsikirjoittajia sisältökeskusteluun yleisön edessä siitä mitä fiktio on vuonna 2020.

Debattia festarilla käytiin myös tekijänoikeuksista ja arkistojen digitalisoimisesta. Uusia kykyjä esiteltiin, sekä tekijänoikeusjärjestö SACD järjesti käsikirjoittajille pitchaussessioita. Keskustelua fiktiosta käytiin siis joka suuntaan.

Sisältökeskustelua ei koskaan ole liikaa. Kyllä sitä meilläkin käydään eri tahoilla, mutta pikemminkin silloin tällöin kuin mitenkään säännöllisesti. Foorumia missä yleisö ja tekijät kohtaisivat ei juurikaan ole. Ehkä sellaiseen ei ole meillä niin kysyntääkään?

Ylen dokumenttiprojekti järjesti mielenkiintoisen keskustelutilaisuuden tanskalaisdokumentin Armadillo pohjalta suomalaisten läsnäolosta Afganistanissa. Dokumenttiohjaaja Erkko Lyytisen ajatuksia elokuvasta ja tilaisuudesta: http://blogit.yle.fi/dokblog/armadillo-ilta. Ilmeisen onnistunut tapahtuma mihin saatiin myös poliitikkoja paikalle. Aihe on tietenkin tärkeä ja poliittinen, eikä kotimaisessa fiktiossa käsitellä juurikaan näin poleemista sisältöä joka saisi aikaan suurta liikehdintää tai ehkä edes vahvoja mielipiteitä. Tai laajaa mielenkiintoa. Vai onko näin?

Fiktion puolella keskustelu tuntuu meillä välillä erittäinkin hajanaiselta eikä sisällöstä pystytä juuri keskustelemaan ilman, että kyse olisi aina rahasta ja sen puutteesta. Mutta varsinkin juuri nyt sitä televisiofiktion sisältökeskustelua pitäisi käydä, kun Ylen rahoitus on epäselvää ja kotimaisen fiktion tulevaisuus on vaakalaudalla. Kotimainen fiktio kaipaa vahvoja puolustajiaan, mutta pitää siitä toki kriittinenkin olla.

Kysymys ei täälläkään ole fiktion totaalisesta kuolemisesta koska kyllä Suomessa fiktiota tulevaisuudessakin tuotetaan, ei se varmasti mihinkään kokonaan katoa. Mutta minkälaista se on tai tulisi olla, mikä on Ylen voima ja rooli, miten tekijät kokevat tiukentuneet realiteetit ja mitä yhteisiä ratkaisuja voisi löytyä? Vaikka katsojaa ei varmasti paljoa kiinnosta tuotanto-olosuhteiden pohtiminen eikä hän voi niihin mitenkään vaikuttaa, niin kyllä tekijöitä taas kiinnostaa katsojan mielipiteet, toiveet ja näkemys nykyfiktiosta ja sen laadusta ja muodoista. Esimerkiksi tarvitaanko televisioelokuvia tai minisarjoja vai riittävätkö kustannustehokkaammat pitkät sarjat tulevaisuudessa katsojille?

Draaman laatuvaatimukset ovat varmasti kaikilla korkealla. Jätän tämän blogin toistaiseksi näihin fiktion tulevaisuuden haasteisiin. Jatkakaamme silti pohdiskelua ja keskustelua suomalaisen draaman ytimestä ja merkityksestä. Koska se on meille kaikille niin tärkeää.

Thierry Frémont palkittiin La Rochellessa parhaana miesnäyttelijänä elokuvista la femme qui pleure au chapeau rouge ja La Vénitienne.

Lisää näihin:
0
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

Anonyymi 24.09.2010, 20:26

Aika lailla saisi suomalaisen fiktion taso parantua, että jaksaisin palata sen pariin. Alas on menty lehmän hännän lailla, valitettavasti. Perin ikävää.

Anonyymi2 24.09.2010, 20:56

Ylläolevan kommentin paradoksia hämmästelen: Miten kirjoittaja voi tietää tason parantuneen jos ei katso kotimaista fiktiota?

Mirri 24.09.2010, 21:44

Samaa paradoksia ihmettelen. Ilmeisesti "ennen" oli paremmin. Mistä ollaan menty alas, mikä on saanut noin pettymään? Helppo elämä on juuri myyty Yhdysvaltoihin, näin huonoa Suomessa tehdään?

Anonyymi 26.09.2010, 13:42

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Uutuussarja+Vastaparit+n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4+nopeasti+kyh%C3%A4tylt%C3%A4+ja+halvalta/1135260422330

Saara 27.09.2010, 08:53

Niin, kannattaa muistaa että arvio/kritiikki on aina vain yhden ihmisen subjektiivinen näkemys ei koko totuus. Sitä saattaa jopa itse tykätä ohjelmasta vaikka arvostelija ei.
Ja tavallaan tässä "kyhätyn oloisesta", nopeasti tehdystä ja pintapuolisesta aiheen kuvauksessahan on aina ikävästi kyse myös rahasta. Tekijänä tiedän kuinka tiukalla kaikki on. Eikö juuri siksi olisi hyvä turvata laadukas fiktio?
Ja totta on sekin että jotenkin hyvät uutiset ja ansiot tuntuvat unohtuvan aina nopeammin kuin huonot. Helppo Elämä myytiin tosiaan Yhysvaltoihin, onko sellaista ennen suomelaisessa draamassa tapahtunut? Ja mm. Auli Mantilan Hopeanuolet voitti Prix Euorpan, euroopan parhaan fiktion (okei, jo joitakin vuosia sitten). Hyvääkin siis löytyy.

test

  • Ohjaajan setissä

    Saara Saarela on valmistunut elokuvaopinnoista Pariisista (1996) sekä Taideteollisesta Korkeakoulusta ohjaajaksi (2008). Ollut ammatissa nyt noin kymmenen vuotta ja ohjannut mm. elokuvat ”Hengittämättä ja Nauramatta” ja viime vuonna ensi-iltansa saaneen ”Väärät Juuret”. Hän on ohjannut myös useita televisiosarjoja, mm. ”Juurikasvua” sekä palkittuja lyhytelokuvia. Ja juuri saanut valmiiksi ensimmäisen ranskalaisen elokuvansa.

Uusimmat kommentit

Pertti

Kirjoittaessa tulee harvoin valmista kerralla ja käsikirjoittaessa ei koskaan.