yle.fi


Miten pitchaat - eli idean myymisen taito

Miten pitchaat - eli idean myymisen taito

9. syyskuuta 2009 Kommentit: 0

Pitch kertoo tiivistetysti seuraavat asiat:

  • millainen projekti, eli mistä tarina kertoo
  • kenelle se on suunnattu
  • miksi tämä tarina on tärkeä
  • tyylilaji

ei ole haitaksi, jos osaat sanoa muutaman ajatuksen projektin tuotannollisista puolista, siis rahoituksesta.

”The pitch should sell the story, the treatment should tell the story.” - Julian Friedmann

Valmistautuminen:

  • tiedä mistä puhut  ja usko siihen
  • valitse argumenttisi ja ennakoi mahdolliset vasta-argumentit
  • älä kerro koko tarinaa tai varsinkaan juonta, vaan tarjoa kuulijallesi TIIVISTELMÄ + IDEA
  • tunne ”heidät”  eli ota selvää kenen luo olet menossa: keitä he ovat, mitä he ovat aikaisemmin tehneet, millaisia tarinoita he etsivät

Esityksen rakenne (=pitching)

  • Teaser; herätä kuulijasi uteliaisuus, luo mielikuva tarinasi maailmasta. ”Jos pidit Raidista, tämä tarina kostosta ja kansainvälisestä rikollisuudesta kiinnostaa Sinua varmasti. Se sijoittuu nyky-Helsinkiin ja näyttää globaalin markkinatalouden raadolliset vaikutukset yksilöön.”
  • Lyhyt mutta elävä tiivistelmä tarinasta, joka voi sisältää nopeita luonnehdintoja keskeisistä henkilöistä (”kuin Kai Lehtinen ja Peter Franzén yhdistettynä”, ”luonteeltaan kuin  Seitsemän veljeksen Juhani”)
  • Lähestymistapa; kerrontatavan ja tyylilajin hahmotus
  • Kenelle tarina on suunnattu; onko sillä esim. selkeä sosiaalinen tilaus, millaiselle katsojakunnalle se on pääasiassa suunnattu
  • Hankkeen kehitysvaihe  ja muutama sana mahdollisesta tuottajasta sekä rahoituspohjasta
Lisää näihin:
3
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

Ei kommentteja.

Pertti

Luovat yhteisöt kylvävät ideoita ja korjaavat ratkaisuja.