yle.fi


Ylen haasteet

Ylen haasteet

Vastine Pekko Pesosen blogikirjoitukseen "Yle palvelemaan tasapuolisesti"
2. kesäkuuta 2010 Kirjoittaja: Olli-Pekka Heinonen Kommentit: 3

Käsikirjoittaja Pekko Pesonen kirjoitti käsin ansiokkaan blogin, joka vaatii vastauksia. Pelko sensuurista oli ainoa asia, joka pani haukkomaan henkeä. Sisältöjen kehittämiseen tähtäävä kriittisyys on arvokkainta, mitä Yle nettikeskusteluista voi saada. Sen sensurointi on sama kuin heittäisi siemenperunat roskikseen.

Mutta niihin vastauksiin: Kyllä, tällä hetkellä Ylen tv-tarjonta ei tavoita riittävästi hyvin alle 45-vuotiaita. Suurimmat haasteet ikäryhmämielessä löytyvät 15-30
-vuotiaiden palvelusta. Asennemielessä Yle palvelee hyvin niitä, joille vastuullinen yhteisöllisyys on tärkeää mutta huonommin niitä, joille viihtyminen ja rentoutuminen sekä median sosiaaliset käyttömotiivit ovat keskeisiä.

Ylen tehtävä on tuottaa julkisen palvelun ohjelmisto kaikille suomalaisille yhtäläisin ehdoin. Näin ei nyt kirjaimellisesti tapahdu. Tämän tilanteen muuttaminen edellyttää painopistemuutoksia monissakin asioissa.

Kanavien profiileja on täsmennettävä, jotta nuoremmat katsojat löytävät kanavaflowsta katselutottumustensa, elämäntilanteensa ja maailmansa mukaista tarjontaa. Käsiteltävät aiheet, näkökulmat, kerronta, rytmi ja tarjontatapa on osattava veistää samasta puusta.

TV:n ja netin yhteispelin on oltava saumatonta, kummankin median vahvuuksia asiakaslähtöisesti hyödyntäen. Yle on ainutlaatuisessa asemassa tässä suhteessa, koska se voi pelkäämättä ansaintalogiikan kannibalisoitumista rakentaa ainoastaan ja vain asiakkaan tarpeista toimivia ohjelmia ja palveluita. Tavoitteena on ”tuunaa oma Yle-tarjonta”. Nuoret katselijat eivät ole yhteneväinen joukko, vaan kiinnostuksenkohteet vaihtelevat. Siksi mahdollisuus rakentaa itse laajasta tarjonnasta ”minun Yleni” on tärkeää. YLE Areena on menossa kovaa tähän suuntaan.

Nuorten parempi palvelu on tavoitteena myös uudenlaisen päivittäisdraaman rakentamisessa, jossa pyrimme yhdistämään positiivisen elämänasenteen ja huumorin 3 x 30 minuutin formaattiin. Täysin uudenlaisen monimediaisen draaman rakentaminen ja toteuttaminen yhdessä katsojien ja käyttäjien kanssa sopii hyvin Ylen rooliin kotimaisen sisältöosaamisen rohkeana kehittäjänä. Nöyränä lähdemme tähän haasteeseen.

Suuren yleisön ongelmia ja nuorten palvelua ei voi myöskään asettaa vastakkain. Niin kuin kaikki muutkin, nuoret katsojat haluavat hyvin tehtyjä ohjelmia. Joskus yllättävät asiat kolahtavat. Metsolat oli ja on varsinainen nuorten miesten hitti, tavoittavuus oli toiseksi suurin 15-25 -vuotiaiden miesten ryhmässä. Tiede- ja historiadokumentit tai Teeman elokuvatarjonta löytävät vahvasti nuoret katsojansa.

Paljon on tekemistä, jotta Pekko Pesosen toivoma muutos tapahtuu. Ylessä siihen on sitouduttu, ja Pekon mainitsema 4 vuoden aika pitäisi muutoksen tekemiseen riittää. Tietysti edellyttäen, että omistaja jatkossakin haluaa Ylen palvelevan kaikkia suomalaisia.

Olli-Pekka Heinonen
Ohjelmistoalueen johtaja, Asia ja Kulttuuri YLE

Kuka?

Olli-Pekka Heinonen

Ohjelmistoalueen johtaja

Olli-Pekka Heinonen on Asia ja Kulttuuri YLEn ohjelmistoalueen johtaja ja vastaa muun muassa YLE Draaman strategisesta ohjauksesta.

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

SH 02.06.2010, 08:49

Tämä sama asia kummittelee myös muiden ei-kaupallisten toimijoiden maaillmassa. Kirjasto, kunnat, kaupungit... Kaikilla on samankaltainen vaikeus puhutella uusia asiakkaita.

Yleläisenä olen jäävi, mutta yhtä lailla yleläisenä olen innokkaasti etsimässä toimintatapoja, joilla muuttaa ajattelu kaikissa tekemisen vaiheissa.

Yleisön joukkoon heittäytyminen vaatii hulluutta mutta myös oivalluksia ja osaamista. Tätä osaamista ylessä on, ja yle edellä sitä voi siirtyä myös muualle, alueille joissa ylivälineellinen ajattelu (sisältö) on vielä lapsen kengissä.

Ylen tapauksessa se on sisältöä, joka jaetaan sen ehdoilla sopivissa välineissä sopivalla tavalla, ja joka jatkaa elämistään myös välineriippumattomasti eli ihmisten itsensä tekemänä,

4 vuota riittää, jos tosiaan Yle saa rauhassa asiaa edxistää.

Pekko Pesonen 02.06.2010, 09:40

Erittäin hienoa kuulla, että YLE haluaa korjata vääristymää. Minä laitan puhelimeen muistutuksen neljän vuoden päähän ja palaan sitten muistuttamaan lupauksesta. Tässä vielä tämän hetken luvut muistutuksen vuoksi:

YLE:n televisiokanavien osuus vuorokauden televisionkatselusta (2009, Finnpanel)

10-24-vuotiaat 18,7 %
25-44 29,1 %
45-64 47,7 %
yli 65 60,7 %

Neljän vuoden kuluttua olisi mukavaa voida tarkastella tilastoa, jossa otetaan huomioon muillakin päätelaitteilla kuin televisiolla tapahtunut katselu.

Miller 09.06.2010, 18:15

areenan klikkauskin lasketaan katsomiskerraksi - mutta joo , finnpanelin 1001 katsojaa jakautuu just näin : )

muista suomalaisista en me takuuseen

test

  • Tornin juurelta

    Tornin juurelta -kolumni on YLEn fiktion tekijöiden ja vaikuttajien vaihtuva puheenvuoro.

Uusimmat kommentit

Pertti

Se mitä sanotaan onnellisten naisten ja maiden historiasta pätee myös draamaan.