yle.fi


Uusi päivä ja uusi draamasukupolvi

Uusi päivä ja uusi draamasukupolvi

12. marraskuuta 2010 Kirjoittaja: Arttu Nurmi Kommentit: 0

Kahden vuoden intensiivinen ja konkreettinen ylöspanovaihe on nyt takana ja Ylen Uusi päivä-draamasarja on lokakuun alusta ollut seurattavissa niin televisiossa, verkossa kuin radiossakin. Jaloille on saatu mittava tuotanto joka yhdistää Ylen sisällä saman sateenvarjon alle ne voimat joita tarvitaan siihen, että tilauksen mukainen transmediainen draamatuote toimii ja tavoittaa sille asetetut kohderyhmät.

Uusi päivä-draamasarjan kohderyhmäksi on määritelty koko perhe aina yhden hengen talouksista isompiin yhteisöihin. Tarkoitus on puhutella isoa yleisöä ja olla merkityksellinen isolle osalle suomalaisista.

Kohderyhmän ollessa mittava ja sen pitäessä sisällään erilaisia arvoja ja näkemyksiä, ei ole mahdollista luoda pitävää rakkaus-suhdetta jokaisen osaryhmän kanssa samaan aikaan. Kuten normaalissa markkinointityössä on uuden ohjelman lanseerauksessa aina määriteltävä polku miten tuote saadaan esille ja miten se onnistuu saavuttamaan sille asetetut markkinat eli tässä tapauksessa katsojaryhmät. Pitkäkestoisen draamasarjan ollessa kyseessä syntyvän suhteen täytyy lisäksi olla aito ja sellainen, että se todella sitoo osapuolet toisiinsa. Tähtäimessä on pitkä liitto kesärakkauden sijaan.

Karkeasti Uuden päivän kohdalla ydinryhmiä isossa tavoiteyleisössä on kolme: varhaisnuoret, lapsiperheet ja aikuisyleisö. Ei ole suurta viisautta tiedostaa, että kriittisin ryhmä ovat varhaisnuoret. Heidän tulee tuntea sarja omakseen heti. Muuten tietä heidän sydämeensä ei ole. Toiseksi kriittisin ryhmä ovat lapsiperheet. Alkumetreillä tulee heidän varmistua siitä, että kyse on tosiaan lapsille soveltuvasta ohjelmasta eikä ole pelkoa sen muuttumisesta muuksi. Kolmantena ja viimeisenä tulee aikuisyleisö joka haluaa katsoa pidempään ja muodostaa mielipiteensä vasta sen jälkeen. He uskovat myös eniten siihen, että sarja jossain vaiheessa rupeaa kiinnostamaan. Heidän kanssaan dialogi voi jatkua pidempään ja aikaa annetaan puolin ja toisin.

 kuva: Tommi Taipale/YLE Kuvapalvelu

Suunniteltaessa Uuden päivän vesillelaskua oli tiedossa se, että kosketus nuoriin on saatava aivan aluksi. Heidän saaminen mukaan jälkeenpäin on mahdotonta. Lisäksi ohjelmapaikka ja Ylen ohjelmisto brändeineen ei heitä puhuttele. Ratkaisuna oli kohdentaa ulkopuolinen markkinointi ja tarinan juonen alkumetrit aidosti tälle kohderyhmälle. Aikaan saada sellainen suhde heihin, että he kokevat sarjan omakseen. Lapsiperheille pyrittiin varmistamaan se, että kyseessä on oikeasti vaihtoehto mikä on turvallinen ja sopii ihan oikeasti koko perheelle. Markkinoilla ei sellaista useamman kertaa viikossa tulevaa aikuisten sarjaa ole pitkään aikaan ollut. Aikuisyleisölle startti pyrittiin rakentamaan ensisijaisesti esitteleväksi ja antaa kattava kokonaiskuva uudesta maailmasta.

Nyt kun ensimmäinen kuukausi on takana ja on mahdollisuus tarkastella katsojatietoja voidaan ilolla todeta, että alku on purrut varhaisnuoriin ja lapsiperheisiin. Markkinaosuudet ovat varhaisnuorissa 18-20% ja alle kymmenen vuotiaissa enimmillään yksittäisen jakson kohdalla lähes 30%. Se kertoo siitä, että suunnitelma on toiminut ja tekijöillä on rohkeutta jatkaa valitulla strategialla. Erittäin mielenkiintoista on nähdä miten asiat kehittyvät ja löytyykö pidemmällä aikavälillä iso aikuisyleisö myös ruudun ääreen niin kuin toivoa sopii ja on syytä olettaa. Enemmän kuin pelkää määrää, on ison strategisen hankkeen alkuvaiheessa tarkasteltava erityisen huolella pohjaa , jonka päälle koko toiminta muodostuu. Perustusta ei voi jälkikäteen muuttaa.

Uuden sukupolven löytäminen ja sitouttaminen julkisen palvelun ohjelmien pariin on tärkeää työtä. Sen ääntä ei alkuvaiheessa pidä aliarvioida. Pitemmällä aikavälillä se on myös YLEn ja Uuden päivän menestymisen salaisuus.

Uutta päivää voidaan pitää lopullisesti onnistuneena kun kymmenen vuoden päästä työelämään siirtyy sukupolvi joka on kasvanut aikuiseksi sarjan myötä ja haluavat pitää siitä kiinni kynsin hampain. Se on ollut ja on osa heitä ja heidän elämäänsä. Kyse on asiasta, jonka vuoksi he ovat valmiita marssimaan ja laittamaan nimen adressiin. Voiko julkinen palvelu muuta toivoa?

kuva: Tommi Taipale/YLE Kuvapalvelu

Kuka?

Arttu Nurmi

vastaava tuottaja, Uusi päivä
Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

Add comment

Muistathan, että olet vastuussa siitä, mitä kirjoitat. IP-osoitteesi tallennetaan.

6 plus 5 =
Ratkaise yllä oleva laskutehtävä ja kirjoita vastauksesi (esim. kysymykseen 1+1 kirjoita 2).
Laskutehtävän tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

test

  • Tuottajan lokikirja

    Vastaava tuottaja Arttu Nurmi luotsaa YLEn päivittäisdraamasarjahanketta. Lokissaan Arttu raottaa avaa ovet monimediaisen draamasarjan tuotannon maailmaan, siihen miten mahdottomasta tehdään mahdotonllinen.

Uusimmat kommentit

Pertti

Totta? Elämä on taiteen kehnoa jäljitelmää.