yle.fi

Aloittelija:

YLE Kuvapalvelu/ComstockKahdeksan vinkkiä aloittelijalle peruskunnon kohottamiseen:

> Takaisin kuntonurkkaan
 
 

1.                   Aloita varovasti. Klassisen musiikin harrastusta ei kannata aloittaa Wagnerin oopperoista eikä kaunokirjallisuuden lukemista modernista lyriikasta.

2.                   Mieti, mikä tai mitkä kulttuurin lajit kiinnostavat sinua: musiikki, elokuvat, kirjallisuus... Voit myös pohtia, haluatko kokea kulttuuria yleisön vai tekijän roolissa.

3.                   Älä kuitenkaan juutu vain yhteen lajiin, vaan pyri kokeilemaan uutta ennakkoluulottomasti. Mahdollista on, että intohimoisesta hevi-fanista kuoriutuu venäläiseen avantgarde-elokuvan asiantuntija.

4.                   Jo kolme kertaa kulttuuria viikossa auttaa pitämään olotilan vireänä. Henkilökohtaisen kulttuurikuntokortin avulla voit seurata omaa edistymistäsi. 

5.                   Monet kaupungit pursuavat kulttuuritarjontaa, mutta älä anna sen ahdistaa. Jos et osaa valita mieleistäsi tapahtumaa, kokeile sikaa säkissä. Niinkin voi löytää helmiä.

6.                   Opettele kuuntelemaan itseäsi ja tee sitä, mikä tuntuu hyvältä. Kaikkien ei tarvitse kiinnostua kokeellisesta teatterista – eikä liioin suomalaisesta sketsiviihteestä.

7.                   Hanki tietoa. Sitä on saatavilla internetistä, lehdistä, kavereilta, sukulaisilta ja vaikkapa kollegoilta.

8.                   Työstä kulttuurielämyksiäsi keskustelemalla niistä. Mikset kokeilisi myös kokemusraportin täyttämistä?  

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Alkuun päässyt:

YLE Kuvapalvelu/ComstockKuusi vinkkiä lisähaasteita hakevalle kuntoilijalle:

> Takaisin kuntonurkkaan

 

 

1.                   Suunnitelmallisuus on kaiken kuntoilun a ja o. Laadi itsellesi kunto-ohjelma ja pyri noudattamaan sitä. Katso, että ohjelmaan valikoituu monipuolisesti kaikkia lajeja.

2.                   Kulttuurissa ei kannata tyytyä vain tuttuun ja turvalliseen. Nosta sykettä kokeilemalla jotain uutta ja yllättävää. Tee esimerkiksi työmatkalla nopea spurtti taidenäyttelyyn; se elävöittää harmaata päivää ja tuo terveen punan poskille.

3.                   Lisää rasitusta asteittain ja kokeile kevyemmän harjoittelun rinnalla myös kestävyyskuntoilua. Paksut romaanit, teatteriesitykset ja taide-elokuvat kuormittavat kaikkia aistejasi. Varoitus: välittömästi treenin jälkeen olo saattaa tuntua hengästyneeltä ja huteralta.

4.                   Syvennä tietojasi ja taitojasi erikoistumalla johonkin taidemuotoon. Koettuasi jotain tajunnan räjäyttävää, etsi uusia elämyksiä samalta suunnalta. Tutustu hyväksi havaittujen kirjailijoiden, ohjaajien ja taiteilijoiden muihin töihin.

5.                   Anna aikaa palautumiselle ja kokemustesi läpikäymiselle. Tämä on sitä tärkeämpää, mitä pidemmälle kulttuurin saralla etenet. Kokeile, olisiko kulttuurikuntopiiristä apua. 

6.                   Ylenmääräinen kulttuurikuntoilu voi myös aiheuttaa rasitusta. Opettele tuntemaan rajasi; älä ylisuorita.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Ylikuntoinen:

YLE Kuvapalvelu/ComstockKuusi vinkkiä ylikunnosta toipumiseksi:

> Takaisin kuntonurkkaan

 


1.   
                Tee diagnoosi: ylikunnon oireisiin kuuluu pakonomainen tarve hakea yhä enemmän ja yhä koskettavampia taide-elämyksiä, joita kuntoilija ei kuitenkaan ehdi sulatella.Tyypillisimmin ylikuntoiskee kestävyyskuntoilua päivittäin harrastaviin kulttuurin suurkuluttajiin.

2.                   Välittömänä ensiapuna peruuta illan menot ja vietä aikaa kotona.

3.                   Koeta rauhoittua ja hyväksyä ajatus, ettei koko Suomen kulttuuritarjonta ole tarkoitettu yhden ihmisen koettavaksi.

4.                   Pidä vähintään viikon tauko kulttuurikuntoilusta. Ainakin raskaat kestävyyslajit tulisi kokonaan jättää pois ohjelmasta.

5.                   Vastapainoa kulttuuriharrastuksille voit etsiä esimerkiksi tv-uutisista ja ajankohtaisohjelmista. Myös luonnossa liikkuminen tai urheilutapahtumissa käyminen tarjoavat hengähdystauon.

6.                   Kulttuurin yliannostuksen ei kuitenkaan ole todettu aiheuttavan vakavia eikä pitkäkestoisia vaurioita. Henkistä ravintoa saa rauhassa hieman ahmia – kunhan sitä ei ylensyö.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Urautunut:

YLE Kuvapalvelu/ComstockViisi vinkkiä urautuneelle ja yhteen lajiin jämähtäneelle kuntoilijalle:

> Takaisin kuntonurkkaan

 

1.                   Älä aikaile, vaan ryhdy etsimään itsellesi toista tai mielellään jopa paria uutta lajia nykyisen lisäksi. Urautuminen ja yhteen lajiin kangistuminen saattaa johtaa kapeakatseisuuteen.

2.                   Alkuun päästäksesi lyöttäydy yhteen jotain toista kulttuurilajia harrastavan kollegan tai ystävän kanssa. Kokeneemmilta harrastajilta saat paitsi vinkkejä ajankohtaisista tapahtumista, myös arvokasta taustatietoa.

3.                   Vanha harrastus on usein helpompi elvyttää kuin luoda uusi tyhjästä. Mieti, oliko sinulla lapsena tai nuorena taipumusta johonkin lajiin, jonka harrastaminen syystä tai toisesta hiipui.

4.                   Myös analogiat ja yhtäläisyydet eri kulttuurilajien välillä saattavat auttaa sinut alkuun. Jos ekspressionistinen maalaustaide on kolahtanut sinuun, lue Alfred Döblinin Berlin Alexanderplatz.

5.                   Muista, että edes yhdenkin lajin harrastaminen on parempi vaihtoehto kuin kulttuurin täydellinen harrastamattomuus.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Stressaantunut:

YLE Kuvapalvelu/ComstockViisi vinkkiä stressaantuneelle ja kiireiselle kulttuurinharrastajalle:
 

> Takaisin kuntonurkkaan

 

1.                   Aloita motivoimalla itseäsi. Tiesithän, että juuri kulttuuriharrastuksista monet löytävät vastapainoa hektiselle arjelle ja pakopaikan rutiinien täyttämästä todellisuudesta.

2.                   Pohdi omaa tilannettasi. Karkaako elämä käsistäsi, jos välillä otat rennommin ja tartut mielitekoihisi.

3.                   Mieti, milloin käytät fraasia: ”Olisi niin hauska lähteä, mutta en minä millään ehdi…”

4.                   Käy läpi arkirutiinejasi ja sitä, voisiko niiden lomassa tai sijaan harrastaa kulttuuria? Mitä tapahtuu, jos lukisin työmatkalla vaiheeksi jotain muuta kuin Metroa? Entä jos vaihtaisin joka iltapäiväisen saippuasarjan romaaniin, saunavuoron teatteri-iltaan tai naistenlehden radion kulttuuriohjelmaan?

5.                   Muista, että vähäinenkin kulttuurin harrastaminen on tyhjää kulttuurikuntokorttia parempi vaihtoehto. Jo kolme annosta kulttuuria viikossa auttaa pitämään yllä kulttuurikuntoa.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Kärsimätön:

YLE Kuvapalvelu/ComstockNeljä vinkkiä kärsimättömälle ja huonon keskittymiskyvyn omaavalle kuntoilijalle:

> Takaisin kuntonurkkaan

 

1.                   Aloita kevyellä kunto-ohjelmalla. Galleriakierrokset, tanssiesitykset ja yksittäiset novellit mahdollistavat pehmeän laskun kulttuurin maailmaan. Raskaissa kestävyyslajeissa keskittymiskyky herpaantuu helpommin.

2.                   Myös itse tekeminen – iskelmien laulaminen, runojen kirjoittaminen tai afromusiikin tahdissa tanssiminen – saattaa helpottaa sinut yli alkuvaikeuksien.

3.                   Kulttuurikuntoilun on jo itsessään todettu harjaannuttavan ja lisäävän keskittymiskykyä. Vaikka et tänään pystyisikään lukemaan Anna Kareninaa loppuun, saatat onnistua siinä vuoden kuluttua.

4.                   Tutkimusten mukaan keskivertoihminen pystyy keskittymään kerrallaan noin puoli tuntia. Jos mielenkiintosi siis herpaantuu kesken pitkän monologinäytelmän, ei vielä kannata huolestua.