Lisää aiheesta:
Olavi Paavolainen ja Radioteatteri. "Radion teatteri on intiimiä teatteria, jolla on maailman suurin kuulijakunta. Sen sanoma kantautuu miljoonille, mutta sitä kuunnellaan yksin - hiljaisessa huoneessa iltalampun loisteessa. Radiosta kuuluva markkinatorien meteli tai taistelukenttien ryske sammuu yksinäisen kamarin ja hämärän maalaispirtin äänettömyyteen. Kokeneimmankaan sankarinäyttelijän paraatiroolia ei tervehdi ainoakaan kättentaputus". Näin luonnehti Olavi Paavolainen kuunnelmataiteen olemusta Radioteatterin 10-vuotispäivänä 1958. Suomi kuului jo tuolloin kuunnelmataiteen saralla maailman johtavien maiden joukkoon. Kärkijoukkoon nousemiseen vaikutti osaltaan se, että Yleisradiolla oli ollut vuodesta 1948 alkaen oma, vakituisen henkilökunnan muodostama radioteatteri. Sellaisesta ylellisyydestä monet Yleisradiota suuremmat radioyhtiöt tuolloin vasta haaveilivat ja haaveeksi se myös jäi television esiinmarssin myötä useimpien radioyhtiöiden osalta. Radioteatterin perustamiseen vuonna 1948 vaikutti pääjohtaja Hella Wuolijoen oman teatteriharrastuksen ohella se käytännöllinen seikka, että vakituisten laitosteatterien näyttelijät olivat kiinni omissa harjoituksissaan päivittäin klo 11-15. Tästä syystä ei Yleisradion kannalta parhaaseen työaikaan voitu järjestää kuunnelmien harjoituksia tahi niiden nauhoituksia. Olavi Paavolainen tuli itse mukaan radiotyöhön vuonna 1947. Hän itse kertoi siitä ja kokemuksistaan radioteatterista vuonna 1958 seuraavasti. "Itse jouduin radiotyöhön oikeastaan aivan sattumalta. Tulin nimittäin keväällä 1947 tuuraamaan silloista teatteriosaston päällikköä Matti Kurjensaarta, joka halusi omistautua kirjallisiin töihin. Ensimmäiseksi tehtäväkseni otin suomalaisten kirjailijoiden innostamisen kuunnelmadramatiikkaan. Sen tuloksena onkin ilmestynyt kaksi nidettä: "Parhaat suomalaiset radiokuunnelmat 1948-49" sekä "Suomalaisia radiokuunnelmia 1950-51". Tuotteliain kuunnelmakirjailijamme on ehdotomasti Helvi Erjakka. Mutta onhan meillä kaksi kirjailijaa, jotka ovat saavuttaneet mainetta yksinomaan kuunnelmiensa perusteella: Leo Apo ja vuosi sitten kuollut Kalervo Siikava. Edellisen kuunnelmia on jo esitetty useissa ulkomaidenkin radioissa. Jos ajattelen niitä lähes kahtatoista vuotta, mitkä olen ollut teatteriosaston päällikkönä, minun on tunnustettava, että aivan helppoa tämä työ ei ole ollut. Esitetäänhän meillä, sanokaamme 10 vuoden aikana, runsaat 1000 näytelmää, mihin "tavallinen teatteri" pääsee noin 100 vuoden aikana! Ja suurilla luvuilla edelleen leikkiäksemme: onhan imponoivaa tietää, että jokaista maanantaikuunnelmaa seuraa yli 1,5 miljoonaa suomalaista, joista suurimmalle osalle esityksemme tarjoavat ainoan teatterinautinnon. Tietoisuus tästä palkitsee kyllä kaikki vaivannäöt". Vielä nykyisinkin radioteatteri jatkaa Paavolaisen viitoittamalla linjalla esittämällä vuosittain noin 40 pitkää kuunnelmaa ja lukuisia lyhyempiä esityksiä. Tosin kuuntelijaluvut ovat pudonneet radion kulta-ajan 1,5 miljoonan kuuntelijan määrästä keskimäärin noin 100.000 kuuntelijaan. Sata vuotta sitten syntynyt Olavi Paavolainen avaa meille suomalaisille yhä edelleen ikkunoita Eurooppaan ja sen historiaan sekä teoksiensa että Radioteatterin välityksellä!
|