yle.fi


Rondo - 2.käsikirjoitusversio

Rondo - 2.käsikirjoitusversio

28. huhtikuuta 2010 Kommentit: 0

 

Käsikirjoituksen toiseen versioon pääset käsiksi alla olevasta linkistä:

Timo Louhikari: Rondo

Rondo

Tämähän on kehittynyt hienosti! Onnittelut Tarun kuolemasta :)
Kuten itse totesit saatteessa, ratkaisu jäntevöitti tarinaa.

Samoin Rondon tilanne alussa selkiytyi paljon uuden, bensa-asemalla tapahtuvan episodin kautta. Tämä on oikein malliesimerkki siitä, miten yhdellä kohtauksella voi rakentaa katsojalle odotusarvoa päähenkilön suhteen. Nyt me tiedämme heti, että Rondo on päättänyt pysyä kaidalla tiellä ja joutuessaan ”lompakon kokoiseen” kiusaukseen hän onnistuu välttämään houkutuksen. Mutta pahempaa seuraa, nimittäin Artsista ei sitten olekaan yhtä helppo päästä eroon.

Koska Artsiin pääsin, pohdin tässä samalla loppuratkaisua. Olet rakentanut juttuun myös uuden, aika yllättävän lopetuksen: Rondo saapuu uuteen vuokrakämppäänsä löytääkseen puukon heitettynä pystyyn sohvan pöytälevyyn. Tämän jälkeen näemme vielä Artsin sellissä kasvoillaan ilkeä virne. Mitä ilmeisimmin on niin, että Rondoa tullaan koettelemaan vielä tarinan päättymisen jälkeenkin. Ei siis mikään ongelmaton happy end.

Tämä vaikuttaa uskottavalta. Vaikka en tiedä juuri mitään rikollisten tapakulttuurista, traditioista ja kunniakysymyksistä, tuntuu luontevalta, että Artsi ei jätä hommaa kesken vaan jatkaa ohjeiden antamista kaltereiden takaa Rondon pään menoksi. Aivan varma en ole siitä, jääkö tarinan loppu nyt vähän liiankin avonaiseksi. Jollain tavalla tämä vaikuttaa sarjan jakson lopetukselta, cliffhangerilta. Tarvittaisiinko jotakin tätä ennen tai vielä näiden kahden kohtauksen jälkeen, jossa katsojalle selviää, miten Rondo aikoo haasteesta selvitä?

On mielenkiintoista huomata, miten jokainen tarinallinen muutos, lisäys tai poisto, vaikuttaa käsikirjoituksessa ympäristöönsä. Silloin kun Taru oli vielä mukana kuvioissa, Rondon työkkärissä kokema nöyryytys jotenkin hukkui Taru-Rondo –jännitteen alle. Nyt tilanne on paljon puhtaampi ja sitä kautta myös tuskallisempi Rondolle.

Olisiko jopa niin, että virkailijan Rondolle ehdottama työnhakukurssi kannattaisi tavalla tai toisella käyttää tarinassa? Ainakin minä katsojana haluaisin nähdä Rondon tyyppisen kundin istumassa luokassa usean kymmenen muun työttömän työnhakijan kanssa.

Lisäksi Rondo joutuisi näin kohtaamaan enemmän turhautumista ja hankaluuksia ennen kuin paikka ravintolassa heltiää. Nyt se tulee vähän nopeasti ja helpohkosti.
Kun Taru on poissa näkyy myös entistä selvemmin se, mitä tapahtuu Rondolle ja Monalle. Kaikki alkaa ja etenee hyvällä tavalla varovaisesti, sitten myöhemmin istutaan jo piknikillä puistossa ja Mona ottaa osaa Rondon asunnon hankkimiseen. Tähän asti kaikki on kunnossa, mutta heidän välisensä viimeinen kohtaus ravintolassa kattoterassilla ei minusta ole ihan synkassa kaiken edeltäneen kanssa.

Aivan kuin avainkohtaus heidän väliltään puuttuisi. Sellainen kohtaus, jossa Mona ja Rondo joutuvat kohtaamaan toisensa ja omat uudelleen heränneet tunteensa toisiaan kohtaan. Luultavasti asia ei ole kummallekaan aivan yksinkertainen, siihen liittyy riskejä, pelkoa, epävarmuutta. Tämä olisi tärkeää nähdä. Sen jälkeen päivällinen kattoterassilla tuntuisi motivoidulta ja mahdolliselta.

Kohtausten tasolla olet myös tehnyt erittäin hyvää työtä. Ne ovat huomattavasti dynaamisempia kuin edellisessä versiossa. Henkilöt puhuvat vähemmän, menneisiin asioihin ei jämähdetä, jolloin kohtaukset pääsevät kuljettamaan tarinaa eteen eikä taakse päin.

Ihan loppumetreille on mielestäni vielä jäänyt vähän kaikuja edellisen version laveammasta käsittelytavasta. Tästä esimerkkinä kohtaus, jossa Rondo on poliisiasemalla. Poliisi selvittää aika monisanaisesti ja minusta jotenkin poliisille epätyypillisesti Artsin tilannetta Rondolle.

Tämä tarina ei ole hakenut muotoaan ehkä yhtä räväkästi kokeillen, laidasta laitaan etsien kuin jotkut toiset kurssin jutuista. Toisaalta sen perusasetelma oli jo alussa selkeä ja tunnistettava. Lisäksi uskaltauduit tekemään aika radikaaleja muutoksia tässä viimeisessä vaiheessa niin tarinan kuin kohtausten sisäisen rakenteen kannalta. Siitä erityismaininta!

Leena Virtanen

Lisää näihin:
0
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Rondo

    Timo "Lousku" Louhikari on tylsistymistä aktiivisesti välttelevä kirjoittaja, joka muun sähläämisen ohessa istuutuu välillä näppäimistön eteen ellei pyykinpesu ole kesken. Kirjoittaja herkistyy hyvin tehdyn draaman äärellä ja järjestää sitä itsekin tarvittaessa.

Pertti

Se mitä sanotaan onnellisten naisten ja maiden historiasta pätee myös draamaan.