yle.fi


Käsikirjoitus.Nyt.

Käsikirjoitus.Nyt.

Unelmista totta: ideasta käsikirjoitukseksi ammattilaisten avustuksella!
25. tammikuuta 2010 Kommentit: 213

Kohtaus järjestää maalis-huhtikuussa kaikille avoimen tv-käsikirjoituskurssin.

Saat kurssilla käyttöösi ammattikäsikirjoittajien työkaluja ja opit ammattikäsikirjoittajien työtapoja. Kurssin loputtua sinulla on valmiina käsikirjoitus 45-minuuttiseen tv-draamaan tai komediaan.

Ohjaajina kurssilla toimivat YLEn dramaturgit Leena Virtanen ja Mikko Reitala sekä vierailevat draaman ammattilaiset: YLEn fiktiopäällikkö Harri Virtanen,elokuva- ja tv-tuotannon professori, tuottaja Mika Ritalahti ja ohjaaja Johanna Vuoksenmaa. Ammattilaiset antavat palautetta omien ammattiensa näkökulmasta. Ohjaus tapahtuu tehtävänannoilla ja teksteistä annettavien palautteiden kautta.

Kurssi toteutetaan verkossa YLEn Kohtaus-palvelussa. Kaikki kurssilla tuotetut tekstit - tehtävänannoista palautteisiin, myös osallistujien tekstit - julkaistaan lähestulkoon reaaliaikaisesti Kohtauksessa.Sivustolla voi seurata käsikirjoituksen tuotannon normaalia menettelyä. Osallistujat säilyttävät tekijänoikeudet omiin teksteihinsä.

Kurssin ohjelma
Maaliskuu: Rakenteet kuntoon

Maaliskuussa laitetaan käsikirjoituksen rakenteet kuntoon. Ensimmäisellä viikolla keskitytään henkilöihin, toisella viikolla kirjoitetaan synopsis. Kolmannella viikolla onkin aika ottaa käsittelyyn treatment ja neljännellä viikolla hikoillaan step outlinen parissa. Saadaanpa vielä maaliskuun puolella kirjoitettua pari avainkohtaustakin auki.

Huhtikuu: Aukikirjoittaminen

Huhtikuussa keskitytään aukikirjoittamiseen. Kuun lopussa kurssille osallistuneilla on käsissään valmis 45-minuuttisen tv-draaman -tai komedian käsikirjoitus.

Kurssille valitaan enintään 10 osallistujaa ennakkotehtävien perusteella.

Ennakkotehtävä:
 

1) Mistä tarinasi kertoo?

Tarinasi kerrottuna 2-3 lauseella juonen ja päähenkilön kautta. Se sisältää usein tapahtuman, joka käynnistää toiminnan ja antaa ainakin vihjeen siitä, mihin tarinassa päädytään.

2) Hahmota tarinasi keskeiset ainekset:
- Mistä tapahtumat lähtevät liikkeelle
- Miten tarina kehittyy
- Mikä on tarinan / henkilöiden keskeinen ristiriita
- Keskeisten henkilöiden luonnehdinta 3:lla lauseella

Ennakkotehtävän pituus on maksimissaan yksi liuska.  Muista nimetä ennakkotehtäväsi nimimerkillä. Ennakkotehtävä tulee jättää tarkoitusta varten tehdyn lomakkeen kautta.
Hakuaika on  päättynyt maanantaina 15.2.2010 kello 16:00. Saimme määräaikaan mennessä yli 550 ennakkotehtävää. Kaikille ennakkotehtävän jättäneille ilmoitetaan kurssille pääsystä viimeistään tiistaina 23. helmikuuta.



> Kurssin ohjelma ja aikataulu
> Kurssin säännöt

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Anonyymi 26.01.2010, 20:25

Voiko tekstiä kirjoittaa niin ettei oma nimi tule julkisesti näkyviin? Tietenkin "Kohtaus"-toimitus ja tuomarit sen tietävät, mutta ettei se näkyisi työn aikana? Muuten pelkään että kynnys kirjoittaa on yksinkertaisesti liian korkea.

Pertti 27.01.2010, 09:43

Tätä asiaa on pohdittu paljon sekä kurssin ohjaajien että Kohtauslaisten keskustelijoiden kanssa. Sekä nimimerkin käytön puolesta että vastaan löytyy hyviä perusteluja.

Nimimerkin puolesta puhuu se, että silloin kurssille osallistuminen ja palautteen saaminen voi olla joillekuille kirjoittajille helpompaa.
Toisaalta, jos kirjoitat omalla nimelläsi, kynnys sinun tekstisi ottamiseen omiin nimiin nousee melkolailla korkealle.
Kannattaa muuten vilkaista mitä Kohtauksen keskustelupalstalla on aiheesta keskusteltu.

Omalla nimellä kirjoittaminen vaatii eittämättä rutkasti rohkeutta ja itsensä likoon laittamista.
Heitin, olisiko se ollut maanantaina, kysymyksen Kohtauslaisille koskien tätä samaa asiaa: sen sijaan että kysyt itseltäsi, mitä minä voin hävitä, kysy itseltäsi, mitä minä voin voittaa.

Terveisin,

Pertti

anonyymi 27.01.2010, 13:56

Kaikille avoin? Eli voiko tähän osallistua kaikki täysin amatööreistä ammattilaisiin asti?

Pertti 27.01.2010, 16:24

Kyllä, tämä on kaikille avoin. Osallistujat valitaan ennakkotehtävien perusteella, jotka luetaan anonyymeinä.
Terveisin,

Pertti

Anonyymi 30.01.2010, 10:28

Mitä " voittajat " saa ? Bigbrotherissa´kin 50 000€ pääpottina ja tehdään draamaa omalla nimellä. hmmm ......

fair play

Pertti 01.02.2010, 08:53

Tjaa... Big Brotherhan on formaattina toki kovin erilainen kuin tämän meidän käsikirjoituspajamme. Tällä kurssilla ei kisata voitosta, eikä toisia vastaan. Eikä täällä myöskään jaella rahapalkintoja.
Aika monet kuitenkin ajattelenevat, että mahdollisuus saada omalle tekstille kehittelyyn tukea ja apua ammattidramaturgeilta on mahdollisuus, jota ei joka päivä vastaan tule, ja jota ei voi mitata rahassa. Puhumattakaan siitä, että saa hengentuotteensa muiden ammattilaisten arvioitavaksi: seula on nimittäin kova ja halukkaita paljon.
Tekijänoikeudet säilyvät kirjoittajilla itsellään, ja he voivat kurssin päätyttyä tarjota tekstiään minne taholle tahansa. Melko reilua.
Terveisin,
Pertti

Anonyymi 01.02.2010, 10:26

Säännöissä mainitaan että ennen julkaistua aihetta ei voi käyttää. Koskeeko tämä esim. jonkin harrastusalan lehdissä julkaisua vai tarkoitetaanko tällä kirjaa tms. laajempaa julkaisutapaa?

Anonyymi 01.02.2010, 13:31

Paljonko kurssilaisen on oltava paikan päällä ja mitä kaikkea tapahtuu esim. verkossa? Voiko siis päivätöiden ohella osallistua?

Pertti 01.02.2010, 14:19

Hyvä kysymys Anonyymi: "Vain alkuperäiset (omat), uudet, ennenjulkaisemattomat tekstit / aiheet hyväksytään."
Tällä haemme sitä, että emme tämän käsispajan puitteissa lähde kehittelemään jo esimerkiksi kirjana tai näytelmänä julkaistua juttua.
Jos olet vaikkapa innokas perhokalastaja, ja kirjoitellut aiheesta artikkeleja alan lehtiin, ei se estä sinua valitsemasta kalastusta tv-draamasi (tai komediasi) aiheeksi.

Sitten vastaus toiselle anonyymille: tämä kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa. Eli fyysisesti läsnä ei tarvitse olla lain. Näin myös päivätöissä ja muualla Suomessa asuvat voivat osallistua yhtälailla kurssille. Kannattaa muuten vilkaista tuota ohjelmaa, siitä saa käsityksen työ- ja julkaisutahdista. Tässä pajassa nimittäin paiskitaan eikä odotella innoitusta!

Terveisin,
Pertti

Susanna 01.02.2010, 14:41

Kurssi kiinnostaa kovasti, mutta mikähän mahtaa olla kurssimaksu? En ainakaan tätä tietoa mistään löytänyt.

Pertti 01.02.2010, 15:17

@ Susanna,

Kohtauksen keskustelupalstalla olen kertonut kurssin hinnaksi itsensä alttiiksi laittamisen ja intohimoisen suhtautumisen asiaan. Tämä pätee edelleen. Kurssi on siis osallistujille ilmainen. Tästä on myös maininta sääntöjen kohdassa tapahtumapaikka ja kulku: "- Ohjaus ja kurssille osallistuminen on ilmaista, mahdollisista muista kustannuksista (kuten nettiyhteys, tietokone jne) osallistuja vastaa itse."
Mukaan vain!
Terveisin,
Pertti

Anonyymi 01.02.2010, 16:00

Olen kirjoittanut joskus vuosia sitten jotain novellintapaista tarinaa maakuntalehteen ja ajattelin sen pohjalta lähteä kehittämään aihetta. Onko se sallitun rajoissa eli katsotaanko se ennen julkaiemattomaksi?

Anonyymi 01.02.2010, 19:44

Ketkä valitsevat nuo enint. 10 kurssilaista?

Anonyymi naama 01.02.2010, 20:46

Haluaisin vielä hiukan tarkennusta tuohon nimettomänä/nimen kera-kirjoittamiseen.

Jos kerta sekä suomalaiset käsikirjoittajat että kirjailijat julkaisevat valmiita teoksia ns. kirjailijanimillä, miksei tämänkin kurssin nimipolitiikka voisi toimia vapaaehtoisuuden periaatteella? Eli ne, jotka tahtovat työskennellä oman nimensä kanssa, tekevät sen omalla vastuullaan ja ne, jotka kokevat kirjoittamisen olevan sen verran intiimiä touhua saavat rauhan (nettikirjoittelulta). Jos taas Kohtaus-konseptin tavoitteena on ns. "tähtikirjoittajien" tuottaminen, jää ulkopuolelle monta potentiaalista ammattikirjoittajaa.

Mielestäni "kynnys sinun tekstisi ottamiseen omiin nimiin nousee melkolailla korkealle" ei ole relevantti argumentti, sillä jos kurssi ei takaa julkaisukanavaa, on täysin perusteltua kirjoittaa anonyymisti jotakin, jonka voi tarjota myöhemmin omalla nimellään toisille tuotantotahoille. En usko, että kuvitteelliset varkaat todella kunnioittavat yhtään sen enempää Mr. Nobodyn nimeä kuin nimimerkkiä, jos todella ovat ryöstelytuulella. Toinen kysymys onkin, kuka kehtaa varastaa valmista käsikirjoitusta tai kenelle sellainen myydään.

Anonyymi 01.02.2010, 21:12

No yleensä ummikoiden käsikset kiertää niillä jotka jo tekee leffaa ja sarjoja . Sieltä sitten rip offataan paloja omiin juttuihin - ihan liike -elämän dynamiikan mukaisesti . Kännipäissään ? tuottajat saattavat soitella sinulle mitä ihmeellisimpiin aikoihin ja vaatia sinulta cv:n ilman sen kummempia esittelyjä itsestään .

Hölmöin yhteydenotto oli työväenmieheksi itseään tituleeraavalta ohjaaja / tuottajalta : suuren maailman tyyliin kysyi, kuka on lempiohjaajani .

Minua veetutti sen verta että vastasin : Leni Riefenstahl
Puhelu loppui siihen ;)

Kuitenkin oon sitä mieltä, että kimppakirjoittaminen kannattaa . Tulee
perspektiiviä omiin ja muiden tekemisiin .

Pertti 02.02.2010, 09:43

Kirjoittava kansa janoaa tietoa, joten annetaan sitä.
@ anonyymi jatkonovellin kirjoittanut: kurssilla työstetään nimenomaan uusia, ennenjulkaisemattomia juttuja. Eli jos siis olet julkaissut kaunokirjallisen tekstin (esim. näytelmän, kirjan, jatkokertomuksen lehdessä tms) emme hyväksy kyseistä juttua kurssille. Se ei tokikaan estä sinua osallistumasta kurssille jollain uudella aiheella.

Sitten liuta vastauksia muille anonyymeille ja anonyymeille naamoille:
Kurssin osallistujat valitsevat dramaturgit Leena Virtanen ja Mikko Reitala. He lukevat ennakkotehtävät anonyymeinä, siksi onkin tärkeää muistaa merkitä nimimerkki ennakkotehtävään.

Nimimerkki vs. oma nimi keskustelua on käyty paljon. Kohtauslaisten keskustelijoiden eräs huoli oli nimenomaan oman tekstin krediittien lipeäminen jollekulle toiselle. Käykääpä vilkaisemassa keskustelua, jota keskustelupalstalla on aiheesta käyty. Me päädyimme pitkällisen pohdinnan kautta siihen, että tälle kursille osallistutaan omalla nimellä. Oman nimen käyttöä muuten toivomme myös kommentoinnissa kun kurssi on alkanut.

Terveisin,
Pertti

Karpalo 02.02.2010, 10:24

Ihan mahtavaa että tällanen kurssi järjestetään. Kurssin tahti on todella tiukka tällasen perheellisen työläisäidin näkökulmasta. Veikkaan että mukaan tulee ihmisiä aika valmiiksi ajateltujen ja kenties jo pitkälle kirjoitettujen ideoiden kanssa, joiden lopulliseen työstöön tällanen koulutus on aivan loistava mahdollisuus

Tekstien yleinen nettinäkyvyys ja oman nimen käyttö kyllä taatusti karsii hyviä ideoita ja kirjoittajia, siis jo alalla olevat ammattilaisia, mutta se karsii myös pelkurit ja antaa tilaisuuden ennakkoluulottomille (tyhmän)rohkeille intomielille, jotka uskaltavat heittäytyä mukaan riskeistä huolimatta.

Kippis kaikille. Ehdottomasti otan osaa tähän haasteeseen. Teen parhaani ja katotaan mihin se riittää. :)

Pertti 02.02.2010, 10:35

Kippis Karpalo!
Hieno asenne ja tunteen palo!
Terveisin,
Pertti

Anonyymi 02.02.2010, 13:02

Jos ja kun laittaa useamman idean tyrkylle, niin käytänkö kaikissa samaa nimimerkkiä??

Pertti 02.02.2010, 13:09

Kyllä, kaikkiin sama nimimerkki.
Terveisin,
Pertti

Narndan 02.02.2010, 14:13

Näin ekakertalaisena kysyn vielä muutamaa juttua. Onko tarkoitus ennakkotehtävässä kirjoittaa A4:n mittainen tarina, josta näkyy nuo 1-3 yllämainittua kohtaa... eli se voi olla osa jotain stooria...

Pertti 02.02.2010, 17:01

Ennakkotehtävässä ei haeta proosamuotoista tarinaa, vaan vastauksia esitettyihin kysymyksiin.
Terveisin,
Pertti

Katia 03.02.2010, 13:03

Luin tehtävänannon ja säännöt mutten löytänyt vastausta tähän: voiko idea olla sellainen että se oikeastaan vaatisi 2-4-osaisen sarjan (osan kesto siis se 50min) vai haetaanko nimenomaan lyhyttä 50min elokuvaa?

Sitten oman nimen käytöstä, hiukan toinen näkökulma. Jos osallistua pitää koko nimellä, siis etu- ja suku-, niin henkilön nimellä googlatessa osunee myös näille sivuille. Muulla alalla työskentelevälle se ei välttämättä ole hyvä juttu, että ammattiasioiden sijaan sinua etsivä päätyy ensin käsikirjoituskilpailuun...

A.Aho 03.02.2010, 14:00

Kysyn vielä, voiko sellaista tekstiä (ideaa) käyttää, joka on mukana tällä hetkellä novellikilpailussa. Siinä ratkaisut tehdään keväällä (tarkkaa ajankohtaa en tiedä). Tällä hetkellä juttu on taatusti julkaisematon, ehkä kilpailun jälkeenkin. Sitä en ole älynnyt kysyä, menettääkö juttu mahdollisuutensa jos tarjoan sitä tänne ja se (jostain kummasta syystä) mahtuuniiden enintään kymmenen joukkoon.

Pertti 03.02.2010, 16:01

@ Katia
Emme ole sulkeneet pois aiheita, joiden käsittely vaatisi 2-4 osaisen sarjan. Kurssin rakenne on kuitenkin suunniteltu siten, että sen puitteissa kehitetään yhtä 45-minuutin pituista kokonaisuutta, joka voi siis olla itsenäinen teos tai osa pidempää kokonaisuutta.

Vielä tuohon nimiasiaan ja googlettimeen. Minä en osaa nähdä sitä negatiivisena asiana, että (jollain muulla alalla toimivan) nimi tulisi esiin käsikirjoituskurssin yhteydessä. Päinvastoin, eikö se ole vain osoitus kyseisen ihmisen monipuolisuudesta?
Tässähän ei muuten ole kyseessä kilpailu, vaan käsikirjoituskurssi. Toivonkin, että kurssille osallistujat kilvoittelevat ennen kaikkea itsensä kanssa eikä toisten osallistujien.

@ A.Aho
Uusilla, ennenjulkaisemattomilla aiheilla mukaan. Älkää jääkö siihen yhteen, "ainoaan", aiheeseen kiinni. Maailma on aiheita ja ideoita täynnä. Tämä pätee ihan kaikille kurssille halajaville.

Terveisin,
Pertti

Katia 03.02.2010, 16:52

Huomasin itsekin että vahingossa tituleerasin kurssia kilpailuksi.

Ja sanotaan nyt vaikka, että jos Merikukka Forsius olisikin koko ikänsä kypsytellyt sisällään kerrassaan nerokkaita käsikirjoituksia, hän ainakaan tuskin niitä lähtisi tätä kautta julkisesti nimellään tarjoamaan ja kehittämään. Että sitä minä sillä googlehaulla.

tps 03.02.2010, 17:32

Pari sanaa tuosta niin sanotusta googlettamisesta.

Kirjoittamiseen kuuluu tietenkin pieni jatkuva epävarmuus, mutta niin siihen kuuluu myös ymmärrys siitä, ettei kukaan kirjoita valmista ja täydellistä tekstiä; eivät ammattilaiset eivätkä amatöörit. Siksi omaa tekstiä luetaan itse ja sitä luetetaan muilla, vaimolla, sukulaisilla, kirjoittajapiireissä...

Teksti on joka tapauksessa jossain vaiheessa julkaistava eikä se silloinkaan ole kaikkien mielestä hyvä ja loistava, vaikka moni muu - kustantaja tai tässä tapauksessa joku Ylen edustaja - olisikin sen hyväksynyt, aina joku on toista mieltä. Minusta on aika turhaa keskittyä pelkäämään sitä, että menettää kasvonsa tai maineensa toisten silmissä jonkin keskeneräisen työn takia, koska jos näin todella käy, silloin on vika enemmän niissä arvostelijoissa jotka eivät tiedä kirjoittamisesta mitään. Keskeneräisyyden ja omien virheiden tunnistaminen ja tunnustaminen on parasta, mitä kirjoittajalle voi koskaan tapahtua. Siihen pitää pystyä myös omalla nimellään, aivan kuten pitäisi pystyä kirjoittamaan julkisuuteen omalla nimellään kaikki mielipiteet ja muut, toisin kuin aina välillä salanimien suojista kirjoitetuissa suunsoittokolumneissa yms. käy.

Tämä tietenkin sillä pienellä edellytyksellä, että netin kautta tuleva palaute on asiallista, mutta siinä on luotettava kurssin järjestäjiin.

Anonyymi 04.02.2010, 10:07

Onko tullut, Perttuli, paljon hakemuksia ja onko niitä jo vilkaistu?

Pertti 04.02.2010, 10:55

Hakemuksia on tullut jo mukava määrä, mutta toki niitä voi tulla vielä lisääkin. Jotta hakemusten käsittely on mahdollisimman reilua kaikille, ei ainuttakaan ennakkotehtävää lueta ennen määräajan umpeutumista. Eli maanantaina 15.2. kello 16:02 laitetaan tulostin laulamaan ja toimitetaan ennakkotehtävät dramaturgeille luettavaksi.
Terveisin,
Pertti

Anonyymi Z 04.02.2010, 11:36

Voisitko, Pertti, täsmentää, milla tavoin oma nimi tulee näkyviin kurssin aikana.

Toisin sanoen, näkyykö kirjoittajan oma nimi jokaisessa työvaiheessa, jokaisessa julkaistussa tekstikohdassa? Jos, niin mihin nimimerkkiä sitten tarvitaan ollenkaan? Eivätkö kurssille henkilöitä valitsevat toimisi muka tasapuolisesti muutoin?

Toinen asia - kuka pääsee lukemaan noita palautekritiikkejä ja ohjauksia? Ovatko ne auki kaikille, koko Suomelle, vai vaan kirjoittajille?

Miksi ei olisi voitu menetellä niin, että julkinen ohjaus tapahtuisi nimimerkein, ja oikea nimi olisi vain ohjaajien tiedossa? Olisiko tästä jotakin haittaa itse käsitkirjoitusten tasolle?

Pertti 04.02.2010, 11:54

Menemättä sen yksityiskohtaisempaan tekniseen alustukseen, voin vinkata että jokaiselle kurssilaiselle avataan omalla nimellä ns. oma "sarja", josta jokaisen työtä ja edistymistä voi seurata kokonaisuutena.
Kuten kurssin ohjelmassa ja säännöissä on sanottu, julkaistaan kurssi kokonaisuudessaan Kohtauksessa. Siis tehtävänannoista, kurssilaisten teksteihin ja niistä annettuihin palautteisiin.
Dramaturgimme ovat ammattitaitoista porukkaa, mutta nimimerkin käyttö ennakkotehtävävaiheessa on silti perusteltua. Näin "nimettömät" ja jo kenties vähän nimeä saaneet ovat taatusti samalla viivalla.
Tähän nimimerkki vs. oma nimi - asiaan en enää ota kantaa. Kuten sanottu, se on ollut harkittu päätös ja se pitää. Jokainen kurssille mielivä tehköön omalta osaltaan ratkaisunsa lähteekö näillä ehdoin paikkaa käsispajasta tavoittelemaan.
Terveisin,
Pertti

Anonyymi Z 05.02.2010, 09:01

Asia selvä, kiitän vastauksesta. Huomiotani kiinnitti tuo kuunnelmakilpailu, jonka tuotoksissa näkyy käsittääkseni nimimerkki, ei henkilön nimi.

Anonyymi 05.02.2010, 15:18

Itse pidän hassuna tätä keskustelua anonyymiteetistä. Tämä on mahtava mahdollisuus kaikille käsikirjoittajaksi haluaville ja säännöt ovat selvät. Sainpahan keskustelusta idean tarinalle, joka kertoo it-nörtistä joka saa potkut kun hänen työnantajansa saa googlaamalla selville, että kyseinen henkilö on osallistunut käsikirjoituskurssille. "Kuinka näitä vaikeina taloudellisina aikoina joku työntekijä kerkiää tällaisille humpuukikursseille osallistumaan. Potkut tällaiselle luuserille" =)

Ehkä tässä pitää olla iloinen, että ennakkotehtävien osalta "kilpailu" helpottuu.

Kiitos Ylelle tästä mahdollisuudesta!

Timo Ekman 05.02.2010, 19:41

Olen Pertin ja täten YLEn kanssa samaa mieltä oman nimen käytöstä. Itse olen valmis kovaankin arvosteluun ja olen aina esim. yleisöpalstoille lehdissä kirjoittanut omalla nimellä, joten oman nimen käytöstä on jo kokemusta vuosien ajalta ja en ole koskaan havainnut siitä olleen mitään haittaa.

Omalla nimellä kirjoittaessa täytyy työstää ajatus mahdollisimman pitkälle ennen kuin sen lähettää eteenpäin. Toki tietyllä tapaa voi irrotella enemmän nimimerkin takaa, mutta mielestäni henkilö joka lähtee käsikirjoittajan postia hakemaan, täytyy kestää julkinen arvostelu, etenkin kun julkisen ja lupamaksuilla rahoitetun median kautta saattaa hyvällä säkällä tulla oma teksti tuotantoon.

Oma aihevalintani on niin uniikki suomalaisessa televisiokulttuurissa ja ymmärtääkseni ihan maailmanlaajuisesti, että luulisin sen erottuvan joukosta.

Timo Ekman
Seinäjoki

Ennakkotehtävästä 06.02.2010, 08:50

Mites jos haluan tehdä muutoksia ennakkotehtävääni, jonka olen jo lähettänyt? Voinko laittaa uuden, mielestäni paremman ehdotuksen?

Anonyymi 06.02.2010, 14:00

onko mitään ikärajaa?

Anonyymi 06.02.2010, 18:01

Hyvä tämä kommentointi- ja kyselypalsta! Minulle selvisi vasta täältä, että työskentelyn julkisuus tarkoittaa todellakin sitä, että Kohtauksessa julkaistut harjoitustyöt ja aukikirjoitetut tekstit ovat kaikkien kiinnostuneiden luettavissa, ei vain ohjaajien ja toisten osaallistujien. Tämän tajuttuani en katso viisaaksi lähettää tekstini jujua Kohtaukseen paljastettavaksi. Tämä dramakurssi sopii minulle vain sivulta seurattavaksi. - Toivon että olen väärinkäsittänyt, olenhan?

Timo Ekman 06.02.2010, 18:29

Mitä tulee tuohon pelkoon, että joku esim. plagioisi synopsiksen/treatmentin/käsiksen täältä ja kauppaisi sitä omin muokkauksin esim. muille tahoille, tuntuu aika kaukaa haetulta.

Ei kai kukaan ole niin idiootti, että plagioisi täysin julkiselta sivulta toisen henkilön harjoitustyön. Kuten Perttikin tuossa mainitsee, synopsiksesta lähtien tekijänoikeudet ovat kirjoittajalla.

Kaikkein varmin tie täydelliseen epäsuosioon ja naurunalaiseksi tulemiseen on pölliä täältä idea ja kaupata sitä muille. Olen aivan varma, että monet kaupalliset tuotantoyhtiöt seuraavat silmä kovana tätä palstaa sen jälkeen, kun työ alkaa. Ja mikäli joku kiinnostava aihe nousee sopivasti käsiteltynä pinnalle, häneen otetaan varmasti yhteyttä.

Oikeastaan yksi kysymys olisi Pertille. Onko YLEllä etuosto-oikeus käsikirjoitukseen, mikäli YLE päättää jonkun käsikirjoituksen/käsikirjoitukset ottaa tuotantoonsa, vai voiko kirjoittaja myydä sen kylmästi vain eniten tarjoavalle?

Timo Ekman
Seinäjoki

Anonyymi Z 06.02.2010, 19:24

Hieman ihmetyttää se, että anonyymikirjoittamisen syyksi nähdään vain se, ettei halua julkista kritiikkiä.

Toki kritiikkiä kestän ja odotan nimenomaan sitä, että ei hymistellä, vaan sanotaan suoraan ja jopa räväkästi. Luulen, että kritiikkiin on useissa tapauksissa aihetta.

Oma syyni anonyymina nettikirjoittamiseen on ainoastaan se, että aiheeni on läheisesti omasta elämästäni, enkä halua, että kirjoitusaiheeni käsikirjoitusvaiheessa olisi nimeni googlaavien edessä kuin tarjottimella. Silti tahtoisin valmistaa tarinani ja saattaa sen julkisuuteen, omalla nimelläni tietysti julkistusvaiheessa.

Timo Ekman 07.02.2010, 00:09

Niin, toki ymmärrän senkin näkökulman, että haluaa tehdä loppuun asti käsiksen anonyymisti, mutta onko sillä sitten loppujen viimein väliä, meneekö asia julkisen käsittelyn kautta vai loppusuoran (tuotantoon pääsyn kautta) julkiseksi? Lopputulos on sama.

Väittäisin, että YLE on tehnyt päätöksen kaiken julkistamiseksi omalla nimellä paljolti senkin takia, että esim. tähän ensimmäiseen käsikirjoituskisaan oli osanottajia muistaakseni 175. Silloin sentään pyydettiin jopa 10 sivun käsistä. Ja kyllä: anonyymisti hommaa saa pyörittää ensimmäisen jakson esittämiseen asti. Ja silloinkin homma on vielä kohtuu anonyymiä, kun kyseessä on käsikirjoitustiimi.

Miettikääpä. Nyt pyydetään 1 A4:sen synopsista/kuvausta. Jos sen saisi tehdä anonyymisti, olisi osanottajia varmaan lähempänä 1000! Äkkiäkös sitä pyöräyttää jonkun idiksen, jos sen saa tehdä nimimerkin suojista jollakin noin "vartin työstöllä".

YLE vain karsii jyviä akanoista tällä tavalla, kun vaaditaan oma nimi alusta alkaen näkyville. Ei YLElläkään resurssit nyt aivan kaikkeen riitä.

Noin vertailun vuoksi mainittakoon, että kirjakustantamot, isoimmat siis, saavat joka vuosi alta päältä 1000 käsisehdotusta kirjaksi. Sinne sentään yritetään kirjan kokoisilla tuotoksilla. Nyt pyydetään vain yhtä "aanelekkua".

Koitan elää kuten opetan, eli omalla nimellä täälläkin:

Timo Ekman
Seinäjoki

Anonyymi 07.02.2010, 10:57

Toni Ekmanille: Miten niin "kohtuu ananyymiä"? Käsittääkseni kirjoittajien on esiinnyttävä omilla nimillään koko muokkausprosessin ajan.

Anonyymi Z 07.02.2010, 12:12

Pertti viittasi sääntöihin, joiden mukaan kirjoitustyö tehdään nimenomaan koko prosessin ajan omilla nimillä. Alusta loppuun. Minusta se on täysin tarpeetonta, jopa absurdia taiteentekoa. En kuitenkaan valita, sillä kyseessähän on kaupallinen taiteen tuottaminen, jossa joku saa ehkä korkeatasoistakin taidetta tuotantoonsa täysin ilmaiseksi. Hyvä niin.

En osaa mitenkään yhdistää nimellä esiintymistä tason nostamiseenkaan, sillä voidaan ajatella niinkin, että nyt menetetään hyviä käsikirjoituksia. Parhaat voimat kun usein ovat valmiiksi kriittisiä itseään kohtaan.

Elina 07.02.2010, 15:27

Heippa.
Jos tapahtumat keskittyvät tietylle alueelle 1950-1960 -luvuilla, pohjautuvat tositapahtumiin ja niissä esiintyy persoonia, jotka taatusti ovat jo edesmenneitä - riittääkö vain ao henkilöiden nimen muuttaminen vai kaatuuko idea nyt tähän kokonaan?

Anonyymi 07.02.2010, 19:43

Anonyymi Z kirjoitti "kyseessähän on kaupallinen taiteen tuottaminen, jossa joku saa ehkä korkeatasoistakin taidetta tuotantoonsa täysin ilmaiseksi."

Mistä tämä täysin ilmaiseksi nyt tulee? Kaikki oikeudethan jäävät kirjoittajille. Toisekseen muutamilla näyttää olevan käsitys, että oma tarina on niin originaali ja ainutlaatuinen, että jossain on iso paha tuotantoyhtiö tai tv-kanava joka varastaa idean heti kun saa näin suvereenin idean luettua täällä netissä.

Timo Ekman 07.02.2010, 19:48

Vähän täsmennyksiä. Kohtuullisella anonymiteetillä tarkoitin sitä, että kun kyseessä on käsikirjoitustiimi, emme voi tietää täysin tarkasti, mikä repliikki on kenenkin kirjoittama ja mitkä juonenkäänteet kenenkin ideoimia. Mutta toki nimellä niissä sitten esiinnytään ainakin lopputeksteissä.

Ja tarkoitin tuolla jyvien ja akanoiden erottelulla vain sitä, että YLE vaatii nimeä siksi, että saadaan osallistujamäärä sen kokoiseksi, jotta keritään määräajassa kaikki ehdotukset käsitellä. Nimellä kirjoittaminen kun karsii osallistujia. On toki totta, että niin nimimerkillä kuin nimelläkin voi kirjoittaa laadukasta tekstiä. Ja voihan siinä YLE ajatella sitäkin, että nimellään kirjoittavat ovat jollain tasolla sitoutuneempia ja kykenevämpiä arvosteluun ja käsikirjoitusten muokkauksiin kuin nimimerkkikirjoittelijat.

Timo Ekman
Seinäjoki

Anonyymi Z 07.02.2010, 21:29

Mikä käsikirjoitustiimi? Kukin kirjoittaa tekstinsä itse ja muokkaa palautteen pohjalta, ei tekstejä tiimissä kirjoiteta.

Palkkioitahan ei tästä työstä ole luvassa. Käsitin niin, että palkkio on se, että Yle ottaa tekstin esitettäväkseen draamana.Muu tekstin käyttö on sitten kirjoittajan itsensä varassa.

Jukka 07.02.2010, 21:42

Hieno kurssi-idea!

Oma ongelma on että olen enempi suuntautunut lyhäreihin eli 5-15 min ytimekkäisiin juttuihin. Ko formaatti ei varmaankaan sovi tähän kurssiin?

jukka

Timo Ekman 07.02.2010, 22:10

Puhuin tästä aiemmasta tehtävästä. Tästä, jossa etsittiin käsikirjoitustiimiä max. 10 sivun käsiksillä. Löytyy mainintana aiemmista teksteistäni.

Pertti 08.02.2010, 10:09

Lisää vastauksia koskien Käsikirjoitus.Nyt.-kurssia.

Koskien ennakkotehtäviä ja aiheita:
Jokainen kurssille mielivä voi lähettää 1-3 ennakkotehtävää. Kurssille voi kuitenkin tulla hyväksytyksi ainoastaan yhdellä aiheella. Tällöin valinnat siitä, mitä aihetta kurssilainen lähtee kehittämään tekevät YLEn dramaturgit. Jos niin haluat, voit lähettää samasta aiheesta toisen version. Käytä samaa nimimerkkiä ja merkitse / mainitse, että kyseessä on toinen variaatio aiheellesi.

Elina kysyi seuraavaa asiaa: "jos tapahtumat keskittyvät tietylle alueelle 1950-1960 -luvuilla, pohjautuvat tositapahtumiin ja niissä esiintyy persoonia, jotka taatusti ovat jo edesmenneitä - riittääkö vain ao henkilöiden nimen muuttaminen vai kaatuuko idea nyt tähän kokonaan?" Tämä on hyvä kysymys, paljon riippuu aiheen käsittelytavasta, aiheesta jne. Vastuu tekstistäsi on sinulla: "Osallistujana vakuutat, että lähettämäsi aineisto ei loukkaa kenenkään yksityisyyttä tai kunniaa." Eli jos olet asiasta epävarma, kannattaa laittaa toinen aihe ehdolle.

Ikäraja:
Emme ole halunneet laittaa kurssille ikärajaa.

Tekijänoikeudet ja YLEn oikeudet, typistetty lainaus:
Tekijänoikeudet:
- Tekstien (kuten synopsisten, treatmentien jne) tekijänoikeudet jäävät kirjoittajalle.
- Kirjoittaja saa tarjota tekstiään kurssin päätyttyä mille tahansa haluamalleen taholle.
> YLEn mahdollistajastrategian mukaisesti YLE ei aseta kurssin aikana tuotettuja tekstejä karenssiin, vaan kirjoittajat voivat tarjota niitä kurssin päätyttyä mille taholle tahansa. Jos muuten tämä YLEN mahdollistajuusfilosofia kiinnostaa, löytyy aiheesta lisää seuraavasta linkistä:
http://yle.fi/yleista/kuvat/YLE_mahdollistajastrategia.pdf

YLEn oikeudet:
- Mikäli YLE kiinnostuu jonkun osallistujan kurssin aikana syntyneestä käsikirjoituksesta ja osallistujan kanssa päästään sopimukseen jatkokehittelystä, tullaan sopimuksessa noudattamaan YLEn ja Suomen näytelmäkirjailijaliiton välisiä (SUNKLO) tariffeja.
> Tekijänoikeudet siis säilyvät kirjoittajalla itsellään. Jos jokin kurssilla tuotetuista teksteistä päätetään ottaa tuotantoon ja siitä päästään kirjoittajan kanssa yhteisymmärrykseen, noudatetaan normaaleja YLEn sopimuskäytäntöjä ja hintoja.

Säännöt ja kurssin ohjelma kannattaa lukea huolellisesti, tässä vielä linkit molempiin: http://kohtaus.yle.fi/kasikirjoitusnyt-saannot
http://kohtaus.yle.fi/kasikirjoitusnyt-ohjelma

Tosiaan, kaikki kurssilla tuotettu tavara julkaistaan Kohtauksessa lähestulkoon reaaliaikaisesti. Eli sikäli anonyymi joka pohdit olitko ymmärtänyt asian oikein voit huokaista helpotuksesta: järjenjuoksussasi ei ole mitään vikaa. :)

@ Timo Ekman, peukut omalla nimellä esiintymisestä. Harvinaista herkkua netin keskustelu / kommentointipalstoilla.

Vielä on viikko aikaa jättää ennakkotehtävä, mieli auki maailmalle ja näppikset laulamaan!

Terveisin,
Pertti

Pertti 08.02.2010, 10:12

@ Jukka
Kiitos, mekin olemme innoissamme tästä kurssista!
Lyhärit eivät ole tämän kurssin keskiössä, nyt olisi tilaisuutesi harjoittaa myös pidempää ilmaisua. Eli jos siltä tuntuu, niin ennakkotehtävää vain tähän suuntaan.
Terveisin,
Pertti

Kuunnelmakilpailu 2009

Kuuntele kuunnelmakilpailun 2009 voittaja

Kuunnelmakilpailu 2009

Pertti

Totta? Elämä on taiteen kehnoa jäljitelmää.