yle.fi


Cantundo - step outline 2. versio

Cantundo - step outline 2. versio

29. maaliskuuta 2010 Kommentit: 1

1 INT. MAKUUKAMMARI -- AAMU

MIKKO (13) herää sängyssään. Hänen vieressään tyynyllä on kirjekuori. Mikko nousee istumaan ja avaa kirjekuoren. Tuijottaa sitä.

2 INT. HÄTÄKESKUS -- YÖ

Hätäkeskuspäivystäjä MIKKO (32) ottaa vastaan hätäpuhelun. Nuori nainen väittää tulleensa puukotetuksi osoitteessa Paloaukeankaari 5. Hän sanoo telkeytyneensä makuuhuoneen lukitun oven taakse, sillä hän uskoo puukottajan olevan yhä asunnossa. Nainen vaikenee kesken puhelun ja Mikko tekee hälytyksen. (Alkusysäys)

3 INT. HÄTÄKESKUS/NEUVOTTELUHUONE -- AAMU

Mikon ESIMIES (50) kertoo Mikolle, ettei Paloaukeankaaressa ole tapahtunut mitään ja ettei nauhoitusta puhelusta löydy. Esimies epäilee Mikon mielentilaa ja ehdottaa tälle lomaa. Mikko suostuu, vaikka epäileekin nauhoitusjärjestelmän tekniikan pettäneen. (Esitellään mysteeri)

4 EXT. PALOAUKEANKAAREN PIHA -- PÄIVÄ

Mikko katsoo tienviittaa, jossa lukee Paloaukeankaari. Hän kävelee kohti taloa numero 5. (Yritys selvittää mysteeriä)

5 INT. PALOAUKEANKAARI 5:N RAPPUKÄYTÄVÄ -- HETI PERÄÄN

Mikko lähestyy asunnon ovea, josta hätäpuhelu tehtiin. Hän kuvittelee mielessään puukottajan saapuvan asunnon oven taakse.

6 INT. PALOAUKEANKAARI 5 -- HETI PERÄÄN

Asukas, MUMMELI (80), raottaa ovea. Mikko esittelee itsensä ja mummo päästää hänet sisään. Mikko kuvittelee
jälleen viillellyn naisen pakenevan verissään makuuhuoneeseen. Mikko tulee huonovointiseksi ja poistuu pikaisesti asunnosta. (Näytetään Mikon emotionaalinen side mysteeriin)

7 INT. OLOHUONE -- PÄIVÄ

Mikko makaa olohuoneen sohvalla. Tyttöystävä NEA (28) tulee kotiin. Hän huomaa, että jokin asia vaivaa Mikkoa,
muttei saa tätä puhumaan siitä. Nea närkästyy ja lähtee salibandytreeneihin. (Nean ja Mikon suhteen esittely)

8 EXT. MAANTIE -- PÄIVÄ

Mikko ajaa autollaan maantietä pitkin. Huoltamon pihasta hänen peräänsä kurvaa vanha Kleinbus.

9 INT. AUTO -- HETI PERÄÄN

Mikko pudistaa päätään nähdessään auton ja kiihdyttää vauhtiaan kuin yrittäisi karistaa seuraajan. (Annetaan ymmärtää, että Mikko tietää kuka häntä seuraa)

10 EXT. MÖKIN PIHA -- PÄIVÄ

Mikko ajaa kesämökille. Kleinbus seuraa häntä sinne. Sieltä jalkautuu Hänen ISÄNSÄ (70), joka sanoo tulleensa auttamaan Mikkoa mökin kunnostustöissä. Mikko sanoo, ettei tarvitse hänen apuaan, mutta isä purkaa autosta vanhat työkalunsa. (Näytetään, että isä pyrkii paikkaamaan ilmeisesti viilentyneitä välejä poikaansa)

11 EXT. MÖKIN PIHA -- ILTA

Keskustelu Mikon ja isän välillä on muuttunut katkeramman sävyiseksi. Isä tivaa Mikolta, onko tämä kuullut mitään
vanhemmista sisaruksistaan esittäen samalla jyrkkiä mielipiteitä näiden toimista. (Esitellään isän manipuloiva tyyli)

12 INT. URHEILUHALLI -- ILTA

Nea soittaa Mikolle ja kysyy missä tämä on. Hän suuttuu, kun kuulee, että Mikko on mennyt omine lupineen Nean
perintömökille. Vieläpä isänsä kanssa, jota Nea ei koskaan ole tavannut. Nea sanoo tulevansa heti paikalle.
(Esitellään nean ja Mikon välinen konflikti)

13 EXT. MÖKIN PIHA -- ILTA

Mikko yrittää suostutella isäänsä tapaamaan Nean, mutta tämä sanoo, ettei vielä ole aika ja poistuu. (Näytetään
isän nihkeä asenne Mikon parisuhdetta kohtaan)

14 INT. MÖKKI -- YÖ

Nea saapuu mökille. Hänelle ja Mikolle tulee riita mökin kunnostuksesta ja kaikesta muustakin, mikä parisuhdetta on viimeaikoina hiertänyt. Riidan seurauksena Mikko vihdoin puhuu Nealle mystisestä hätäpuhelusta ja pakkolomastaan. Nea leppyy. (Käännekohta 1)

15 INT. SAUNA -- YÖ

Pariskunta istuu mökin saunassa. Nea ehdottaa, että Mikko kävisi puhumassa jollekin. Mikko väittää vastaan ollen
edelleen vilpittömästi sitä mieltä, että hätäkeskuksen nauhoitusjärjestelmässä täytyy olla jotain vikaa. (Korostetaan Mikon suhtautumista mysteeriin)

16 INT. MAKUUKAMMARI -- YÖ

13-vuotias Mikko heittää repun selkäänsä. Hän on hiipimässä huoneensa ovelle, kun kääntyy vielä takaisin.
Ottaa patjansa alta kirjekuoren ja tunkee sen povitaskuunsa. Poistuu huoneesta. (Nuori Mikko toimii ratkaistaakseen jonkin ongelman)

17 EXT. KAURAPELTO -- HETI PERÄÄN

Nuori Mikko kävelee ripein askelin kaurapellon poikki reppu selässään. Koirat alkavat haukkua. Mikko alkaa
juosta vilkuillen taakseen. (Mikolla on paljon pelissä ja hän on vaarassa)

18 INT. KAHVILA -- PÄIVÄ

Aikuinen Mikko istuu kahvilan pöydässä. Hänen esimiehensä hätäkeskuksesta saapuu ja ihmettelee Mikon resuista
ulkoasua. Mikko selittää olleensa mökillä remonttihommissa. Esimies sanoo, että nauhoitusjärjestelmä on käyty läpi, eikä siinä ollut vikaa. (Mysteeri vahvistuu)

19 EXT. KATU -- PÄIVÄ

Mikko ja esimies jatkavat keskustelua. Mikko esittää epäilyksensä, että joku yrittää saattaa hänet nyt huonoon
valoon ja on siksi järjestänyt aiheettoman hätäpuhelun. Esimies sanoo Mikon olevan järjiltään. (Epäilykset heräävät, kuka on oikeassa?)

20 INT. HUOLTOASEMAN KAHVIO -- YÖ

Mikko istuu huoltoaseman kahviossa ja yrittää muistella hätäpuhelun kulkua piirtämällä siitä kaaviota lautasliinaan. (Näytetään Mikon epätoivo)

21 EXT. MAALAISTALON PIHA -- AAMU

Mikon isä seisoo perunakellarin edessä pitäen sen ovea auki. 13-vuotias Mikko kävelee kellariin. Isä sulkee oven ja lukitsee sen ulkoapäin. (Näytetään isän "kasvatusmetodeja")

22 INT. PERUNAKELLARI -- PÄIVÄ

Nuori Mikko lukee kirjettä pimeässä kellarissa palavan tulitikun valossa ja itkee. (Näytetään, kuinka tärkeä kirje on Mikolle)

23 EXT. PARKKIPAIKKA -- PÄIVÄ

Ambulanssihelikopteri nousee parkkipaikalta ilmaan. Nea sekä työkaverinsa SEFI (40) ja ALE (35) pakkaavat paarit ja muut välineet ambulanssiin ja ajavat pois paikalta. (Esitellään Nean työelämä ja suhteet työkavereihin)

24 INT. AMBULANSSI -- PÄIVÄ

Matkalla lounaalle työkaverukset keskustelevat osin humoristiseenkin sävyyn Nean poikaystävän
puhumattomuudesta ja tämän omituisista perhesuhteista. (Ulkopuolisen näkökulma suomalaisen miehen kompleksisuuteen)

25 INT. AMBULANSSI -- HIUKAN MYÖHEMMIN

Nea huomaa Paloaukeankaaren tienviitan. Hän pyytää Alea ajamaan sinne, koska haluaa käydä katsomassa asuntoa,
josta Mikko väittää hätäpuhelun tulleen. (Näytetään Nean sitoutuminen Mikon ongelman selvittämiseen)

26 EXT. PALOAUKEANKAAREN PIHA -- PÄIVÄ

Nea tutkiskelee Paloaukeankaarta ulkoapäin tietämättä mitä etsii, mutta ikäänkuin toivoen näkevänsä jotain.

27 INT. PALOAUKEANKAARI 5 -- HETI PERÄÄN

Mummeli avaa Nealle oven. Hän vahvistaa poliisien käyneen paikalla hätäpuhelun vuoksi sekä myös Mikon vierailleen. Nea on poistumassa, kun mummeli sanoo, että olisi vielä yksi juttu. (Mid-point)

28 EXT. HAUTAUSMAA -- PÄIVÄ

MUSTAPUKUISIA IHMISIÄ on kerääntynyt veisaamaan virttä hautausmaalle peittämättömän arkun ääreen. Joukossa on
Mikko (13), sekä isosiskonsa MALLA (16). (Esitellään Mikon lapsuuden aikainen lähipiiri ja siihen liittyvä tunnelma)

29 INT. SEURAKUNTASALI -- PÄIVÄ

PAPPI (60) pitää puhetta poisnukkuneesta Mikon äidistä. Mikko ja Malla istuvat isänsä kanssa pappia lähinnä
olevassa pöydässä. (Annetaan vaikutelma uskonnollisesti ahdasmielisestä yhteisöstä)

30 INT. SAUNA -- ILTA

Isä hakkaa raivoisasti vihdalla Mikon ja Mallan selkiä saunassa. Lapset kyyristelevät ja irvistelevät tuskasta.
(Näytetään väkivallan läsnäolo perheessä konkreettisesti)

31 INT. SOSIAALIVIRASTON KÄYTÄVÄ -- PÄIVÄ

Isä ja nuori Mikko odottavat pääsyä kuraattorin vastaanotolle. Mikko kutsutaan sisään ilman isää. (Annetaan viitteitä konfliktista perheen elämäntavan ja yhteiskunnan normien välillä)

32 INT. KURAATTORIN VASTAANOTTO -- HETI PERÄÄN

Naispuolinen KURAATTORI (50) kyselee Mikolta hänen kotioloistaan, koska hän epäilee, että lapsia kohdellaan
perheessä kaltoin. Mikko on vaitonainen, eikä kuraattori saa hänestä oikein irti mitään. (Esitellään isän valta Mikkoon)

33 EXT. MAALAISTALON PIHA -- PÄIVÄ

Isä telkeää Mikon perunakellariin rangaistuksena siitä, että tämä on esitellyt kuraattorille mustelmiaan. (Näytetään, että Mikon on turha odottaa ulkopuolista apua)

34 INT. HÄTÄKESKUS/NEUVOTTELUHUONE -- PÄIVÄ

Aikuinen Mikko on saapunut ESIMIESTENSÄ kuultavaksi hätäkeskukseen. Paikalla on myös PSYKIATRI. Mikko kokee
olevansa vainottu ja joutuu riitaan henkilöiden kanssa. Hän poistuu paikalta ovet paukkuen. (Rinnastetaan tilanne Mikon menneisyyteen, ulkopuoliseen puuttumiseen)

35 INT. AUTO -- PÄIVÄ

Mikko ajaa mökille vihainen ilme kasvoillaan. Isän Kleinbus ilmestyy jälleen taustapeiliin. (Mikon henkinen tasapaino on järkkymässä)

36 EXT. KAURAPELTO -- ILTA

Nuori Mikko ja Malla istuvat kivellä keskellä kaurapeltoa ja keskustelevat peloistaan isäänsä kohtaan. Malla vihjaa
isän käyttäneen tätä seksuaalisesti hyväkseen. Lapset suunnittelevat yhdessä pakoa kotoaan. Keskustelu
keskeytyy, kun isä kutsuu heitä. (Vahvistetaan lasten motiivia ongelmansa aktiiviseen ratkaisuun)

37 INT. TUPA -- ILTA

Mikko, isä ja Malla istuvat ruokapöydän ääressä hiljentyneenä rukoukseen. Mikko ja Malla vaihtavat katseita isältään salassa. (Annetaan ymmärtää, että lapset ovat päättäneet tehdä jotain)

38 EXT. MÖKIN PIHA -- ILTA

Aikuinen Mikko kunnostaa mökin kuistia isänsä kanssa. Isä ottaa kantaa Mikon tilanteeseen voimakkaasti. (Näytetään, että isä pyrkii edelleen dominoimaan Mikkoa)

39 EXT. MÖKIN TAKAPIHA -- HETI PERÄÄN

Nea saapuu yllättäen metsätietä pitkin autollaan. Mikko kävelee häntä vastaan. Isä ja Kleinbus katoavat. (Annetaan vihje siitä, että kaikki ei ole nyt sitä miltä näyttää)

40 INT. MÖKKI -- HETI PERÄÄN

Nea sanoo vierailleensa Paloaukeankaaressa ja saaneensa selville, että asunnossa on joskus tapahtunut
selvittämätön kuolemantapaus sekä myös surmansa saaneen henkilön nimen. Mikko tunnistaa siitä siskonsa ja sanoo tämän nimen ääneen. (Tunnistamisen hetki)

41 INT. PALOAUKEANKAARI -- YÖ

Malla avaa Paloaukeankaaren oven ja hämmästyy nähdessään Mikon oven takana. Kysyy miten tämä löysi hänet. (Näytetään Mikon yhteys Paloaukeankaareen)

42 INT. MÖKKI -- ILTA

Nea tajuaa Mikon reaktiosta, että surmattu nainen on Mikon sisko. Hän kysyy miksi Mikko on puhunut siskostaan kuin
hän yhä eläisi. Mikko höpisee tulleensa petetyksi ja jätetyksi yksin jalopeuran luolaan. (Mikon hulluus alkaa paljastua Nealle)

43 INT. PALOAUKEANKAARI -- YÖ

Mikko seisoo lukitun makuuhuoneen oven ulkopuolella ja hokee Mallan nimeä. Verta on kaikkialla, Mikolla veitsi kädessään ja Mallan kännykkä on huoneen ulkopuolella. (Yhteys hätäpuheluharhaan)

44 INT. MAKUUKAMMARI -- YÖ

Nuori Mikko makaa sängyllään ja sytyttää ikkunaverhot palamaan. Katsoo kuinka liekit kipuavat kohti kattoa. (Mikko on sytyttänyt lapsuudenkotinsa tuleen)

45 INT. MÖKKI -- ILTA

Nea tivaa Mikolta vastausta. Tämä vain tuijottaa tyhjin katsein. Nea kysyy missä Mikon isä on. Mikko toteaa, että tehtyä ei enää saa tekemättömäksi. (Käännekohta 2)

46 EXT. MAALAISTALON PIHA -- YÖ

Talo roihuaa ilmiliekeissä. Isä jää liekkeihin. Mikko katselee roihua seisten pihamaalla. Kääntyy ja kävelee pois. (Tuhopoltto oli samalla isänmurha)

47 INT. MÖKKI -- ILTA

Nea sanoo järkyttyneenä, että Mikon täytyy hakea apua. Hän hoippuu kohti ulko-ovea. (Nea tajuaa olevansa vaarassa)

48 EXT. MÖKIN PIHA -- HETI PERÄÄN

Nea perääntyy itkien mökistä. Hän istuutuu autoonsa vilkuillen taustapeiliinsä. (Näkökulma vaihtuu Neaan)

49 INT. AUTO -- HETI PERÄÄN

Nea lähtee autollaan pakoon. Hän pysähtyy huoltoasemalle apua hakemaan. (Nean kännykkä on jäänyt mökille)

50 INT. HUOLTOASEMA -- HETI PERÄÄN

Mikko seuraa Neaa huoltamolle. Nea piiloutuu vessaan. Mikko jatkaa matkaansa, kun ei löydä Neaa. (Mikko haluaa välttää ulkopuolisten puuttumisen tilanteeseen)

51 INT. AUTO -- HETI PERÄÄN

Mikon poistuttua Nea jatkaa matkaansa kohti kaupunkia. Mikko onkin piiloutunut hänen autoonsa ja hyökkää tämän kimppuun. Auto suistuu tieltä. (Kliimaksi)

52 EXT. MAANTIEN PENGER -- HETI PERÄÄN

Auto jää makaamaan katolleen maantienojan pohjalle. Autossa ei näy ihmisten liikettä. (Herätetään kysymys: kuinka kävi?)

53 INT. AUTO -- HIUKAN MYÖHEMMIN

Nea roikkuu vöissä pää alaspäin ja tulee tajuihinsa. Saa paniikkikohtauksen. (Nea muistaa tilanteen ennen onnettomuutta, missä on Mikko?)

54 INT. SAIRAALA -- PÄIVÄ

Viikkoa myöhemmin Nean työkaverit Sefi ja Ale ovat käymässä Nean luona sairaalassa. He puhuvat Nean tulevaisuudesta. Keskustelusta käy ilmi, että Mikko on kuollut. Nea ei halua kertoa Mikon sekoamisesta. (Nea ikävöi Mikkoa, eikä halua loukata hänen muistoaan)

55 INT. KAPPELI -- PÄIVÄ

Kappelin alttarilla on valkoinen arkku, jonka päällä on kukkalaitteita. Arkku lähtee liukuhihnaa pitkin ja häviää alttarin taakse.

56 EXT. KAPPELIN PIHA -- PÄIVÄ

Nea kävelee kyynärsauvoilla kappelin edustalla Mikon siunaustilaisuuden päätyttyä. Mikon vanhemmat SISARUKSET tulevat hänen luokseen. He toteavat Nealle, että Mikko sai aikuisiällään sentään kokea rakkauden, johon lapsena kotona ei ollut mahdollisuutta. (Annetaan ymmärtää, että Mikon kohtalo oli sinetöity jo lapsuudessa: peruuttamaton oli jo tapahtunut silloin)

 9. INT. OLOHUONE -- PÄIVÄ

Nea käy läpi Mikon tavaroita liikuttuneena. Hän löytää  kellastuneen kirjeen, jonka Malla on jättänyt Mikolle kauan sitten. Siinä Malla pahoittelee pakoa kotoaan ilman Mikkoa, mutta lupaa tulla hakemaan hänet mukaansa jonain päivänä. (Ratkaisu, esitetään Mikon motiivi siskonmurhaan)

 

Cantundo

Tämä hämäämisen logiikka on merkillinen, mutta hauska: uskomme isän olemassaoloon varmasti helpommin hänen autonsa takia. Eiväthän kummitukset aja autoa.

Sauli on tarkennellut kohtauksia ja yksityiskohtia. Loppukin on tässä ennallaan.  Mitään valtaisan merkittäviä muutoksia tässä ei ole edelliseen verrattuna. Käsikirjoituksen 1. versio selvittänee sitten enemmän. Mielenkiintoista.

Se, kuinka Mikon lapsuus ja nykyisyys kohtauksina lomittuvat toisiinsa, selviää vasta leikkauspöydällä. Tässä vaiheessa sitä ei voi, eikä tarvitse, lopullisesti tietää.

Herätetään nyt tällainen pelko: voiko yleisölle olla heti alusta alkaen liian selvää, mistä on kysymys? Olemme kaikki katsojina nykyään niin kokeneita ja lukukykyisiä, että arvaamme tällaiset temput joskus turhankin helposti.

Jos Mikko heti ensimmäisen kerran Paloaukeankaarella käydessään näkee näkyjä ja tulee huonovointiseksi, arvaammeko jo liikaa? Arvaammeko heti, mistä etsiä? Eli Mikon korvien välistä.

Heitän tässä muutamia ehdotuksia: jos Mikolla olisi joku selkeä konkreettinen tavoite isän kanssa, vaikkapa suhteessa Neaan, katsojan huomio kiinnittyisi tämän tavoitteen toteutumiseen, eli pois Mikon mielen outouksista. Voisiko Mikko yrittää järjestää tapaamista isänsä ja Nean välille, kummankaan siitä tietämättä? Vehkeillä siis näiden selän takana. Entä Mikon sisko? Voisiko hän piipahtaa? Tai voisiko Mikko olla jostain syystä huolissaan Nean mielenterveyden kestämisestä niin raskaassa työssä? Voiko Mikko jopa epäillä Nean soittaneen hätäpuhelun?

Näillä ehdotuksilla haen siis jotain ihan uutta Mikon omaa juonilinjaa, tavoitetta, jonka voisimme luulla olevan todellinen. Nyt näitä suuntia on kyllä ”kummituskohtauksissa” idullaan, mutta ne jäävät enimmäkseen puheen tasolle. Mitä konkreettista Mikko aikoo? Voisin itse kuvitella haksahtavani sopivasti harhautettuna luulemaan, että koko elokuvassa on kysymys jonkinlaisesta sovituksesta, tilinteosta isän ja pojan kesken.

Mitä kohti luulemme olevamme väistämättä menossa? Olisiko hyväksi, että silmissämme voisi häämöttää joku ns. ”obligatory scene”, jonka tuloa odotamme? Isän ja Nean tapaaminen? Vai yrittäisikö Mikko estää isänsä ja tyttöystävänsä tapaamisen hinnalla millä hyvänsä? Voisiko jokin viitata siihen, että tapaaminen ei ole turvallista. Luulemmeko, että Mikko yrittää suojella Nea isältään, joka on hullu ja arvaamaton. Onko Mikko edelleen isänsä vallassa, ja kuinka paljon? Onko isällä pahat mielessään? Tietääkö Mikko sen? Mikä on Mikon suhde uskontoon nykyään?

Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia. Ihan vaan mietittäväksi. Jos katsoja arvaa totuuden liian aikaisin, jos tarina ei kanna, jäljelle voi jäädä vain kuvataidetta.

Jännärin kirjoittaminen on periaatteessa yksinkertaista: juttu toimii, jos jännittää. Sen takia se on lajina niin puhdas ja rehellinen. Ja vaikea. 

 Mikko Reitala

 

Lisää näihin:
2
tykkää tästä

Kommentit

Sauli Sampo 30.03.2010, 08:22

Kiitos kommenteista. Solmuja aukesi jälleen...

t. Sauli

test

  • Cantundo

    Sauli Sampo on tavallinen perheenisä ja graafinen suunnittelija. Hän kantaa kuitenkin sisällään kuumottavia tarinoita, jotka herättävät öisin. Täydenkuun aikaan ja muulloinkin mies muuttuu käsikirjoittajaksi saavuttaakseen rauhan sielulleen.

Pertti

Luovuudesta syntyy väkisinkin virheitä. Todellinen taiteilija tietää, mitkä niistä kannattaa korjata.