yle.fi


Pasi Räihä 29.06.2010, 10:25

Pakko tunnustaa, tärkeä asia, lähellä sydäntä.
Suuri osa ylen markkinoinnin väestä on nyt ihanien kesälomatouhujen äärellä joten vastaan tähän rohkeasti ja omapäisesti. Toimin tuottajana YLEn viestinnässä ja markkinoinnissa internetin äärellä.

Elokuvapuolella mitataan varmasti jatkuvasti pelon sekaisin tuntein panos-tuotos-suhdetta ja mennään, kun oikein pelottaa, perinteisillä hyväksi havaituilla keinoilla. Ainoastaan varmat hitit saavat rimaa hipoen jotain enemmän. Tämä on harvinaista. Harva elokuva saa todellakin osakseen muuta kuin kevyen traileroinnin ja näön vuoksi jotain tilpehööriä.

Resurssit. En lähde sitä tässä tarkemmin puimaan muuten kuin toteamalla: töitä ja kiirettä piisaa.

Mutta todellakin. Miten markkinoida maailman parasta suomalaista draamaa? Miten se voisi tapahtua jos/kun rahaa on vähän? Tiedottaminen on tietenkin erittäin tärkeää. Muiden medioiden kautta sana leviää tehokkasti mutta ei välttämättä aina erotu muusta massasta. On myös ihmisiä jotka eivät lue enää lainkaan lehtiä. Taloudellisesti huokeimpien keinovalikkojen joukkoon kuuluvat nykyään sissimarkkinointi, sosiaalinen media ja näihin nivoutuva viraalimarkkinointi. Nämä keinovalikot puhuttelevat kaikkein parhaimmin alle 40 vuotiaita(ei tarkoita etteikö toimisi vaikka satavuotiaaseen, vihaan ihmisten luokittelua pelkän iän perusteella).

Sissimarkkinointi (epätyypilliset markkinointiteot http://fi.wikipedia.org/wiki/Sissimarkkinointi) pyrkii tavoittamaan uudenlaisin keinoin kriittisesti perinteiseen mainontaan suhtautuvat suomalaiset. Sissimarkkinointi voi synnyttää onnistuessaan isonkin kohun tai keskustelua (joka taas auttaa merkittävästi tunnetuksi tekemisessä). Valitettavasti sissimarkkinointi vaatii uudenlaista ajattelua ja etenkin henkistä selkärankaa kestää mahdollinen kritiikkikin. Tätä selkärankaa pitää löytyä enemmän kaikkien yle-täti-ja-setähenkilöiden henkilökohtaisesta ominaisuuspakista ennen kuin voimme onnistua tässä. Mutta äärimmäisen tehokasta se voi onnistuessaan olla. Sissimarkkinointi on useimmiten huomattavasti (paino sanalla huomattavasti) halvempaa kuin perinteinen markkinointi.

Itse omaan vahvaa näkemystä alle 35-vuotiaista nuorista aikuisista. Internet on heidät imaissut. Ja tiedättekö miksi? Keskeinen kysymys johon taiten vastaamalla voisimme kehittää myös kotimaista draamaa itsessään.

Sosiaalinen media (Facebook, Wikipedia, YouTube, Flickr, blogit, Pinterest yms.) ei ole automaattinen vastaus JOTA SEN VALITETTAVAN USEIN KUVITELLAAN OLEVAN.

Markkinoinnillisesti ajateltuna internetissä (ja siinä paljon puhutussa sosiaalisessa mediassa) tulisi olla jotain sellaista elämyksellistä SISÄLTÖÄ josta intoudutaan ja inspiroidutaan ja jota lähdetään sitten levittämään omille tahoille (viraalimarkkinointi=virusmainen leviäminen). Tämä on jossain määrin aika hasardia hommaa koska muuttuvien tekijöiden määrä internetin syövereissä on suuri. Ihmiset ovat aivan eri tavalla "asian" äärellä ja läsnä kuin muissa medioissa. Jos muiden medioiden kanssa otetaan aurinkoa ja mussutetaan munkkia...internetissä juostaan 110-metrin aitoja ulkoavaruuden hirviöiden kanssa ja tehdään kymmentä muuta asiaa yhtäaikaisesti. Ihmiset ovat hektisiä ja haluavat suureksi osaksi viihtyä ja peilata itseään kaikkeen.
Siksi tiivistänkin: jos haluat täysosuman internetissä, räjäytä atomipommi, riko pelisääntöjä, lopeta sisäsiisti hienostelu, out-of-the-box!

Mutta palataan alkupisteeseen. Kuka tämän kaiken tekee? Yhdessä indien kanssa sen pitäisi onnistua, mutta vain yhdessä. Se että kuka kulloinkin tarttuu tapaukseen ja lähtee vetämään iloisesti rekeä markkinoinnillisesti on toinen asia.

Mielestäni YLEn pitäisi toimia entistä rohkeammin uusissa maailmoissa jota kohden yhä kasvava joukko suomalaisia ui.

Tällaisin ajatuksin aurinkoisena päivänä.
Suomidraama nousuun!

Vastaa

Muistathan, että olet vastuussa siitä, mitä kirjoitat. IP-osoitteesi tallennetaan.

1 plus 13 =
Ratkaise yllä oleva laskutehtävä ja kirjoita vastauksesi (esim. kysymykseen 1+1 kirjoita 2).
Laskutehtävän tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.